10-meter allmänt (Vågutbredning, fyrar m.m)

På hemsidan kan man se att de sänder 350 W !!! Inga toys det här inte.

En fråga till forument:
Någon som känner till eller har hört någon relästation på 50 MHz än?
Någon på gång i SM?

Hej!

Uppe i SM6 vet jag att vi har en 50 MHz repeater, men jag upplever mer att trafiken på den kommer från 2 meter. Det lär finnas någon även på östkusten.

(Något som jag funderat på inom ämnet hög effekt 29 MHz)

Finns det någon högeffekts surplus som har blivit över här i SM sedan 29 MHz var populärt?.

mvh Håkan SM7WSJ
 
Hej!

Uppe i SM6 vet jag att vi har en 50 MHz repeater, men jag upplever mer att trafiken på den kommer från 2 meter. Det lär finnas någon även på östkusten.

(Något som jag funderat på inom ämnet hög effekt 29 MHz)

Finns det någon högeffekts surplus som har blivit över här i SM sedan 29 MHz var populärt?.

mvh Håkan SM7WSJ

Vilken effekt är det fråga om ?
 
Hej!

Om jag minns rätt så kör New York över ett kilo och en del andra ett par hundra watt. Det borde vara någon surplus dom använder?.

Har vi haft något här i SM som använt ett par hundra watt och uppåt?

Håkan SM7WSJ
 
VK dundrar in

Kul att se att konditionerna blir bättre och bättre.

VK6 på 28400 med stor signal samt VK6 repeater på 29680.

10M Repeater

PS: ligger och bevakar 50 MHz men inget ännu,,,


73 Håkan SM7WSJ
 
SK7SIX &SK7TEN

Hej!

Jag postade detta på SSA SM7 sidan för ett halvår sedan men inte ett svar sedan dess. Jag tänkte se om det ger mer utdelning att söka likasinnade på det här forumet. (Inte säkert att det finns något större intresse för vågutbredningsexperiment men vem vet,,,)



tor 19 apr 2012, 18:41

Hej till alla i SM7!

Jag tycker det är dags att vi återuppväcker dom båda fyrarna och söker efter likasinnade som är intresserade av att hjälpa till för att få detta att hända.


Vi i Värnamo radioklubb kommer att få ett bra QTH ledigt strax öster om Värnamo (JO77BF) där det finns möjlighet att köra ett par radiofyrar för dom lägre banden. Högre frekvenser fungerar inte på grund av för mycket skog tätt inpå.

Samarbete sökes med någon eller några som har möjlighet att bidra med en stabil lågeffektsändare med mjuk nyckling.

mvh Håkan SM7WSJ
 
Hej!
tor 19 apr 2012, 18:41

Hej till alla i SM7!

Jag tycker det är dags att vi återuppväcker dom båda fyrarna och söker efter likasinnade som är intresserade av att hjälpa till för att få detta att hända.


Vi i Värnamo radioklubb kommer att få ett bra QTH ledigt strax öster om Värnamo (JO77BF) där det finns möjlighet att köra ett par radiofyrar för dom lägre banden. Högre frekvenser fungerar inte på grund av för mycket skog tätt inpå.

Samarbete sökes med någon eller några som har möjlighet att bidra med en stabil lågeffektsändare med mjuk nyckling.

mvh Håkan SM7WSJ

Det låter ju lite spännande.
Jag kanske kan bidraga på något hörn.
Hmmm.... rotade fram en oscillator med en Si570 ur gömmorna. Den kanske kan vara en början för 10 meter. Liten, smidig och man programmerar frekvensen via USB. Med ett nycklingssteg och ett slutsteg så är man snart igång (Slutsteg finns det ju gott om, hi).
 
Hej Anders!

Skulle du hitta några lämpliga prylar så är det bara själva sändaren som behövs då jag redan har nycklingen färdig. Jag skulle helst ligga med en TX effekt runt 1W

Har du en 10M rigg att lyssna på så kör vi faktiskt en testslinga idag på 28.298 som SK7TEN låg på förr när den var igång.

Just nu används lite grejer från junkboxen.

Vill du se var hela härligheten ska placeras så ligger lite info på

http://www.qrz.com/db/SK7GH/ref/1356979292

mvh Håkan
 
Last edited:
Hej!


Sitter och lyssnar på när SM0 kör AU på 144 MHz. Här nere blir det inga vidare signaler. Hör bara MPI med AU ton samt den aktuella SM0 stationen.

