11 m rundradioband?

SM4FPD

Well-Known Member
Det var idag en mindre öppning på 28 MHz amatörband, man hörde fjärrskirft på 20,074 MHz en för mig ny fyr på 28,225 YM7TEN/B. A1 Morse.
Samt några SSB stationrn som hde väldigt bråttom omkring 28,5 MHz.
När det blir sådana här öppningar brukar jag koll över 11 m rundradioband, dvs 25670 - 26100 kHz AM, men nil numera hörs aldrig rundradio på det bandet.
Något om hört nåt? eller är bandet för rundradio nedlagt?
Kanske man bara använder detta bnd vid solfläcksmax som ger signltyrkor?
Jag minns en del kul öppningar förr, bl.a en gång då jg skruvade lite extra på en 27 MHz komradio, som hade VFO för mottagaren, genom att komma ner till BC bandet hördes stationer väldigt bra. Det var nog på 60 talet och en gång spelades en nyutgiven Beatles-låt, minns inte vilken, men vad såld man blev.
HCJB sände en tid där från Equador med 100 W AM som lät fantastiskt.

Ja kanske man är lite för nostalgisk.....
Men 5 sekunder radiokontkter är inte så kul amatörradio....

De
SM4FPD
 
------
Men 5 sekunder radiokontkter är inte så kul amatörradio....

De
SM4FPD
------

Håller fullständigt med, '59/73'-QSOn är inte ett dugg kul ... därför gillar jag JS8 skarpt, påminner om RTTY fast med en modern twist! Kan bli långa QSOn, mina längsta är uppemot 1,5 timme!

72/73 de p-a
 
Egentligen handlde tråden om 11 m rundradioband.

Men phenomenet mikrokontakter är ju oxo ett intressant fenomen.
Det lustiga är att de som kör 5 s radiokontakter, inte är intresserade av sändningsort, vad man heter, eller kanske väder och vind.
Det hinns inte med. Försöken att tala så fort som möjligt är vanliga.
Ändå så sänds CUAGN, och best 73. CUAGN betyder ju att man hoppas höras nån mer gång, även motsvarande fras vid telefon. Men vad är det för mening att träffa nån man inte ens vet var han bor eller vad han heter. (hen skall de väl vara numera).
Artighetsfraser är väl trevligt, men när de inte har någon som helst bakgrund eller ens betydelse...
Har verkligen det betydelse att hinna köra 15 kontakter vid en kort öppning på 28 MHz, jämfört med en gedigen kontakt med utbyte av lite personlig information, ?
Nå det finns ju möjligheter att göra på det vis man tycker om, men svårt att hitta en motstation som vill prata och berätta vad h heter eller var hen bor.

När jag började som radioamatör och fick möjlighet att köra telefoni, tyckte jag det var spännande och kul att få ntta av kunskaperna i Engelska som skolan hade givit.
För Engelska radioamatörer måste ju var experter på språket...
Och visst blev det trevliga kontakter.
Men numera ren komradio bara .....

Man hör de som berättar, (briljerar) att de har kört massor på 28 MHz, men förmodligen handlar det om 5- 10 st mikrokontakter.

Jag tycker själv det är roligare att lyssna på radiofyrar numera.
Hörde några nya på 28,2 MHz CW. Och de senaste kör A1, så man slipper de allt färre speldosorna med F1 nyckling.....

De SM4FPD
 
Back
Top