12V fritidsbatteri för portabelbruk

Jo med när det gäller bilar så är andra saker viktigare, än en massa klockor (= mätare)
Vanligt folk som inte vet något om motorer behöver andra saker.
En viktig sak är antal mugghållare.
Förr var cigrettändare och askoppar viktiga för att en bil skuella vara bra.
Saker som driftsäkerhet, servicekostnader, livslängd är inte något folk bryr sig om idag.

Läste någonstans att en ny bil har stora mängder funktioner, som är ett msåte vid köp, men som ingen använder när de väl äger bilen.

Är det så med en radiostation oxo tro....
När det gäller träradio vara antalet "lampor" en viktig sak, men ingen visste varför.

SM4FPD
 
Minns en kompis som uppdaterade sin VW Golf GTI med en oljetrycksmätare. Det var dumt gjort... då fick han reda på att det i stort sett inte var något oljetryck alls när motorn blivit varm, ett klassiskt tecken på lager som är slut.
Som jag förstått det blev amperemätaren överflödig när bilarna fick växelströmsgenerator, däremot kan en voltmeter vara mycket intressantare då. En bra mätare är oljetemperatur, då håller man sig lugn tills oljan kommit upp
i lagom temp. Även jag tycker att moderna bilar har en väldans massa finesser som mest känns som teknisk lekstuga. Möjligen att moderna infotainmentsystem är försvarbara, vi är väl alla några som inte direkt minns alla kassettband så positivt. Eller rattandet efter en ny station när man kört utanför täckningsområdet. Antalet lampor i en radio blev med tiden ett trubbigt mått och det blev i stället "rörfunktioner". Antalet transistorer, dioder och IC blev ett annat försäljningsargument men nu ser man aldrig sådant. Undrar hur många transistorfunktioner lapptoppen jag sitter vid nu har. :D Om man återgår till det där med laddning av batterier så har jag hört att det kan vara knepigt att få tag på ett bilbatteri till ett fordon med lite äldre laddning, moderna batterier passar tydligen inte så bra. Egentligen borde det väl gå att byta laddningsregulatorn till en typ som uppdaterats till modernare batterier men det har jag inte sett att det finns. Gamla mekaniska regulatorer till likströmsgeneratorer var justerbara.
 
Mekaniska laddningsregultorer, måste kommentera detta i alla fall.
Jag hade en BMC 1100 dvs större hundkojan, plusjordad, och en LUCAS regulator, med tre reläer och en mängd justeringar.
Som tur var behövde jag aldrig justera denna, men många fick för sig att det skulle trimmas, bara att lämna in bilen för byte till ny regulator sen.
Dvs lite av samma beteende som för amatörradio, man får för sig att den måste trimmas, och skapar nya fel.

Nå jag skall inte vidare går från ursprungstråden.
Och kan konstatera att det finns en uppsjö av olika blysyra batterier.
Jag brukar vara med på ett husbilsforum, där pratar man mycket om startbatteri resp bodelsbatteri.
Ofta omkring 100 Ah.
Man konstaterade att bodelsbatteriet bör vara ett lite dyrare avsett för flera cykler, ex fritidsbatteri.
Men då uppstår myten att det är ett bättre batteri, och man bör kosta på sig ett sådant även som startbatteri....

Vanligen håller ett startbatteri tre ggr så länge som ett fritidsbatteri som bodelsbatteri.
Men sitter dom och ser på TV och gör en urladdning och uppladdninscykel varje dag så tar det stryk.
Eller tömmer bateriet med amatörradio......
Startbatteriet laddas ju knappast ur av en start som tar max 3 Ah, men en stor ström, och laddas upp efter några minuter.

Jag har några gråa gelebattrier stående på 13,8 V.
Och det verkar som att de kommer till liv efter låååång tid. (flera år)

Skall man som portabelbatteri ha LiIon så krävs ju någon form av spänningsregulator.

SM4FPD
 
Ja det är märkligt att man tar bort oljetryck, motortemperatur, batterispänning och ersätter dessa mätare med bara en lampa.
Som tekniker vill man ju helst ha en mätare för varje funktion.

Nja, det är inte så märkligt.

Dels så är bilar idag bättre styrda med datorer och finare mätsonder, och har väldigt mycket bättre toleranser (därför serviceintervallen blir allt längre för varje ny generation bilar i takt med att hållbarheten och kontrollen/datorövervakningen blir bättre).

Dels så använder de som kan läsa instrumentdata (tekniker/fordonsmekaniker) OBD-uttagen för att läsa alla värden. Min nuvarande bil går endast på batterier och har därför inte något sådant uttag (lagkrav i EU och USA för att kunna köra avgas/miljökontroller, men gäller endast avgasbilar), men på min gamla V70 så kopplade jag en sådan OBD-USB-enhet till datorn och kunde läsa ut extremt mycket data, både i realtid och även loggar.

(Min nuvarande bil skickar all data direkt till biltillverkaren via inbyggd 4G-LTE-radio - lite storebrorsvarning där då tillverkarens tekniker långt borta från mig har mer kontroll på bilens status och välmående än vad jag själv har).
 
Last edited:
Jo med när det gäller bilar så är andra saker viktigare, än en massa klockor (= mätare)
Vanligt folk som inte vet något om motorer behöver andra saker.
En viktig sak är antal mugghållare.
Förr var cigrettändare och askoppar viktiga för att en bil skuella vara bra.
Saker som driftsäkerhet, servicekostnader, livslängd är inte något folk bryr sig om idag.

Driftssäkerheten har konstant förbättrats för varje bilgeneration och motorgeneration till det bättre under 100+ år.

Samma sak gällande service. Behovet av det har kraftigt minskats, och även intervallen mellan service blir allt längre för varje ny generation bilar.
 
Last edited:
Back
Top