12V fritidsbatteri för portabelbruk

SM0GLD

Vänsterhänt
Jag har tidigare genom åren haft flera olika blybatterier som jag använt för att mata radio portabelt.
Senaste batteriet köpte jag på Biltema, det tröttnade väldigt fort trots att jag anser att jag skött om det som man ska.
Nu ska jag köpa ett nytt batteri men vet inte vilket fabrikat man ska köpa.

Tacksam för tips på bra 12V blybatteri.
 
Har inte båt tillbehörs butikerna batterier som typ Erlandssons brygga eller ?
 
Jag har tidigare genom åren haft flera olika blybatterier som jag använt för att mata radio portabelt.
Senaste batteriet köpte jag på Biltema, det tröttnade väldigt fort trots att jag anser att jag skött om det som man ska.
Nu ska jag köpa ett nytt batteri men vet inte vilket fabrikat man ska köpa.

Tacksam för tips på bra 12V blybatteri.
Fabrikat har mindre betydelse, typ av batteri är viktigare. Bly/syra batterier håller kanske ett par tre år, sedan kass. Dessutom känsliga för djupurladdningar. Måste alltid laddas upp efter användning. Bly/Gel batterier håller minst dubbelt så länge. Tål djupurladdningar mycket bättre. De är dyrare, men jag tycker att det är värt det. Köpte senast ett gel batteri till husvagnen 2015. Det höll ca 90% kapacitet efter 4 år
 
Bra tips!
Har inte haft helt koll på vilken typ jag har haft men....
Ett litet 6Ah bly/gel har hållit i många år utan problem.
En gammal bil som stått ute oanvänd i flera år har jag bara laddat upp nån gång ibland men inga problem med batteriet som inte ens var nytt när jag köpte bilen.
Vet inte vad som sitter i den, nyss såld.
Det senaste Biltema-portabel-batteriet var nog bly/syra.
 
Last edited:
Bytte batteri på min bil som vill ha GEL eller "VRLA" som Varta kallar det.
80Ah men som skall tåla en stötström på 800A under crank.
Det gamla batteriet var nog inte så dåligt trots att det suttit i bilen i 9 år.

Det fick bli trickle-charge backup till amatörradiotransceivrarna som
"inte bör få strömavbrott" under mjukvaruuppdatering...

I alla fall Vartas batterier har inte riktigt samma kemi som flytande
syrabatterier så flytladdaren (köpt) har ett läge just för Gel-batterier...

Bilens elsystem är caloritmetriskt så det håller koll på hur mycket energi
batteriet ger och tar.

En annan (stor) fördel med gelbatterier är att de är mindre lägeskänsliga...
 
OK, gelbatteri kan alltså kräva ny laddare.
Nejdå, de kan ha samma laddare 14,4 V I-fasen/13,8 V Underhållsladdning, Försöker igen med mindre bild på mitt Sonnenschein GF-12-065-Y
 

Attachments

  • IMG_6834-700pixlar.jpg
    IMG_6834-700pixlar.jpg
    93,4 KB · Views: 21
AAhhrg! 5000:-:eek: man får hoppas det håller.......länge.
Voltpower.se brukar ha hyfsade priser, och fri frakt. Länk till batteriet jag köpte.
https://www.voltpower.se/agmgel-batterier/sonnenschein/sonnenschein-gf12065-gel-batteri.html
Sonnenschein batterier håller extremt länge, ibland långt över 10 år. Man har dock alltid begränsningen i antalet cykler. Ett batteri har en maximalt uttagen energimängd (förbrukningen av blyplattorna). För bly/syra batterier så dör batteriet av sulfatering (oladdat tillstånd) långt före att blyet har förbrukats. Genom Sonnenscheins mycket stora tålighet mot djupurladdningar så hänger de med mycket längre. Det verkar närmast som att man kommer åt hela blyet i dessa batterier.
Man får välja huvudgrupp passande sin användning.

Standbybatterier (för backup) är konstruerade för längsta livstid som arbetslösa, bara enstaka cykler.
Batterier för cyklisk drift (rullstolar t.ex) är konstruerade för ständiga ur och uppladdningar.
Sonnenscheins Batterihandboken 1995 är en guldgruva för den som vill lära sig mer om batteriteknik. Svår att få tag på, ibland på Tradera. Den kanske går att hitta på nåt bibliotek också
 
Jag kan väl fylla på lite länkar
Lite fler sidor från samma grundkälla
http://www2.exide.com/Media/files/D...ns/Handbook, part 1, edition 6, Feb_ 2012.pdf

Det finns även en del 2 som nu har gömt sig hos leverantören men går att går att hitta om man söker på
Handbook - AGM, Part 2, Edition 7, Jan_ 2012

Lite mer på svenska från Tudor
https://tudor.se/wp-content/uploads/sites/13/2014/09/startbatteriets-konstruktion-och-funktion.pdf

Jag har i en annan tråd om batteri för portabelkörning visat hur man kan beräkna kapacitetsbehovet så man slipper köpa för tungt batteri.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Fantastiskt vad mycket god information som dyker upp, stort tack till alla bidragare!

Jag har i en annan tråd om batteri för portabelkörning visat hur man kan beräkna kapacitetsbehovet så man slipper köpa för tungt batteri.
Det är ju viktigt att batteriet inte är för tungt :)
Man har ju tillräckligt att släpa på i alla fall.
Ska leta upp den tråden.
 
För de läsare som vill veta mer om batterier rekommenderar jag Battery University

https://batteryuniversity.com/learn/article/sharing_battery_knowledge

De har en lång rad med artiklar om batterityper och deras funktion och laddning.

