12 Vnätaggregat

SM6GXV, tack för den eminenta konstruktionen! Eftersom jag är en anhängare av K.I.S.S.-principen är den en favorit. Hoppas du inte misstycker att den sprids vidare här.
 
SM3KYH skriver att du kan parallellkoppla de två sekundärlindningarna i fas för att få önskad spänning och ström till aggregatet. Det låter bra tycker jag, under förutsättning att båda lindningarna är exakt identiska.
10 Amp. räcker säkert även till en "häftig" bilstereo.
Lycka till med bygget!

/ Ingvar
 
Jo hej nu har jag hittat en begangnad låda bland mina samlingar en gammal

LME förstärkare med 50 V utgång det finns 6 st N3055 fördelade på två kylflänsar

i bakpanelen den borde komma bra pass till det här nätaggregat bygget.Det

är 19 tums storlek på lådan.

mvh Lasse sm0ydo
 
Är det en transformator med flera lindningar som är nästan lika kan man sätta en likriktare på var och parallellkoppla på likspänningssidan, då blir det ingen ström som cirkulerar emellan lindningarna.

/Jan
 
Hej nu har jag köpt mig en trafo 2 gånger 18 V. 2 gånger 6.2 A 225 VA på en utförsäljning

150 Kr så nu kan jag bygga vidare.

mvh Lasse
 
Hej igen jag började med att bygga ihop det här nätaggregatet i en låda med
instrument trafo ellyter likriktarbrygga effekttransistorer kylfläns etc.

Men när jag skulle löda ihop regleringen på ett veroboard så vart jag osäker
på värdena på schemat ,effektvärden etc ?

Jag har lött ihop nånting men jag har inte kopplat ihop det med resten i lådan
är det bara att göra det eller?

mvh Lasse sm0ydo
 
50nF kondingen på utgången kan lika gärna vara en 100nF, kanske lite vanligare i junkboxen.

Håll ledningarna så korta som möjligt, har du ont om grova kablar så är flera tunna lika bra om de är lika långa,
sätt gärna en 100nF konding parallellt över polskruvarna.

4700µF som glättningskonding är på tok för lite, en 10 000 som du nämnde tidigare är bättre men har du en 22 000 så börjar det likna något :)

Edit: sista trissan (BC141 i CZR's schema, BD139 torde duga fint och är mer lättmonterad..) innan 2N3055:eek:rna skall monteras på kylflänsen så nära som möjligt och kanske helst mittemellan de två om möjligt.
 
Last edited:
Det är riktigt som -XUN säger om storleken på elektrolyten, speciellt om man skall ta ut stor effekt. Men då får man kolla så att likriktarbryggan tål startströmmen om man sätter en på t.ex. 22000 µF.
/Ingvar
 
Har du koll på hur stor "startströmmen" är...? Har själv knäckt en likriktare i ett köpe-aggregat. Bytt det 2ggr. Lite osäker på hur man kollar/räknar ut det.
 
Har du koll på hur stor "startströmmen" är...? Har själv knäckt en likriktare i ett köpe-aggregat. Bytt det 2ggr. Lite osäker på hur man kollar/räknar ut det.

Minns inte riktigt men jag har för mig att tumregeln när det gäller uppladdningsström peak för en elektrolyt efter Graetzbrygga är 2A per 1000µF vilket ger 44A peak för 22000µF, självfallet beroende på kondingens ESR.
(smäll mig på fingrarna för jag fabulerar säkert i texten ovan..)

När det gäller strömuttag så varierar tumregeln mellan 1000 till 2200µF per uttagen Ampere, jag går på 3300µF per ampere när jag bygger audioutrustning men där är man ju å andra sidan väldigt mycket mer kitslig när det gäller 100Hz rippel från strömförsörjningen än man är för att driva en vanlig transceiver, i billiga aggregat så är kondensatorbanken dimensionerad till ett minimum ;)
 
När jag läser igenom tråden så blir jag nu osäker på vilket aggregat du bygger, Lasse.
Ledsen om jag blandar ihop...
/Ingvar
 
Hmm, då borde det sitta mer än 60000uF i ett Svebryagg på 20A. Måste kontrollera det.
 
