100-klubben

SM3IXY

Well-Known Member
CQ CQ 100W ONLY
De er ju lätt att överrösta vanlige amatörer. Man skaffer 1k slutsteg så er man kung på banan.

Varför inte bojkotta 1k å rope CQ100 CQ100

er ja dum i huvet eller?
 
CQ CQ 100W ONLY
De er ju lätt att överrösta vanlige amatörer. Man skaffer 1k slutsteg så er man kung på banan.

Varför inte bojkotta 1k å rope CQ100 CQ100

er ja dum i huvet eller?

Nej men CQ CQ CQ QRP 3Watt de du! det skall vara på cw.
 
Ja, det kan tyckas att störst och starkast vinner men det är inte så.

Den som har den största penseln och den största färgburken målar inte snabbast ett hus. Det finns för många smådetaljer som han inte kommer åt. Inte sant?

En skicklig QRP-operatör kan utföra mirakel på banden. Om inte det varit möjligt så hade inte QRP-klassen i contesting haft några deltagare över huvud taget.

Operatören är den viktigaste kuggen i radiokommunikation. Inte utrustningen.
 
"Operatören är den viktigaste kuggen i radiokommunikation. Inte utrustningen. "

Absolut !
Men då krävs det att motstationen har en BRA antenn annars så kan han ju inte höra dig i bruset och då räknas ju storleken på (hans) antenn in.
 
En jätteantenn med hög direktivitet kan vara helt kass om inkommande vinkel är hög.
Jag har en 4 element Quad. Den går bra.
Min rundstrålande vertikal går mycket bättre ibland trots att det är DX jag lyssnar på.
Min andra Quad, 2 element, går också bättre ibland. Också på DX.
Om man ska höra bra eller dåligt beror alltså inte alls på hur stor antennen är. Det beror på vilka val operatören gör. Till exempel frekvens, tid på dygnet och MUF. Hög frekvens med låg MUF och Megawatt gör ingen bättre kommunikation. Det blir ändå ingen kontakt. Hög MUF och QRP går finemang.
 
För var det en tidning som hette radiotelevision,där stod radio prognoser,tider på dyngnet då du kunde köra dina qso säkra,det slog aldrig fel,har kört många fina qso på det viset på cw,det gällde att vara vaken när prognosen slog in.

Stig SM7DYZ
 
En jätteantenn med hög direktivitet kan vara helt kass om inkommande vinkel är hög.
Jag har en 4 element Quad. Den går bra.
Min rundstrålande vertikal går mycket bättre ibland trots att det är DX jag lyssnar på.
Min andra Quad, 2 element, går också bättre ibland. Också på DX.
Om man ska höra bra eller dåligt beror alltså inte alls på hur stor antennen är. Det beror på vilka val operatören gör. Till exempel frekvens, tid på dygnet och MUF. Hög frekvens med låg MUF och Megawatt gör ingen bättre kommunikation. Det blir ändå ingen kontakt. Hög MUF och QRP går finemang.

Samtliga antenner du nämner är väl vad man kallar BRA antenner?:confused:
Självklart så får du bra förbindelser med dessa.;)
Om jag bara har en enkel dipol så går det ju sämre för mig.
Men som du säger så har de atmosfäriska konditionerna en stor inverkan.

Jan/
 
qrp.jpg
 
100 eller 1000w. 10dB. Inte mycket i sammanhanget. Om stationerna har olika strålningsvinklar kan det lätt skilja 30dB, kanske mer. Condsen går också upp och ned. Visst, ska man trängas i en pile kan 1kW göra att man kommer in före nån med 100W. Om man nu vet vart man ska ropa... Men om mna tror att att 1kW innebär att det i princip är som att ringa världen runt, så har man missat nåt.
 
Rejäl antenn + power då er man på banan. Men under gynnsamme omständigheter så kan man ta sig fram med enkle medel.
 
Hosta upp ett par hundra "lakan" och köp en värstingutrustning. Då är du en big gun.
MEN om du nu inte lyckas med alla QSO:n?
Om du inte kör ihop ditt DXCC på en vecka?
Fiasko.
Varje misslyckat QSO är ett bakslag.

Bygg en liten QRP-station för ett par hundralappar och släng ut en antenntråd i ett lämpligt träd. Nu är du en riktigt liten pistol.
MEN varje lyckat QSO är en framgång.
Under gynnsamma omständigheter och korrekt tidsplanering kan du köra hela världen.

Jag tycker att det är mer givande att kunna upprätta förbindelse med riktigt enkla medel. Man blir ofta imponerad av att det verkligen är möjligt att nå andra världsdelar med några watt.
Det är betydligt roligare än att mata på med hundratals 599/73.
 
Hej!

I mitt vapenförråd finns det prylar från PRC-320 (3 eller 30 W) upp till Rockwell Collins HF-8020 med 1 kW utput. Jag har kört USA med min 320 och marchantenn, både på 10 m o 20 m. Andra dagar så blir det kanske en annan maskin, idag har jag kört lite med min SRT SST490, 400 W ut. Det är trevligt att kunna välja!

Min huvudstation är en Skanti TRP-825x med 250 W ut, om man kör för fullt.
 
Back
Top