10 meters test

Hej.

En spontan reaktion om testreglerna är är dom är orättvisa när det gäller poäng för olika distrikt. Jag som bor mitt i SM6 har inte en chans att nå något annat distrikt via markvåg, till skillnad från tex SM0 där man har flera distrikt i närheten.
 
Hej

Vad vore rättvisare ? Bara locator poäng ?
Jag bor i krysset JO57/JO58/JO67/JO68 mao Göteborg, borde kunna köra 4 rutor
med flaggsignalering...
/ 73 Tommy
 
Mest rättvist skulle givetvis km räkningen vara, samma som det är på månadstesterna på vhf och uppåt. Visst rutorna är ett alternativ, det är iallfall mer rättvist än poäng/distrikt.
 
Jag bor också i SM6, inte riktigt lika mitt i som du men jag vet att jag når både SM4, SM5, SM6 och SM7 och OZ på markvåg. Kan man sedan utnyttja backscatter, aurora eller aurora E så kam man köra hela Sverige med lite tur. Har ännu inte haft möjligheten att vara aktiv i 10m testen men undrar hur aktivt är det i andra länder?
Är det bara vi och Danskarna som kör?

73 Magnus
 
En regelfråga:
Jag noterade att reglerna för 10m testen inte innehöll denna raden som NAC har "Alla
förbindelser skall ha genomförts från svenskt territorium."

Det innebär alltså att jag kan köra min test utomlands ifrån i Februari vilket jag tänker göra på skojj men då kommer frågan som det inte står något om i reglerna.

Räknas loggresultat som jag kört utomlands ifrån ihop med resultat som jag kört ifrån Sverige eller inte då det gäller årsresultatet?

73 Magnus
 
Hej igen. Reglerna är översatta från OZ så jag har inte gjort dom.
Andemeningen är ju att skapa aktivitet så visst kan du DELTAGA när du är utomlands
men andemeningen är ju att de som är i Sverige sänder loggen till SM testmanager
och de som tävlar i OZ räknas där osv. Du kanske tänker köra /PY eller nåt...
/ Tommy
 
Hej alle I, mine yndlingsnaboer i SM7-land!

Det ser jo ud som om 10 meter NAC er blevet ganske populärt i Sverige!
Faktisk mere populärt end i nogen af de andre Nordiske lande!
Det er jo så meget mere glädeligt, eftersom SSA var ganske länge om at implementere ideen.
Alt er jo altså i skönneste orden, UNDTAGEN EN TING:
Hvor i hel..... är SM7'erne????
Bortset fra SM7DDR og 7S2E(!) som jeg körer ofte kan jeg ikke erindre at have kört andre SM-stationer i det sidste årstid i 10 meter NAC!
(Det fremgår dog klart af resultatlisterne at de fleste SM distrikter er ganske aktive!)
Det ville väre meget HYGGELIGT om i SM7'er dukkede op i testerne og gjorde os på Själland og dem i SM6 og SM5 glade for jeres deltagelse!!!!!
På forhånd TACK!

(Forresten: Hvis nogen har forslag til ändring af 10M NAC reglerne, så send forslagene til NZB/Tommy snarest. Det er et emne der med sikkerhed vil blive diskuteret på NRAU mödet i Köbenhavn til august. Der er allerede nu et forslag om at etablere et FÄLLES NORDISK regelsät.)

Vy 73 de OZ7IS, Ivan.
VHF-manager, EDR.
 
Hej
Kom hem från LA idag och fick se QTC nr 6 och måste säga att jag blev väldigt nöjd med SM0WKA:s presentation av 10m testresultaten.
Dom hör hemma bland HF contest sidorna !
Det fanns även med ett inlägg från OZ1GX som är 10m testledare och han uppmanar oss att lyssna mot OZ också !
/ 73 Tommy SM6NZB
 
Hejsan!

Denna tråd har jag missat tidigare! De sidor för resultat som är nämnda tidigare är inaktuella. Sedan jag tog över som testledare i juni 2005 så styr NAC 28 dig till aktuell årssida. Där finns regler, lite kommentarer och förtydliganden till dem, och resultat.

Hälsningar /Jan
 
Hej igen!
Nu har drygt halva CW-delen av NAC28 gått. Snart dags för SSB, sen FM och till sist mellan 22 och 23 digi, mest PSK31 tror jag.

Ni som provar Log4U kan väl kolla med EDIview att de verkar rimliga. Tommy har haft en del problem med 144-loggarna, bl a finns inget filter än för att lokatorn är rimlig. Sista bokstäverna är aldrig y eller z, men de accepteras av programmet och ger ett avstånd. Antennhöjden i EDI-filen ska vara endast siffror, inga bokstäver. En logg har haft konstiga avstånd på flera QSO.

För övrigt är det trevligt med ett nytt loggprogram, många har frågat om det inte finns andra än Logger. Taclog stödjer inte NAC28, men några använder det, loggar var sektion på något "oanvänt" band och justerar band i edi-filen innan de skickar.

Hälsningar /Jan
 
Nu blir jag lite nyfiken. Hur var aktivitetetn på förra testen?

Det kändes väldigt väldigt tunt. Eller var det bara jag som hade alla odds mot mig?

73 de Christer
 
Back
Top