10 meters test

Jag tolkar det så här:

1 poäng per ny locator ruta, typ JO65 MEN hela lokatorn skall utbytas, dvs JO65MJ !

Har lagt in en liten Excel fil på resultatsidan så kan vi tillsammans
förbättra den ( jag är outbildad på excel ) så det blir ett
verktyg att göra loggar med tills vi hittar något bättre !
/ 73 Tommy SM6NZB

PS Excel ideen kom som ni ser från SM6IQD DS
 
34 Nordiska stationer aktiva Hitills enligt loggarna.

23 st SM
10 st OH
1 st OZ
0 st LA


OH1TV
OH2BU, OH2Z
OH3UU,
OH5TQ
OH6A, OH6NEV, OH6NG, OH6PA
OH7MJU

OZ7IS

SM0: EPO, HPL, NCL, 8S0F, 7S0A
SM1:
SM2: CEW, 7S2E
SM3: EAE, FKL, JLA, RAB, RMH, VAC, VDX, WMV, XRJ, SK3W, 7S3A
SM4: HFI, SM4L
SM5: AJV, CCT, IMO, QU, SUH, SM5U, UFB,
SM6: IQD, NZB, RME, SK6QW, SK6SW, 7S6V
SM7: EQL

Hyggligt resultat tycker jag men var var OZ (förutom Ivan) och LA ?
/ 73 Tommy SM6NZB
 
Själv han jag inte hem denna dag .. då jag varit i Kristianstad på nyårsfirande.

Vi hörs på VHF nästa vecka!

/VAO aka SM6V Christer
 
Har just uppdaterat med fler loggarna från 10m testen
Justerar reglerna en gång till med hjälp av Janne SM3CER.
Det är RUT-BONUS inte locator-bonus. Många som inte kört VHF gör fel där.

/ 73 Tommy SM6NZB
 
Har just uppdaterat med fler loggarna från 10m testen
Rättat några loggar och räknat om.
Ny EXCEL förelaga gjord av Christer SM0NCL.

/ 73 Tommy SM6NZB
 
Kanske bli det fler tester för mig på 10m, enkel log och få QSO gör det lätt att delta.
Däremot var det många (inkl.undertecknad) som inte körde andra klasser än A vilket gjorde att testen egentligen ägde rum mellan 17-18?.
Det är kanske ovant att köra samma stationer igen?.

Vad krävdes för att köra 8S2E från SM0 ?
Jag hade 90W till en FD-4'a ca.20masl (ingen bra antenn på 10m!)
Egentligen hade jag inte tänkt ha nån bättre 10m antenn mtp. på SFI de närmaste åren ;-) .

/Christer:cool:
 
Hej !

Att köra SM2 från SM0 skulle kunna gå på tropo om man hade en riktigt bra riktantenn. Jag hörde 7S2E på Meteor-scatter. Dock för korta burstar för QSO, men det hade gått med WSJT. Bästa utbredningen för SM0-SM2 är nog aurora-e , då hade det gått utmärkt att köra Windom. På nyårsafton var det aurora E på 28 MHz då var det mycket starka signaler från hela norra skandinavien. OBS att alla utbredningsformer som förekommer på 50/144 MHz också förekommer på 28 MHz fast bättre :) . MS-burstarna är iallafall betydligt längre och man kommer längre på tropo vid normalkonditioner. Körde normalt 30-40 mil på tropo på 28 när jag hade min 6 elementare uppe. Nu är tyvärr aktiviteten ganska låg på 28. Brukar använda 27 MHz som radiofyr då det hörs direkt när det blir konditioner där. Ofta tyvärr ingen aktivitet på 28. Jag ligger och passar 28.500 ständigt, hoppas på fler som hakar på och aktiverar bandet även imellan testerna.

73 / Tobbe SM6RME
 
Jag hörde 7S2E på Au under hela CW delen av testen, några körde sm0-sm2 oxo. Därav frågan om vad dom hade för antenn/erp.

Jo - distansen är lämplig för Au-e, körde ännu längre med LA6KKA i JP78 nyligen.
t.ex SM3 fyren på 28.288MHz i JP84 har lite kortare distans och den enda gången jag hört den från SM0 var på Au-e vid sista stora solbursten., för tropo är den distansen inget för gemena riktantenner ;-) . Antar att 7S2E fanns i KP04/05 och dvs. en relativt svår tropo distans, precis som för fyren i JP84.
T.ex SK7TEN hörs oftast i SM0 via tropo, SK5AE är ju alltid hörbar via marvåg.
Undras om SK2TEN tänker dras igång igen ?

73 Christer
 
Last edited:
NCL Är SM0-fyren på 28 MHz QRV?

Har lyssnat på OH9TEN ett par kvällar och den kommer igenom 25...50% av tiden. Mycket svagt men dock.

Lyssnar på 1/2-vågs dipol 18 m.

73
Bengt EQL
 
Hej igen

Jag hör SK0CT nästan jämt hit ner till Hjo på direkten. Lyssnar med en vertikal antenn ca 14 meter upp. SK7TEN är tillfälligt QRT.
Vi kommer att sätta upp den igen under Januari /Februari.
Lite info om SK7TEN,

TX: Gammal 29 MHz Personsökare + Zetagi slutsteg PWR ca 15 W
Ant: HY-GAIN 500 Penetrator 5/8 våg
Allt sitter monterat i ett gammalt LS-torn med 7 meter maströr
så läget är ganska bra.
Den är QRT för att occilatorn började självsvänga på andra frekvenser på 27 MHz så vi skall fixa till det.

