1000Dl tråd i 4nec2

SM0DTK

Active Member
Hej! Är det någon som med framgång lyckats definiera isoleringsfaktorn för tråden 1000DL i 4nec2? I programmet kan man ju justera resonansfrekvensen på en antenn genom att definiera de ingående antennelementens "Loads". De avgörande faktorerna är "Diel-C" och "radius". Jag har använt Diel-c = PVC (soft) och radius = 1.17 mm för att komma någorlunda rätt. Men radien på 1000DL är ju 1 mm!! Jag har hittat följande värden på olika isoleringsmaterial:
Aluminium-oxide 10
Bakelite 3.5 - 4.5
Copper-oxide 18.1
Glass 5.0 - 9.0
Glass (window) 7.6
Mica 4.0 - 8.0
Neoprene 4.0 - 6.7
Oil 1.5 - 4.7
Paper 1.6 - 2.6
Parrafin 2.0 - 3.0
Pertinax 4.3 - 5.5
Plexiglas 2.6 - 3.5
Polycarbonate 2.9 - 3.2
Polyethylene 2.4
Polyamide (nylon) 3.4 - 3.5
Polystyrene 2.4 - 3.0
Porcelain 5.0 - 6.5
PVC (hard) 3.0 - 4.0
PVC (soft) 4.0 - 5.0
Rubber 2.7 - 3.2
Shellac (Nat.) 2.9 - 3.9
Styrofoam 1.03
Teflon 2.1
Water (destil) 34 - 78
Wood (dry) 1.4 - 2.9

Jag gissar att faktorn för isolationen i 1000DL ligger på ett värde över 10!? Kan det verkligen stämma eller gör jag något fel i mina simuleringar?
/ Martin
 
Är inte 1000dl PVC-isolerad?
Hur kan den då ha en konstant på över 10?


Så var det alltså inte...

Kabelns ytterdiameter är 2mm.
Den inre isoleringen som är 0,45mm består av polyeten, diel-konstant: 2,3
Den yttre isoleringen som är 0,15mm består av nylon, diel-konstant: 3,7-7 beroende på amidtyp.
Ledaren består av 4st koppar 0,28mm och 3st stål 0,28mm.


/Micke
 
Last edited:
Hej Micke! Tack för visat intresse. Jag har också läst den gamla manualen från Kungl. Armétygförvaltningen från 1962 och vet därför hur kabeln är uppbyggd. Av erfarenhet vet jag och säkert även du att 1000DL har en förkortningsfaktor på cirka 5-6% när man använder tråden och dimensionerar en antenn. Men om man vill simulera denna förkortningsfaktor i 4nec2 så uppstår de problem som jag redovisat ovan. Därför vore det intressant om du eller någon annan har kunnat simulera fram förkortningsfaktorn i någon tillämpning i nämnda program. / Martin
 
Ahh! jag som trodde att du ville veta Diel-kostanten för tråden.
Har inte kört 4nec2 tillräckligt för att vara till hjälp tyvärr.
Kan inte ens hitta var man anger dessa data i programmet:)

/Micke
 
Av erfarenhet vet jag och säkert även du att 1000DL har en förkortningsfaktor på cirka 5-6% när man använder tråden och dimensionerar en antenn.

Hur tolkar jag förkortningsfaktorn - bli antennen kortare eller längre?

Hej från
Lennart
 
Hej Lennart! Alla isolerade trådar gör att resonansfrekvensen på en tillklippt antenn sjunker. Alltså en antenn som är tillklippt enligt formler som gäller för oisolerade trådar, formler som man hittar i all litteratur. För att erhålla rätt resonansfrekvens måste man alltså förkorta den isolerade tråden, och i fallet med 1000DL gäller det ca 5-6%. Men tyvärr får jag inte programmet 4nec2 att hjälpa mig med detta, hi! Dessutom misstänker jag att åldern på 1000DL tråden påverkar förkortningsfaktorn. Någon som brottats med problemet i 4nec2????
 
Om inte isoleringen tagit upp fukt eller på annat sätt är skadad tror jag inte att åldern påverkar nämnvärt. Däremot är jag nyfiken på hur de tre Fe-trådarna inverkar på antennegenskaper både praktiskt och teoretiskt. Det borde ju åtminstone bli (4xCu)||(3xFe) i Ohmskt motstånd, men hur detta påverkar HF är jag osäker på. Spelar det någon roll att stålet är (gissar jag) ferromagnetiskt?
 
At mäta är att veta! Sno ihop (eller "bygg", som det heter numera) en dipol och mät upp resonansfrekvensen. Osvikligt.

73,
Kjell, PB3SM - SM6CPI
 
DTK de GLD,
Hur föreslår du att man definierar DielC när isoleringen består av två material?
/Micke
 
Hej igen Micke! Det kanske är det som är en del av förklaringen till det "höga" DielC-värdet. Jag avvaktar fortfarande ett svar från någon som kan förklara varför 4nec2 inte klarar av 1000DL tråden. Kanske 4nec2 endast jobbar med entrådiga ledare med eller utan isolering? / Martin
 
Om jag förutsätter att hela isoleringen består av samma material DielC=2,3 får jag VF=0,97 i Eznec.
Går jag upp till DielC=2,5 hamnar jag på VF=0,95.
/Micke
 
Då fungerar tydligen Eznec bättre än 4nec2 när det gäller att kompensera för isolerad tråd. Ha en trevlig helg! / Martin
 
Back
Top