1296 MHz

SM7WSJ

Well-Known Member
Vi har utökat med en fyr i inlandet. Frekvens 1296.825 10W in i alford slot 230 möh.

Kan bli lite intressant att se vad som händer. Den står mitt i en kraftig flygkorridor riktning Arlanda-Västra EU. Den är placerad 2 mil väster Värnamo en tid, för att sedan flyttas in i Värnamo Centralt.

Jag tror att den är välplacerad med tanke på hur övriga fyrar är placerade.

1296.png

Med vänlig hälsning Håkan

PS: Får jobba lite mer med en del detaljer men se detta som en tids provdrift med början igår.
 
Hej!

Rundstrålande och har bästa riktning från öst till väst. Bör gå något sånär upp mot Stockholm. Misstänker lite skymd mot Uddevalla.. (kanske ni kan ta den på flygplan?) Om någon månad när vi flyttar in den centralt tror jag det blir bättre i dessa riktningar.
Jag har lite att jobba med nycklingen till helgen där jag tycker den ligger lite för snabbt på dom korta teckendelarna. Ville ändå tala om att vi nu är i testdrift.

Hoppas på lite fin tropo fram i vår...
 
Hej Håkan!

Hörs tyvärr inte här via tropo, men till och från (mest från) via flygplansreflektion.
Kul i alla fall med en inlandsfyr.

Förutom över havet är bandet nu under det normala.

73 Kricke
 
Hej!

Det här blir rätt omfattande information men kan vara bra att ha kännedom om.

För dom som funderar på vår framtid på 1296 MHz med hänvisning till Galileo systemet så finns det lite läsning här.

https://bobatkins.com/radio/galileo-1296.html

Det verkar vara lite begränsningar på gång i vårt grannland i öst

https://sral.info/2019/12/12/traficomin-vastaus-radiotaajuusmaarayksen-lausuntoihin/

Man kan även notera att Kina allvarligt har börjat titta på radioamatörernas tillgång till dom högre frekvenserna.

https://amsat-uk.org/2020/01/08/beijing-draft-ham-radio-regs/

Mitt tips är att vi i framtiden kommer få arbeta med specialtillstånd som vi nu gör på tex 13cm samt 2,4 GHz Oscar-100

Ytterligare en utmaning för att kommunicera på högre frekvenser, men det lär inte stoppa en sann entusiast.
 
Hej!

Den står där och knackar på... behövs nog lite tropolyft eller flygplan.

Med vänlig hälsning Håkan
 
Hej!

Den hörs här idag, har dock inte lyssnat efter den sedan februari och då hördes den bara ibland via flyg.
Idag hörs den hela tiden men är svag, som bäst 319, kanske 419 om man är riktigt snäll.

73 Kricke
 
Det börjar så smått närma sig avslut på den stora ombyggnation för VHF&UP jag sysslat med några år. 144&432 har alltid varit intressant då jag gillar både DX och konditionsförändringar. Nytt blir nu att det blir lite bättre grejer på 50MHz samt även uppstart på 1296MHz. Jag är redan igång på 2,4 GHz.

Har under några år byggt på en 4M parabol där det fortfarande är en del jobb kvar. Har börjat med lite initiala RX test på 1296 MHz i helgen och det känns helt ok. SK6MHI/B 15 mil bort kommer in fint med lite QSB på denna enkla markmonterade konstruktion. (se bild)



1296.JPG

Ska under hösten bygga in allt i mastlåda och hänga i hela härligheten i den fällbara stabila aluminiummasten, som kommer göra livet enklare för framtida experiment.

Nu när det närmar sig start på 1296 MHz hos mig, så blir jag tvungen att ta tag i fyren (SK7GH/B) som står här hemma på gården och flytta den dit där den är tänkt att stå.

Meddelar när förändring sker om någon vill lyssna efter den. Har ytterligare ett framtida QTH för den på Värnamos högsta punkt. (Lite kul med en inlandsfyr.. finns även en liten chans att det dessutom dyker upp något på 10 GHz.

Med vänlig hälsning Håkan
 
Har börjat experimentera lite med 23cm och då med antenner i första hand.
Var i det breda bandet sker den mesta trafiken och vilken modulationsform är vanligast?
Jag hör inget:(
 
Hej.

Aktivitetscentrum är 1296.200 MHz.
Fyrbandet 1296.800-999, lyssna efter SK0EN/B i JO99JX på 1296.835 MHz, eller var håller du till?
Aktiviteten är låg förutom under tredje tisdagen i månaden eller vid fin tropo, CW används mest men många kör även SSB och MGM.

73 Kricke
 
Ok, får börja lyssna efter fyrar.
Det enda jag får in nu är troligtvis ATV på 1278,8 MHz.
 
SK0UGH i vällingby. Är den inte aktiv?
SK0EN ligger 8 mil bort med pyttelite effekt och jag har stora hus i vägen.
 
Ok, får börja lyssna efter fyrar.
Det enda jag får in nu är troligtvis ATV på 1278,8 MHz.

Spännande! De enda ATV sändningarna jag sett är det vi brukar köra på 1255 MHz någon gång ibland.
Jag vet inte ifall du har en TX eller bara RX annars har du ju RM1 i Kista som identifierar sig varje kvart på 1297,025
den funkar. Kan du sända så är infrekvensen 1291,025 och den är bärvågsstyrd med en hängtid på c:a 10 sekunder.
Garphyttan omkring 1296,962 eller Klintehamn på 1296,950 brukar jag lyssna efter med min 23 EL Tonna yagi
inte alltid jag hör dom. Uselt antennläge i Sollentuna.

73 Janne

If you can't stand the heat, get out of my beam direction!
 
Spännande! De enda ATV sändningarna jag sett är det vi brukar köra på 1255 MHz någon gång ibland.
Ja det såg ut att vara TV men jag behöver en bättre antenn så får vi se vad det kan vara.
Jag är bara lite nyfiken på 23cm. Någon antenn på taket kommer det aldrig att bli på mitt hemma qth, antenner är förbjudna.
Ska lyssna efter RM1 vid tillfälle.
 
Back
Top