12V DC till 5V DC störningsfritt?

SM2VJX

Riktig radioamatör!
Jag skulle behöva en USB laddare i bilen som inte fungerar som störsändare på HF

Dom laddare och adaptrar jag har i bilen nu stör så inihelsicke, så jag måste dra ur dom om jag ska köra radio.

Det är ju lite synd, då man på långresor gärna vill ha GPS och mobilladdning inkopplad, samtidigt som man vill ha HF radion igång.

Är det någon som har något tips på färdig produkt eller bygge som kan fungera?

Fungerar det bra kan man ju ha en kopplad till nätaggregatet hemma och eliminera en laddare/störsändare där med.
 
Du kan slakta en av de dåliga laddarna och ta bort elektroniken inuti dem men behålla kontakterna in och ut.
Istället för den dåliga elektroniken så löder du in en 7805 + en kondensator på ingången och en på utgången på 100uF.
 
Last edited:
De nokialaddare jag använt har inte stört. Men andra mera okända märken väsnas en del.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
 
Det verkar vara ett lotteri vilka DC/DC-grejer som är OK eller katastrof. I mitt synnerligen nätspänningsbefriade sommar-QTH har jag bland annat en switchad DC/DC från farbror Kjell som omvandlar från 12V till diverse olika valbara spänningar. Stör inte ett dugg på KV. Kikar man i den är den byggd på ett EMC-mässigt sunt sätt med ett rejält jordplan och avkopplinskondningar på både in- och utgång. Räcker utmärkt med ett enkelt plasthölje. Vad det är för modell och om den finns kvar i sortimentet vet jag inte.

En enkel lösning är att ta omvandlarens kretskort och bygga in i en skärmbox. Ta genomföringsfilter för DC in och DC ut. Det brukar ta kål på det mesta i störningsväg. Komponenter och låda brukar kosta avsevärt mer än själva innehållet i övrigt om det köps nytt men vad gör man inte för en störningsfri tillvaro. Med lite flax finns delarna i den egna junkboxen eller hos någon vänligt sinnad bekant. Jag minns att jag störde av DC/DC som användes för laptoppar som dåvarande radioklubben använde för packetkommunikation på rallysamband. Någon teknikvänligt sinnad person tyckte att det skulle vara kanon att ha rapporteringen på det sättet. Som tur var provkördes det före tävlingen och det var bara att konstatera att det var fullständigt omöjligt att ha något radiosamband oavsett frekvens. "Brute force"-avstörning med skärmbox och genomförningsfilter tog död på alla störningar. DC/DC-grejen var originaldel från en s.k. välrenommerad tillverkare.
 
Om man skulle bygga sig själv en 5V DC/DC kraft till bilen så vill jag rekommendera att man använder en ren PWM-omvandlare.
Alla varianter av PFM, burst mode eller pulse skipping är ofta mycket svårare att störa av.

Själv har jag en "step down" byggd med en gammal LT1074 och jag har inga störproblem.
Givetvis är allt byggt på det sätt UKE beskriver med skärmbox och filter på in och utgång.
 
Du kan slakta en av de dåliga laddarna och ta bort elektroniken inuti dem men behålla kontakterna in och ut.
Istället för den dåliga elektroniken så löder du in en 7805 + en kondensator på ingången och en på utgången på 100uF.

Ja, 1A räcker nog till vardera, så då kör jag nog på det x2, det blir enklast,

Jag hade den tanklen själv först, för den kommer bara att vara på när tändningen på bilen är på, så jag är obekymrad om förluster och värmeutveckling.
 
Låt säga att vi får 14V från bilen.
Vid 5V ut faller det 9V över regulatorn.
Vid 1A ut får vi 9W förlusteffekt, det blir riktigt varmt och kräver kylning.

Jag kan tycka att det blir onödigt klumpigt med en linjärregulator om man tvingas använda en stor kylfläns.
 
Låt säga att vi får 14V från bilen.
Vid 5V ut faller det 9V över regulatorn.
Vid 1A ut får vi 9W förlusteffekt, det blir riktigt varmt och kräver kylning.

Jag kan tycka att det blir onödigt klumpigt med en linjärregulator om man tvingas använda en stor kylfläns.

Jo, men som en quick-and-dirty lösning funkar det, halva året får jag ju extravärme i kupen, och det är ju inte så ofta jag behöver ha USB grejorna inkopplade.

