1000dl

SM0OY

Member
En stark och relativt tunn tråd är den sk 1000DL, som många av oss gossar har sprungit med i skogen. Nu undrar jag om det finns HF-mätningar gjorda på denna kabel? T ex våghastigheten, dvs för att få förkortningsfaktorn. Är tråden egentligen lämplig som antenntråd? Den innehåller ju både koppar- och stålkardelar. Är den lämplig som tvinnad parkabel på KV-frekvenser? Vad blir då Z? Annat?

Vem vet vad? 73 från Lars sm0oy :cool:
 
Väldigt många bygger sina HF antennern av denna tråd.
Lätt, betyder att det går fint att spänna upp dipolen högt
Stark gör att den töjer sig måttligt
Smal och med lite större resistans än exvis FK eller RK 1,5 som annars är vanligt
Jag upplevde att min dipol som var lång, 2 x 40 meter lång efter c:a 5 år ramalade ner.
Den svarta plasten sprack vid töjning och ståltrådanra som är inspunna rostade och hållfastheten försvann.
För mindre dipolel bör livslängden vara god bara man inte låter den belastas av en hängande RG-213.
Tråden är spunnen till en lina av ståltrådar och förtennta koppartrådar. Dvs en stranded wire.

Obs att jag talar för upptvinnad tråd, dvs enkelledare. Man tvinnar upp den med en botrrmaskin.
 
Last edited:
Jag tar mig friheten att kopiera ett svar som Karl-Arne skrev på den tidigare ssa-teknik-epostlistan.

-----------------------------


--- Karl-Arne Markström <sm0aom@telia.com> skrev:

Utlovade mätvärden på Zo hos DL1000 för ett tag sedan. Med en HP 1415A TDR plug-in (stigtid c:a 100 ps) så mättes Zo i en bit kabel upp till c:a 170 ohm (Reflektionsfaktor c:a + 0,55, S = 1+0,55/(1-0,55) = 3,4 , Zo = S*50 = 170)


Genom att koppla en någorlunda induktansfri potentiometer i den bortre kabeländen, och justera denna till minimum reflektion så blir resistansvärdet c:a 140 ohm. Kabelimpedansen i HF-området ligger därför någonstans mellan dessa värden.

Dessutom har hastighetsfaktorn "på köpet" kunnat bestämmas till c:a 0,8.

73/
Karl-Arne
SM0AOM




----Ursprungligt meddelande----
Från: telejanne@yahoo.se
Datum: 22-01-2008 04:36
Till: "Karl-Arne Markström"<sm0aom@telia.com>, <teknik@ssa.se>
Ärende: SV: Re: [Teknik] DL-1000 till Beverage-antenn

Som ett komplement till K-A:s mätningar, sänder jag ett utdrag ur försvarets SignH gällande Fältkabel (1000) DL:s värden:

Resistans dubbelledare/km 150 Ohm
Impedans (Z) 650 Ohm
Parkapacitans 80 nF/Km
(Mätningarna avser våt kabel)

Min försynta fråga till K-A är:

Varför skiljer dina mätningar, c.a.140-170 Ohm, så mycket från SignH:s värden på 650? Är det enbart mätfrekvensen? Något lär jag mig av ditt svar.
Jan -DVP




----- Original Message -----
From: "Karl-Arne Markström" <sm0aom@telia.com>
To: <telejanne@yahoo.se>; <teknik@ssa.se>
Sent: Tuesday, January 22, 2008 8:04 AM
Subject: SV: Re: [Teknik] DL-1000 till Beverage-antenn


Impedansen hos "telefonkabel" är starkt frekvensberoende, sannolikt p.g.a. förlusterna i isolationsmaterialet. publicerade data (Reference Data for Radio Engineers) anger beloppet av impedansen till c:a 600 ohm vid 1 kHz, sjunkande till c:a 180 ohm vid 10 kHz.

En TDR mäter impedansen vid alla frekvenser mellan likström och c:a 2,5 GHz samtidigt, så det som visas är ett medelvärde av impedansen över ett stort frekvensområde.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack till Roy och K-A för svar
Jag har nu gjort en jämförande mätning på lika långa dipoler med samma feeder (50 ohm) och samma höjd.
- Forsforbrons, jag hade två bitar 8,5 m liggande så det gavv 8220 khz för lägsta SWR.
- 1000DL, samma längd som forforbronsen. Då blev lägsta SWR vid 8020 khz.
En enkel beräkning gav då förkortningsfaktorn 0,94 för ffb och 0,92 för 1000DL. C:a 20 cm skillnad.
Detta alltså vid 8 mhz. Mitt MFJ-259 visade dock inte 50 ohm, utan cirka 35 ohm vid lägsta SWR.
Det är det instrument jag har.

Jag har samma erfarenhet av "gammal tråd". Plasten tål inte långvarig upphängning och stålet rostar.

73 från Lars sm0oy
 
Dl1000

Jag funderar om någon har gjort mätningar i HF området på
dämpningen per meter när man använder DL1000 som partvinnad transmissionsledning. Dämpningen på 160/80/40m i första hand skulle vara intressant information...
 
Jag gjorde en grov mätning av förlusterna på 80m. Jag använder 100m DL1000 som en del i matningen av mina bävrar. Förlusterna mättes upp till 2,2 dB eller 30% högre än för en RG-62 TV-koax. För 160m skulle det ge 1,6 dB och på 40m 3.1 dB. Det var en del osäkerhet i mätningen med ett flertal transformatorer inblandade, men jag tror att jag hamnade rätt inom +/-25% i alla fall.
 
Back
Top