10W QRP transmitter från Ebay

SA7CNG

Well-Known Member
Jag har gjort ett "fynd" på Ebay, en 10W QRP transmitter/förstärkare för 40m. Den ser ganska enkel ut i sin uppbyggnad, så jag tänkte försöka reverse-engineera den.

Jag misstänker att det en är klass-C förstärkare med oscillator. Pilarna på kretskortet har en något oklar betydelse, kretsen kom helt utan dokumentation och försäljaren har inte någon heller.

Transistorn: IRF530N
IC-kretsen: SN74HC240N
Spänningsregulator U2: 7805

Jag förmodar att Dioden är ett polaritetsskydd.

Vad har SN74HC240-kretsen att göra med Oscillatorn? Vad är en "Octal buffer and line driver"?


DSC_0155.jpg


DSC_0156.jpg


DSC_0157.jpg
 
Det är en ganska vanlig konstruktion för att bygga en rätt stark sändare med få delar.
IC:en formar oscillator och ett antal steg i IC:en är parallellkopplade för att driva MOSFET-en.
Vips så har vi 10 W fyrkantvåg, klass D.
L2 L3 formar ett enkelt LP filter, som dämpar övertonerna lite.. L1 är drossel till matningspänningen.
Det underliga är användande av SMA kontakter, de är ju för UHF men kanske de hade överskott på sådana.
Kylaren verkar kunna hantera kontinuerlig effekt. Det blir ju inte mycket värme i FET:en då den ju bottnar.
Annars ser det trevligt ut. Koppla in telergrafnyckeln och kör.

Det lär gå att hitta kopplingsschema på nätet, Googla, "QRP transmitter", "low power AM transmitter", "smal CW transmitter" etc. se sökreslutatet i bilder, så känner du säkert igen kopplingen.
Jo AM, sändarens CW amplitudmoduleras för piratradio på 6,3 MHz.....

Jag har alltid förundrats över varför man använder så jättestora toroider för så låg effekt. LP-filtret i denna bygger halva kortet och tål 100 W. Det borde räcka med 6 mm kärnor.

de
SM4FPD
 
Sök på "FAT5 transmitter" och "Lulu AM transmitter" så får du fram ganska liknande byggen, samt bra och läsvärd information angående klass e/d slutsteg. 74HCxxx ger ut fyrkantsvåg som driver gate på IRF530 i botten (saturation, nu tappar jag svenska översättningar igen), som Roy skriver, och därigenom kan man få bra verkningsgrad.
 
Lösningen verkar vara väldigt intressant, jag ska nog prova om jag kan bygga en sådan efter ritning. 10w är en hel del mer än de sändare jag byggt tidigare.

Skulle det vara möjligt att pressa en IRF530 på mer effekt genom att höja spänningn? Eller opererar den redan nära gränsen för det möjliga?

Skulle 2st paralellkopplade IRF530 ge dubbel effekt ut?
 
Är inte IRF510 vanligare i slusteg, används i Bitx konstruktioner som t.ex MKARS80 med flera.
 
Här har vi produkten hos Ali Express, en KIna-sajt.
https://www.aliexpress.com/item/10W...32573405483.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.v5QsEB
125 kronor fraktfritt, väl värt att slippa göra kortet och samla delarna.
4-9 MHz säkert inga problem på 3,6 MHz heller, allt man behöver gör är att ändra LP filtret lite.
En liten Am sändare på 1,95 MHz kanske med en lämplig modulator.
Sändaren används ibland för AM på piratbanden 6200 - 6300 KHz AM musik. Behövs en modulationstransformator bara.
Kul bygge med flera ytmonterade komponenter.
Perfekt som rävsändare.

SM4FPD
 
Back
Top