Jag ska kika vad det finns som är färdigt hos farbror Kjell, där får jag alltid lämmna tillbaka sånt som inte är bra.
 
Hade hoppats kunna locka fram lite experimentlusta men vi "labbar" ju på så olika sätt ;)

Nja, jag har väldigt liten exprimentlust med saker som "bara ska fungera", finns det bra grejor färdiga för småpengar så föredrar jag att ägna min tid åt annat.

Häromveckan dog min loggdator, jag hade grejor att bygga ihop en av gammalt skrot, men fläktljudet var irriterande så jag åkte på netonet och köpte en färdig plastburk utan fläktljud.

Tyvärr hade den nya datorn ingen seriellport för radiostyrningen, och istället för att bråka med USB till Serielladaptrar (som ofta fungerar dåligt i nyare windowsversioner) så köpte jag en ny USB-CAT kabel.

Tyvärr fungerade inte den kabeln heller, eftersom den borde ha varit kopplad som en nollmodemskabel, men istället för att löda om den svängde jag till Kjell och köpte en nollmodemsadapter för 49:-

Däremot har jag ägnat en massa tid till att rengöra potentiometrar och tangentkontakter i en gammal träradio i veckan för att få bort sprak, egentligen inte nödvändigt då jag sällan använder den och den inte sprakar om man inte rör i grejorna, men det kändes som ett mysigt pyssel..
 
Kanske Kjell har en passande...
använder den bla för att få ställbar BIAS i ett PA, finns med display.

LM2596 Spänningsregulator
3,2-40 V till 1,25-37 V
Art nr: 87896

/ 73 Tommy
 
Jag tappade bort min inloggning när forumet uppdaterades och kom inte ihåg lösenordet, så jag var tvungen att skapa ett nytt för att kunna svara.

Det har löst sig (som han sa han som sket i vasken)!

Jag beställde någon annan skit från en kina-sida och passade på att köpa en ny mobilladdare för $1.50, mest för att den hade ett bra dubbeluttag att använda i ett eventuellt framtida hembygge, men döm om min förvåning, när jag pluggade in den så stör den inte alls???

Billig skit är bra skit ibland!
 
Billiga USB-grejer bör man se upp med. Här finns ett test av nätdrivna laddare men man kan nog på goda grunder anta att 12V-matade
av mystiskt ursprung och misstänkt lågt pris inte är så mycket att ha heller. Jag har själv testbelastat några laddare och utspänningen vid
påstådd märkström kan bli sissådär någon enstaka volt i värsta fall. De riktigt ruttna laddarna har ingen reglering alls, där blir utspänningen
vad det råkar bli beroende på belastningen. USB-laddare verkar vara ett minfält. "Dyrast var bäst" var i alla fall slutsatsen av testet av de nätdrivna.

Den där Kjell-modulen verkade intressant men jag kollade på SM7EQL:s radioblog och han hade konstaterat att den dels störde friskt, vilket går
att åtgärda, men också att verkningsgraden var rätt dålig för att vara en switchad omvandlare. Ska man mata från bilen är det väl iofs inte så noga med hög verkningsgrad. Kjelle har dock en annan omvandlare som verkar vara bättre (se tidigare inlägg). Lämnar ca 2 A ut och har ett antal valbara spänningar ut. 5V finns inte bland dem men den experimentglade byter lätt ett motstånd där inne och fixar den saken. Själv har jag byggt om en sådan till farsans videokamera och till en LED-lampa från Ikea som jag ska ha på sommar-QTH:t. Länk till farbror Kjell, den finns kvar i sortimentet. Jag har inte märkt några störproblem med den apparaten. Det finns ett skapligt jordplan på kretskortet och avkopplingskondingar för in/ut så någon har tänkt lite i det fallet. Den är dock dyrare men då ingår ju en låda plus att man sannolikt inte behöver avstöra den. Verkningsgraden var något bättre än den lilla Kjell-modulen.

Funderar på att köpa den där Kjell-modulen med voltmeter för att ha som labbaggregat på sommar-QTH:t, med lite avstörning för jag utgår från att den uppför sig ungefär som den andra modulen.
 
Av 220V laddarna jag har provat så är orginalladdaren till min OnePlus One betydligt bättre än alla andra från HTC/Samsung/okända märken.

Så pass bra att jag numera laddar mobilen ur samma uttag som jag har nätagget till radion i, utan att höra någon skillnad.
 
Back
Top