10GHz Projekt...

micke80

Member
Har råkat dragit på mig lite prylar för 10GHz, bl.a. en transverter och en 65cm parabol m. matarhorn.

Tänkte bygga ihop en anläggning för 10GHz och funderar på om jag ska damma av IC-202:an eller använda någon annan radio man har liggandes...

Ni andra som är aktiva på bandet, vad kör ni med för radio, antenn, effekt m.m.?

Tips, förslag och idéer välkomnas...

Är det just någon aktivitet eller är den obefintlig på detta band?
Synd om det är det sistnämnda nu då jag äntligen kommit igång att bygga något... Men jag ger inte upp :)

Jag kommer uppdatera med bilder och text hur projektet fortgår om det finns intresse för det!


//M
 
Behöver du hjälp med att hitta amatörer som är igång på 10 GHz i din närhet så hör av dig.

Tittade för en tid sedan på en begagnad DB6NT transverter monterad med s/m relä och parabol men kunde inte se hur TX-signalen överfördes från 202:an. Plus spänning på koaxen som DB6NT kände av kanske....
Tänkte driva från 706:a så drivnivån/dämpning och TX-switch måste till..
Vi hörde inte fyrarna i Göteborg så det blev ingen omedelbar affär
/ 73 Tommy SM6NZB
 
Hej,

Kul att det finns intresse för mikrovågsbanden :):):)

Man kan säga att det är två mikrovågsband som står i en särställning vad gäller aktivitet i Europa och även i Sverige. De är 23cm och 3cm. Tidigare var 13cm på uppgång men med senaste beskedet från PTS så stendör troligen bandet i Sverige men det återstår att se.

Vad gäller station för att driva en transverter så är det nog ett personligt val för var och en. Tidigare var väl IC202 en standardstation för många mikrovågsstationer. Jag tycker dock det är viktigt att man har en frekvensnoggranhet på minimum 1 kHz. Man bör (skall) även låset upp oscillatorn i transverter mot en frekvensnormal (10 MHz). Detta med bra frekvensstabilitet och noggrannhet minskar en parameter när det gäller att få QSO. Det finns så många andra osäkerheter så bra att bli av med en som idag är tämligen enkel att bygga bort.

Så fråga på och så hoppas jag uppdatering av ditt projektet så vi får en ny 10 GHz QRV.

73 de ULF/SM0LCB (SM7LCB in JO86GH)
QRV: 23cm, 13cm, 9cm och 3cm... prylar för 6cm och 1,5cm
Radio station SM7LCB in JO86GH
 
Hej på er!
Här kommer en liten uppdatering på mitt projekt.

Har under morgonen tillverkat ett provisoriskt fäste för parabolen med tillhörande utrustning, samt kopplat ihop allt för lite provdrift.
Testade först med en Yaesu FT-490R men den får nog hamna på rep. bänken, verkar en aningen döv... :(

Jag kommer nog att köra med en IC-706MKIIG istället tills jag hittat någon annan lämplig kandidat till projektet.

Hittade en helstyv semi-rigid kabel att ha mellan matarhornet och transvertern, men tyvärr har den fel vinkel och jag vill inte bocka om den för då spricker den väl sönder... :confused:
Däremot så kom jag på att jag har ju 40m RG401 eller flexiform 401 heter den nog, men tyvärr inga SMA kontakter till den... Någon som vet var jag finner såna billigt eller är det någon som har en stump böjlig kabel som klarar 10GHz med SMA kontakter till försäljning..
Måste även hitta ett antennrelä med SMA för att skifta mellan RX/TX, spolen på det jag har är 24volts och jag tycker det passar bättre med ett 12volts...

Hittade efter lite om och men en annan kabel som jag rakt inte har en aning om specarna på men det kliar ju i fingrarna lite för att få testa. :D

Tillfälligt monterat och klart så gick jag ut för att lyssna efter 3cm fyren som finns på Räfsön, Nordingrå... Och det hördes... inte ett skit... :mad:
Efter en stund och lite efterforskning så ser jag på SSA´s hemsida att den verkar vara QRT, surt... Då måste jag fixa något annat att testa emot så jag hör att det fungerar nånting iaf.

Det vart ett halvrörigt inlägg detta... Ska prova att bifoga lite bilder då Yaesun satt tillfälligt monterad..

Ska ta och bygga ett riktigt fäste till parabol/utrustning samt montera hela arrangemanget på ett stativ.

Tommy: Transvertern jag har kan man styra både via 12v i coax samt jorda ptt stiftet på transv.

Ulf: Kul att det är aktivitet på dom band man har prylar för :)
Oscillator på transvertern är låst mot extern 10MHz så jag hoppas den inte driver allt för mycket i frekvens, men det torde visa sig.

Återkommer med fler uppdateringar då jag hunnnit göra något mer... :)
//Micke
SA3AJG
 

Attachments

  • IMG_20121023_110501.jpg
    IMG_20121023_110501.jpg
    76,1 KB · Views: 75
  • IMG_20121023_110517.jpg
    IMG_20121023_110517.jpg
    74,5 KB · Views: 66
  • IMG_20121023_110533.jpg
    IMG_20121023_110533.jpg
    66,6 KB · Views: 65
Last edited:
Back
Top