Märkligt nog så är det öppet på 10 meter och hör både en fransk radiofyr samt KG4GVV som dyker upp i bruset. Inga aktiva stationer som svarar.

73 Håkan SM7WSJ
 

Attachments

  • last_28_EU.gif
    last_28_EU.gif
    39,2 KB · Views: 126
  • last_144_EU.gif
    last_144_EU.gif
    35,5 KB · Views: 71
Au-E var det nog. Rätt typiskt fenomen. Har du riktantenn på 2m? I s f lönar det sej ofta att beama långt västerut och österut när det är AU-E. Du kan få fatt i ett riktigt DX, i a f österut. LO-fältet är fullt körbart med bra Au-E om du t ex har ett par stackade (lång)yagis och 100-200W.

Edit: checka MUF:en på dina bilder...:)
 
Hej!

Har rätt så bra ordning på prylarna på 144 MHz. Kör med 2X16 för närvarande samt lågbrusigt i toppen.

Det som var lite konstigt igår var att jag svepte hela halv varvet utan att få dom stationer som dom körde i SM0. Det brukar aldrig vara stängt på det viset.

Jag tror att KG4GVV som dök upp i bruset och försvann igen kan vara kopplad till AU men att den franska beacon jag hörde var vanligt ES.

Synd att man inte kan skrämma igång folk lite när det öppnar trots CQ lite här och där.

73 Håkan
 
10 m beacon i södra sverige

Hej!

Då var vi igång med en stabil sändare på frekvensen 28298.

Sändareffekt ca 5W ut i en dipol 10 meter över marken (240 möh). God hörbarhet både uppe i jönköpingstrakten samt nere i Ljungby rapporterat. Det har även kommit in rapport från Varberg med ett ungefärligt avstånd 120 km.

Om jag tror rätt så bör det vara ett bra takeoff i riktning mot Kalmar och eventuellt Ronneby. (ser fram mot rapporter)

Radiofyren kommer att stå i ett uthus på gården hemma hos mig ett par veckor för observation för att sedan flyttas ut till ordinarie QTH en mil öster Värnamo. Skulle vara roligt med lite rapporter från SM för att se hur den går ut.

Fyren har kommit till genom ett samarbete mellan Värnamo radioklubb och SM0NCL vid SK0CT med förhoppning om att göra amatörradion i Sverige ännu mer intressant.

73 Håkan SM7WSJ

Måste lägga till den första långväga rapporten med en länk till en vänlig radioamatör på andra sidan atlanten. (kolla speciellt den vinddrivna fyren) http://www.freewebs.com/jimmzz91164/windmillbeacon2009.htm
 
Last edited:
Skumma konditioner idag på eftermiddagen då ett flertal troligen personsökare hördes strax över och under 28,5 MHz. Dom var tio-tals KHz breda. Bandet var f.ö. nästan tyst.

Länk till ljudfil: https://docs.google.com/file/d/0B4C7FI94UZjdel9UcnFnZUd2QzQ/edit?usp=sharing
/-HOW

intressant......
jag har hört dom där ett par dagar nu, trodde det var nåt nytt lokalt QRM,
S/N på din inspelning var rätt bra, hos mig är S/N sämre och svagare signal helt enkelt....
 
Dom var starka den dagen, runt S7 men det blev låg nivå i ljudfilen. Hördes betydligt svagare idag vid 12-tiden.
 
Hej!

Då var vi igång med en stabil sändare på frekvensen 28298.

Sändareffekt ca 5W ut i en dipol 10 meter över marken (240 möh)

.......

73 Håkan SM7WSJ

idag på dxsummit:

KB1MGI-@ 28298.0 SK7GH/B Beacon Vamamo JO77bf 1542 11 Mar Sweden
 
OK,
då verkar SK2-fyren vara QRV


DX Summit

DC3MF 28295.0 SK2TEN/B <Es> 1319 19 Apr Sweden
DB5ZP 28295.0 SK2TEN/B 1239 19 Apr Sweden

En del konds på 10m idag...
DC3MF 28292.0 SK0CT/B <Es> 1320 19 Apr Sweden
EI3JS 28292.5 SK0CT /B IO64FX<> 1309 19 Apr Sweden
DB5ZP 28292.0 SK0CT/B 579 ES 1220 19 Apr Sweden
 
Back
Top