12AVQ uteliggare i kanske 10 år

pegge

New Member
Hej, har en 12AVQ som har fått ligga i träda utomhus lutad mot ett varandatakshörn
i många år, hur kollar jag om den ´lever´?
73 es GOTT NYTT/ Per
 
Sorry, måste tillägga att jag testade med att skruva fast den med skruvtvingar mot en
gjutjärnsbänk utanför källar(shack)fönstret med mycket dåligt resultat trots ATU!
Per igen
 
Hej, länge sen man hade en AVQ, tror det var 14AVQ men är det inte så att man skall
kunna mäta låg resistans från änden till koaxkontaktens inre kontakt.
Det är väl spolar i serie i alla traps. Om dålig kontakt skruva isär och gör rent !
Det går väl dessutom åt en del radialer för att den skall visa bra SWR !
/ 73 Tommy SM6NZB.
 
Hej, Tommy, jo, visst den skall ha radialer.Jag får väl dela på den och kolla läget, kontaktmässigt osv, tänkte på något knep med griddippa .Tänkte inte så långt men den kanske motsvarar tekniskt en eller en del av en W3dzz.
73 /per
 
Kan berätta att jag fick en 12AVQ för ett tag sedan, den hade oxså legat ute Läääääänge.
Den funkade inte speciellt bra , men efter lite fixande med radialer och torkande av fukta i spolarna så går den nu hur fint som helst .

// Freddy / SM7WDG
 
12AVQ är en mycket fin antenn, men du måste ha radialer (andra halvan av antennen) för att få resultat Per, SM7VUK Bengt - en kompis till mig - satte upp en "garageliggare" efter många år, och den fungerar väldigt bra. Jag har Mosleys variant av Hygains 12AVQ, den heter RV3C, och den fungerar mycket bra efter minst 30 år...

73 de Bjarne
 
Back
Top