1000DL med knut eller wirelås ?

8S0U

Active Member
Hittade en rulle ny 1000DL så nu skall det bli några dipoler.
Men hur hanterar man bäst denna tråd när man fäster den ?
Har provat i arbetsbänken med s.k. betesknop som verkar stabilt, men kanske glider upp i längden ?
 
Tänk på att en knut kan vara en spole.
Knuten som spole gör sig till känna mest på dipoler för de högsta HF banden.
Själv lade jag DL-1000 tråden högst två varv genom isolatorn, förankrade den med ett par buntband, eller i vissa fall har jag lindat med vaxad najtråd. Där du öppnar tråden för anslutning kan man då löda eller crimpa med RÄTT crimpverktyg, 0,75 mm2 lämpliga öron.
Viktigast är att täta så att inte fukt kan komma in och få ståltrådarna att rosta, då försvagas DL-1000, töjer sig och går av.
Jag har slutat använda DL-1000 till permanenta antenner då den oxiderar av solens UV ljus, spricker och tar in vatten och rostar för att slutligen gå av.
DL-1000 är utmärkt för sitt ändamål, lätt stark, och smidig, för tillfälliga lösningar, men inget för långtid.

De
SM4FPD
 
Viktigast är att täta så att inte fukt kan komma in och få ståltrådarna att rosta, då försvagas DL-1000, töjer sig och går av.
Jag har slutat använda DL-1000 till permanenta antenner då den oxiderar av solens UV ljus, spricker och tar in vatten och rostar för att slutligen gå av.
DL-1000 är utmärkt för sitt ändamål, lätt stark, och smidig, för tillfälliga lösningar, men inget för långtid.

De
SM4FPD

Det håller jag med om. Vi hade ett mycket ambitiöst jordplansnät av DL1000 till 4 vertikaler på klubben. Efter 4-5 år hade de ätits upp av rost och jordplanet var verkningslöst! Vi hade 100 st radialer under varje vertikal.

Däremot tror jag att den lilla induktans som en knut på DL1000 ger, är försumbar. Även på 28 MHz.

/Lasse
 
Jo Lasse, men jag har sett knutar av en annan värld på antenner.
På 14 - 28 MHz dipoler där man lindat 5 - 10 varv vid mittisolatorn för att "vara säker" på att tråden inte lossnar. Fyra lager kärringknutar och en extra dubbelknut ovanpå alltihopa.
Vid ändisolatorerna blir knuten om den är stor och har rosett, en ändkapacistans....
Och är vi inte ute efter att bygga en förkortad dipol så får man tänka sig för....

de
SM4FPD
 
Hej. Jag köpte några stycken nylonkaus, minsta sorten för jolleskot, typ, och lade tråden runt och drog åt två buntband så hårt jag kunde vid den spetsiga änden. Sitter bra med hög draghållfasthet. Tack för tipset med försegling av ändarna, får nog göra om göra rätt.
 
Last edited:
Hej
Jag använder en vanlig dragavlastning utan att knyta.
dragavlastning_1_1.jpg

Om jag nu har lyckats bifoga en bild av dragavlastningen för min 80 meters dipol.
Från höger kommer DL tråden och passerar dragavlastningen utan att knytas.
Till vänster syns knuten på den nylonlina som spänner upp antennen.

Ber om ursäkt för oskärpan, dragavlastningen sitter drygt 4 meter över mark och det blåser ute.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Men det är inte matningspunkten, Lorentz?

Tycker mig se en silkepolyester lina med mossa/grönalger. Mina ser
likadana ut på landet men det verkar ine påverka styrkan utan det
enda är att linorna blir lite stelare.
 
Men det är inte matningspunkten, Lorentz?

Nej det är yttre ändan, matningen har samma typ av dragavlastning men sitter 9 meter över mark så den klarar jag inte att fota så lätt.:)

Jovisst är det polyestersilkeslina eller persiennlina. Hållbarheten på sådan lina är god, just den där linan har suttit ute närmare 15 år och har endast blivit lite styvare.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Beträffande DL-1000 och problemet med sönderrostade stålkardeler och därmed brott på ledningen, finns något alternativ på marknaden idag till DL-1000 med tanke på vikt och hållfasthet?

Jag har själv spannlängder på ca 60-70 meter och ren kopparledning känns sådär med tanke på vikt och uttöjning.

SM7IWG Carl
 
Ang alternativ till DL-1000 tråd.
Jag använder rostfri stålina, med plasthölje. 3mm
Då håller det, men det finns förstås synpunkter på materielets HF-egenskaper.
Dock pyser det i min radio och jag hörs.
Avsikten var att jag skall slippa byta den.

de
Roy
 
Vi har ju al-stängseltråden 1,6 - 2,0 mm. böt ut FK-kabeln i min loop mot sådan då den
ramlade ned förra sommaren.

Den al-tråd jag tyvärr fått tag på visade sig vid test bara klara 7 vickningar - men det
finns de som klarade betydligt fler än så, tro att SM3 BDZ som har koll på vad den
med bättre vickningsegenskaper heter.

Trots min stängseltråds underlägsna vickningsegenskaper så har den klarat ett år snart.
 
Beträffande DL-1000 och problemet med sönderrostade stålkardeler och därmed brott på ledningen, finns något alternativ på marknaden idag till DL-1000 med tanke på vikt och hållfasthet?

Jag har själv spannlängder på ca 60-70 meter och ren kopparledning känns sådär med tanke på vikt och uttöjning.

SM7IWG Carl

Har haft 0,75 mm2 och 1,5 mm2 hängandes i skogarna med rätt långt spann utan problem. Man behöver inte spänna så hårt heller, med tanke på svajande träd i vinden. Strax innan jag flyttade till Västerås för några år sedan plockade jag ned en 200 meter FK som hade suttit uppe 3-4 år. Jag kollade med en summer (ringklocka och batteri) och den var hel ännu, men beslöt mig för att kassera pga isoleringen var sprucken och nött på några ställen.
 
Back
Top