1296 MHz

Nu hör jag SK0EN/B, S7.
Men så har jag flyttat på mig. Avståndet är nu ca 2mil.
Lyssnar gör jag på en logperiodisk LTE antenn.
Den lilla dipolen som jag ville prova har jag glömt hemma men alla kablarna tog jag med:mad:
 
SK7GH/B 1296.825 är nu igång från Värnamo sydväst. Den kommer gå på den här positionen några månader för att sedan flytta till ett bättre QTH utanför stan.
 
Hej! Nuvarande data. 10W in i klöverbladsantenn 10m AGL samt 200m ASL. Skall senare upp på 270m ASL och alford slot.

mvh Håkan
 
Hej! Har inte så många siffror i lokatorn men nuvarande JO77AE och under semestern är det planerat JO77BF med 270möh..

7FWZ rapporterade nyss att regnet trycker ned signalerna duktigt idag..

mvh Håkan
 
Hej! nu lyfter det bra i signalerna då solen tittade fram efter regnet. lokator på fyren JO77AE 03tm

Jag håller precis på att sätta igång en station här, och har bara hört Göteborg samt lite från IGY. 7GEP rapporterade nyss att han får in IGY 2,4 fyren fint just nu. Ska lyssna efter BX framåt helgen.

mvh Håkan
 
Hej Håkan, är du igång och kan köra på 23 nu?
Jag har antennerna nere för lite översyn just nu, men testar gärna mot Småland om ett tag på 1296! QTH strax söder om Herrljunga, JO68MB.
 
Hej!

Har kört på hårt i sommar, men har satsat på lite mer väderberoende projekt. Färdig med elektronikbod samt ett extra fundament.. Räknar med att börja montera utrustningen i boden under hösten. Fyren knackar på nere i Värnamo. Även skaffat 2X19 till 70cm.

mvh Håkan
 
Hej igen, nu har jag renoverat rotor och har antennerna uppe igen. Lite högre nu, på ett 3m alurör. Jag hör faktiskt SK7GH/B just nu. Svagt, men läsbart. Lade in en spot på beaconspot.uk . Av andras spottar där att dömma så verkar det som att den hörs bäst söderut.
 
Jag kör Big-Wheel från WA5VJB, https://www.wa5vjb.com/products7.html
På bilden sitter den på toppen av toarullarna ! Når bra stationer på över 100 km, typ SM6BFE/SM6VTZ på CW.
’Annars är det väl "åttan" på 432 som går bäst…
/ SM6L Tommy
 

Attachments

  • 1A9C5098-D493-4E65-8E67-01700D26C57D.jpeg
    1A9C5098-D493-4E65-8E67-01700D26C57D.jpeg
    1,8 MB · Views: 41
Ja en fin "mast" till en fin antenn. Vinkla ihop en åtta (dubbel hybird quad) till för 1296. Det funkar fint. Jag har kört mycket med en dylik dock hade jag en plåt som reflektor så det vart lite mer riktningsverkan.
 
Har läst rapporten, och den är som vanligt när IARU skrivit något en ganska mångordig och rätt välskriven partsinlaga.
Dock är den eventuella verkan av en sådan inlaga helt beroende av hur väl mottagaren förstår och förmår ta till sig budskapet.

En grov uppskattning är att man behöver ta en markareal av i genomsnitt 4000 km2 i anspråk för att hitta en (1) radioamatör som använder 1296 MHz, och dessutom intermittent. Dock är jag mycket tveksam till om sådana argument "går hem" hos de jurister och ekonomer vilka bestämmer dagens spektrumpolitik, och dessutom numera utgör en högst påtaglig del av de nationella delegationerna till en WRC. De kommer att ställa motfrågan "om nu det är så få som använder frekvenserna och så sällan,
hur kan det motiveras att amatörradion har haft, och nu fortsatt begär så stora privlegier?
"

Att hitta en "amatörradiovänlig" person i dagens delegationer torde vara besvärligt. IARU är förvisso representerat, men har endast
status som "sector member", dvs som vilken lobbyist som helst. Om IARU tillåts delta i underarbetsgrupper kommer att till slut bestämmas av ledarna för de nationella delegationerna.

Sett i ljuset av investeringarna som gjorts i Galileo-systemet och vilken vikt som makthavarna lägger på GNSS i samhället är det osannolikt att man kommer att se positivt på synpunkter från IARU, helt enkelt för att man vill undvika störrisker.
Just "jamming", både oavsiktlig och avsiktlig, av GNSS-tjänster är något som har blivit ett
återkommande tema inom Radionavigeringsnämndens arbete.

Konkurrensen om VHF/UHF-frekvenserna ökar hela tiden, så var beredd på nya attacker.
Skulle inte bli det minsta förvånad om det upplägg som jag såg en "managementkonsult" använda på 80-talet;
att lägga handen över en ruta i organisationsplanen och ställa frågan till åhörarna:
"Vad händer om denna försvinner? Kommer någon att sakna den?"
 
Back
Top