73 / Tobbe SM6RME
 
Har just uppdaterat med de fler loggar från 10m testen
Det var inte roligt med alla dessa loggtyper och många (av de som inte har kört VHF) döper inte filerna med unika namn och har inte call i ärende/subject i mailet.

/ 73 Tommy SM6NZB
 
Svar till EQL,
jo - fyren SK0CT är QRV 100% numera - MEN för info
så har den gått med reducerad effekt under Nov-Dec och har varit QRT tillfälligt under 1-2v under samma period.
Sista rapporten om SM0NCL/3 var i November - sen har jag inte sett några spottar på den.

"The Six and Ten report" från UK brukar ha grafer på alla SM fyrarna och SM är det landet som har bäst täckning av 10m fyrar.

Kul att höra om SK7TEN, hoppas det blir bra grejor, jag har inte så goda vitsord om gamla personsökare.....;-)

Nuvarande fyrinfo om SK0CT på min hemsida beskriver den gamla fyrsändaren, men ska uppdatera denna snart.
Den nya sändaren ger 1W ut till ett HFsurplusslutsteg som ger ~13W ut till den omtrimmade "ringo" antennen.
Den gamla sändaren var en gammal AM-personsökare på 27 men den var förfärlig, orsakade spurrar, gick inte att nyckla snyggt och varje steg gick för hårt och orskade drift vid nyckling.

Nya sändaren är i grunden en Doug DeMaw W1WB´s design men med en del egna ändringar, speciellt bra nyckling och bättre LO stabilitet samt val av andra linjära transistorer.
Efter drivsändaren sitter ett LPF som dämpar andra -30dB och tredje övertonen -22dB samt fjärde -20dB.
Slutsteget är helt i mosfet och går i klass-A och efter PA't sitter ett LPF som dämpar andra -44dB, tredje övertonen -38dB och fjärde -32dB.
Jag har lyssnat +/- 5kHz på ca. 2km avstånd från fyren och man hör knappt nycklingsknäpparna i dom RX jag provat med: FT-1000MP/IC-706/FT-847.

SK3TEN verkar bli QRV igen i år, det blir med samma drivsändare som jag använder, dock annat PA.

Då är det bara SK2TEN som är QRT snart.

Kanske lite off-topic i 10m test tråden
kanske kan en 10m beacon tråd öppnas ;-)

/Christer:cool:
 
Last edited:
Hej !

Varför inte starta en topic som innehåller allmänt om 10-meter,
fyrar, vågutbredning, tester m.m
Finns mycket at dryfta. Har inte hört SK0CT på några dagar nu men tropocondsen är ju riktigt dåliga just nu. Hörde dock OH9TEN igårkväll sannolikt på Aurora-E. Max S-3 .

/ Tobbe SM6RME
 
Tråden heter 10m test !
Fick fråga från Ulf SM0LCB som försöker anpassa sitt loggprogram
till denna test.
> Så hur skall man hantera nummer utanför 0-7 ???
> SJ8LW eller vad det nu kan vara.
> Fanns det inte någon som körde med SM2000HD eller liknade en gång.
> Hur skall detta hanteras ???

Mitt "förslag" är att vi kör stenhårt på FÖRSTA siffran, dvs då får vi distrikt 0-9, men hur kan vi annars automatisera rättning av loggar om vi inte har logik reglerna...
Vad tycker ni ?
/ 73 Tommy SM6NZB
 
Lite trött på detta... men tror att enklast är att använda SM0-7. Kör man annan "distriktssiffra" typ 8,9 eller 2004 mm så erhåller man inga poäng för detta. Tråkigt men enkelt.

de ULF/LCB
 
BRA!

SM0-7 är de enda distrikten som är definierade och som kan komma ifråga.

(Distrikt 8 och 9 finns inte)

73
Bengt EQL
 
Hej!
Såg att Tobbe/sm6rme passade 28,500, jag brukar passa 28.335 när jag inte "rattar runt". Finns det flera "favoritfrekvenser" runt om i ladet? Vy 73 de Agne
 
Hej

Kan meddela att man kan använda LOGGER för att köra 28 MHz testen. För mera information hur göra hänvisar jag till hemsidan http://welcome.to/logger och följ länken 28 MHz contest.

Ett undantag för funktion finns dock. För att klara det hela byter jag ut DXCC filen till en fil som bara har länderna SM0-7. Detta fungerar till 99.99 % kan jag tro. Undantaget är de underliga special signaler som ibland uppträder. Ett ex skulle kunna vara om SK0UX skulle vilja jubiler i test med SK2004UX (vilket jag betvivlar). Denna signal SK2004UX kommer att klassas som en station i SM2 land. Kör man en dito station så får man vara snäll att editera resultatet manuellt innan man skickar det testledaren. Alternativen undvika att köra samt vägra köra finns ju också men det hör kanske inte hemma här. Man får hoppas att man inte använder dito lustiga signaler under test.

73 och lycka till de ULF/LCB
 
Back
Top