Storleken på glättningskondensatorn beror primärt på vad stabbkretsen klarar att ha som minsta inspänning. Grovt räknat kommer det en strömpuls var 10:e millisekund från nätet, resten av tiden kommer strömmen från glättningskondensatorn. Med 19V in, 14V ut och minst 1V över stabbkretsen blir det 4V kvar för ripplet före stabbkretsen. 4V och 1A i 10 ms ger 2500 µF. 20A gör alltså att det behövs 50000µF. Har man större kondensator än som behövs blir det mer förlusteffekt i stabbkretsen, så det är inte heller alldeles bra.

Men det är inte bara att öka inspänningen och minska kapacitansen. Elektrolytkondensatorerna har en max rippelström angiven. Går man över den blir de varma och kortlivade, men för intermittent last = typisk amatörsändning kanske det går bra.

Enklast mäter man minspänningen med ett oscilloskop triggat på nätspänningen. Ett alternativ är en multimeter med snabb (~1 ms) min/max-mätning, nåt jag använt när jag kollat nätdelar på jobbet och inte haft oscilloskopet i närheten.

För att minska startströmmen är NTC-motstånd bra. Vill man göra det riktigt snyggt sätter man ett relä som kortsluter motståndet när råspänningen är uppe, kanske en 12V reläspole med en ellyt över och seriemotstånd så det blir lite fördröjning.

73! /Jan
 
Sitter tre stycken 10000µF/40V. Likriktaren ska dock få en extra kylning i form av en riktig kylfläns, på undersidan av aluminiumplåten.

"4V och 1A i 10 ms ger 2500 µF" Hur räknar man ut det?
 

Attachments

  • IMG_2085.jpg
    IMG_2085.jpg
    95,6 KB · Views: 83
  • IMG_2086.jpg
    IMG_2086.jpg
    92 KB · Views: 96
Last edited:
Kylflänsen på plats. Skulle likriktaren "må bättre" av att byta ut de tre 10000µF/40V mot tre 22000µF/35V?
 

Attachments

  • IMG_2087.jpg
    IMG_2087.jpg
    93,1 KB · Views: 101
Last edited:
Kylflänsen på plats. Skulle likriktaren "må bättre" av att byta ut de tre 10000µF/40V mot tre 22000µF/35V?

I ditt fall så kan det nog vara elektrolyterna som är torra och orsakar en strömstöt som pajar likriktaren och då är det bara att byta ut kondensatorerna.

Byta till ett större värde gör inte livet lättare för bryggan :)

Men tillbaka till topic, hur går det med bygget Lasse?
 
."4V och 1A i 10 ms ger 2500 µF" Hur räknar man ut det?

"Energiresonemang leder fortast till målet" sade universitetslektor Charles Davidson ofta när teknologen satt med hakan på bröstet i samband med en härledning. Även denna gång.

Om vi först betraktar uttrycket för energilagring i en kondensator;
W = (C/2)*(U)^2 ,så kan vi säga att skillnaden i energi för en given spänningsskillnad också är delta W = (delta U)^2*(C/2)

När vi har fått en spänningsskillnad efter 0,01 sekunder på 4 V med en medelström av 1 A så har totalt en energi av 4*1*0,01/2 = 0,02 J tillförts.
Delta W är alltså = 0,02 J.

Sätter vi 0,02 = (4)^2*C/2 och löser ut C får vi C = 2 * 0,02/(4)^2 = 0,0025 F = 2500 uF.

Detta gäller egentligen bara exakt om laddningsströmmen är sågtandformad, och variationen i urladdningsström kan försummas,
men man kan lösa upp en pulsformad laddningsström i sina Fourierkomponenter; grundton + övertoner.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Den högra (3st) är utbytt mot 2st av den vänstra typen....
Likriktaren lämnar 18V DC ut till filterkondensatorerna.
 

Attachments

  • IMG_2088.jpg
    IMG_2088.jpg
    93,6 KB · Views: 85
Tack för infot Karl-Arne, jag hittade mer info i ARRL's handbok. Glömmer ofta hur bra den är...
Nu "bankar" det inte i aggregatet längre när jag startar det.

De gamla kondensatorerna är långt mer än 10 år gamla....de "nya" är från vecka 48 år 2000.
 
Last edited:
Back
Top