Är informationen i handhavandemanualen felaktig önskar jag gärna en korrigering...
Hej
Svår frågeställning. Det bästa svaret är nog ”det beror på”.
Numera finns det en uppsjö av olika varianter av både batterier och laddningstekniker. Man skiljer på om batteriet ska användas i en bil eller om det ska används stationärt. Likaså spelar batteriets kemi in likväl som hur fort man vill att batteriet ska acceptera laddning och bli fulladdat.
Moderna bilar med start–stopp funktion kräver blybatterier med en förmåga att snabbt laddas ur och i med korta intervaller.
Silver och kalium tillsätts för att förändra blybatteriets egenskaper och därmed även dess laddningsteknik.
Vissa moderna bilar har initialt en laddningsspänning på 14,7 volt som efter en stund sänks mot mer normala nivåer. Bilens elsystem håller även koll på batteriet och mäter batteriets kapacitet och stänger vid behov av vissa extra funktioner i bilen när batteriet uppfattas som att inte vara i toppform.
Om vi tittar på blybatterier för stationärt bruk vill man ofta optimera kapaciteten för att krama ur de sista dropparna energi ur batteriet utan att det förstörs och inte går att ladda upp igen.
En tillverkare av batterier med 10 års garanterad livslängd ändrade laddningsspänningen vid float laddning från 13,68 till 13,74 volt vid rumstemperatur för att kunna hålla den drivna utrustningen igång så lång tid som möjligt.
En tillverkare av konstantspänningsladdare råkade växla funktionen så att temperaturkompenseringen blev positiv. Varvid flera batterier förstördes på grund av termisk rusning.
Batterier av typen GEL/AGM tillverkas med olika hållbarhet. De billiga är byggda för två års hållbarhet vid kontinuerlig laddning. Nästa steg i kvalitet är fem år följt av tio respektive 15 års hållbarhet.
Gissa vilken typ som säljs billigt!
För att återgå till din frågeställning så är inställningarna nog helt rätt för ett standard GEL/AGM då de batterierna är lite känsligare för högre spänning under float fasen.
Är batteriet med tillsats av silver är nog float laddningsspänningen lite låg. Frågan är bara om du kan märka skillnaden i kapacitet.
Nästa stora frågeställning är hur man vet att ett modernt underhållningsfritt blybatteri är fulladdat?
Några mäter bara polspänning andra mäter batteriets inre resistans andra analyserar stegsvar vid korta belastningsprov.
Vissa batterier testar man med en urladdningsström på 0,3C under en timme. Det vill säga batteriet belastas med en tredjedel av sin kapacitet och sedan bedöms batteriets totala kapacitet.
I samband med en större undersökning av batterier byggde jag en testutrustning som belastade de driftsatta batterierna med 0,2C under 3-5 minuter och sedan analyserades spänningsförändringen.
Kurvan visar den ibland så kallade ”säcken” då urladdningsspänningen sjunker från fulladdad tomgångsspänning ner mot systemspänningen för att sedan återigen stiga när den kemiska reaktionen i batteriet kommer igång.
För ett antal blybatterier så visade undersökningen att de var oladdade trots att de var inkopplade på kontinuerlig laddning. Mätvärdena gick direkt ner en bit under systemspänning och i något fall spikrakt ner mot noll volt.
Vi kan väl enas om att det inte är helt enkelt att ha 100 % koll på hur laddat ett batteri är och att arbetet med att få koll kanske inte är värt besväret.
73 de SM7NTJ Lorentz