Att läsa BU-201, BU-201a, BU-201b och BU-403 ger en grund för förståelsen av blybatterier.

Läser man hela serien är nog hela påskhelgen räddad.

Trevlig påsk på er.
de SM7NTJ Lorentz
 
Laddaren jag har är ett Loppisfynd; SBC-2100

Batteriet jag har är ett bilbatteri från Varta. Det är inte
avsett för UPS.

Laddaren kör med sin max I-kapacitet tills den når "Absorbtion Charge Voltage"
som kan väljas mellan AMG/GEL: 14.1 Wet: 14.4 eller Calicium: 15.5

Jag valde att ställa laddaren i AMG/GEL.
Därefter har den ett "flytläge" som kan väljas mellan 13.2/13.5/13.8
och något feg som jag är valde jag 13.2V

Laddaren såldes ett tag av ELFA. (Manualen fanns på nätet)

Är informationen i handhavandemanualen felaktig önskar jag gärna en korrigering...
 
Är informationen i handhavandemanualen felaktig önskar jag gärna en korrigering...
Hej
Svår frågeställning. Det bästa svaret är nog ”det beror på”.

Numera finns det en uppsjö av olika varianter av både batterier och laddningstekniker. Man skiljer på om batteriet ska användas i en bil eller om det ska används stationärt. Likaså spelar batteriets kemi in likväl som hur fort man vill att batteriet ska acceptera laddning och bli fulladdat.

Moderna bilar med start–stopp funktion kräver blybatterier med en förmåga att snabbt laddas ur och i med korta intervaller.

Silver och kalium tillsätts för att förändra blybatteriets egenskaper och därmed även dess laddningsteknik.

Vissa moderna bilar har initialt en laddningsspänning på 14,7 volt som efter en stund sänks mot mer normala nivåer. Bilens elsystem håller även koll på batteriet och mäter batteriets kapacitet och stänger vid behov av vissa extra funktioner i bilen när batteriet uppfattas som att inte vara i toppform.

Om vi tittar på blybatterier för stationärt bruk vill man ofta optimera kapaciteten för att krama ur de sista dropparna energi ur batteriet utan att det förstörs och inte går att ladda upp igen.

En tillverkare av batterier med 10 års garanterad livslängd ändrade laddningsspänningen vid float laddning från 13,68 till 13,74 volt vid rumstemperatur för att kunna hålla den drivna utrustningen igång så lång tid som möjligt.

En tillverkare av konstantspänningsladdare råkade växla funktionen så att temperaturkompenseringen blev positiv. Varvid flera batterier förstördes på grund av termisk rusning.

Batterier av typen GEL/AGM tillverkas med olika hållbarhet. De billiga är byggda för två års hållbarhet vid kontinuerlig laddning. Nästa steg i kvalitet är fem år följt av tio respektive 15 års hållbarhet.

Gissa vilken typ som säljs billigt!

För att återgå till din frågeställning så är inställningarna nog helt rätt för ett standard GEL/AGM då de batterierna är lite känsligare för högre spänning under float fasen.

Är batteriet med tillsats av silver är nog float laddningsspänningen lite låg. Frågan är bara om du kan märka skillnaden i kapacitet.

Nästa stora frågeställning är hur man vet att ett modernt underhållningsfritt blybatteri är fulladdat?

Några mäter bara polspänning andra mäter batteriets inre resistans andra analyserar stegsvar vid korta belastningsprov.

Vissa batterier testar man med en urladdningsström på 0,3C under en timme. Det vill säga batteriet belastas med en tredjedel av sin kapacitet och sedan bedöms batteriets totala kapacitet.

I samband med en större undersökning av batterier byggde jag en testutrustning som belastade de driftsatta batterierna med 0,2C under 3-5 minuter och sedan analyserades spänningsförändringen.

Urladdningskurva.JPG

Kurvan visar den ibland så kallade ”säcken” då urladdningsspänningen sjunker från fulladdad tomgångsspänning ner mot systemspänningen för att sedan återigen stiga när den kemiska reaktionen i batteriet kommer igång.

För ett antal blybatterier så visade undersökningen att de var oladdade trots att de var inkopplade på kontinuerlig laddning. Mätvärdena gick direkt ner en bit under systemspänning och i något fall spikrakt ner mot noll volt.

Vi kan väl enas om att det inte är helt enkelt att ha 100 % koll på hur laddat ett batteri är och att arbetet med att få koll kanske inte är värt besväret.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Batteriet som satt i bilen och som visade tecken till att krokna
var datumstämplat 2009. Får anses acceptabelt med en sådan livslängd. Man kunde utan vidare starta
bilen med det, men ibland tappade fönsterhissarna och takluckan lägesinformationen.
Som testmetod används bilens egen övervakning som ger en felkod om krankningsspänningen
går under ett visst värde. I verkstaden används en lastprovare - ett "ganska fett" motstånd
med tillhörande voltmeter som kopplas in under en kort men bestämd tidsperiod.

I en SAAB9000 jag en gång ägde visades lägsta batterispänning under krankning i en liten display
under hastighetsmätaren. Var den under 10.5V var det dags för batteribyte.
En trevlig ingenjörslösning. Finurligt men funktionen togs bort på senare modeller.
 
Finurligt men funktionen togs bort på senare modeller.
Ja det är märkligt att man tar bort oljetryck, motortemperatur, batterispänning och ersätter dessa mätare med bara en lampa.
Som tekniker vill man ju helst ha en mätare för varje funktion.
 
Back
Top