13.8 nätagg á la junkbox...

SM4HAK

Well-Known Member
Funderar allt som oftast på att bygga ihop ett till nätagg, kan säkert vara bra att ha. Egentligen mest för att det mesta verkar finnas i junkboxen. En trafo som lämnar 18 VAC och 250 VA, rätt många 2N3055:eek:r och ett gäng med 0.1 ohm/10 Watts motstånd, etc.

Hittade några mycket intressanta scheman som alla byggde på att använda en negativ regulator, typ 7912 och då kunna sätta collectorn på 2N3055:an till jord, klart smart! Så, lånar kopplingarna från SM6APQ, SM7UYJ och VK4BY... APQ använder tre vanliga dioder för att höja spänningen med 3 * 0.6 V, så det blir 13.8 VDC ut i st f 12 VDC, och så finns det ingen möjlighet att råka ställa in fel utspänning... Trevligt. (I APQ:s schema låg lampan L1, batteriladdar-skyddet på plussidan, jag flyttade den till minus, då räcker det med tre polskruvar... )

Som C1 hittade jag 40000 uF / 40 V, borde ju räcka för de närmare 30A man kanske får ut...

Men, frågan då, hur stora variationer på R2 kan man tillåta sig? Ohm- och effektmässigt?

Med lite tur får jag in schemat här, annars blir det svårt att hänga med....

schema2.JPG

APQ: du verkar ju ha lite långtråkigt nere i F-land om jag har fattat det rätt? Kanske något att fundera på? Hi
 
Det finns massor av scheman på nätet till nätaggregat, 13,8 V 10 - 50 A.
Har man delar är det ett kul byggprojekt.
Jag minns själv på 70 talet hur man byggde sådana, på den tiden gick det ju att konkurrera med kostnaden. Dessutom var det sällsynt med fabriksbyggda som funkade.
Men sen kom problemen, att få bygget RF-säkert.
Och jag ser inget av de byggprojekt som finns på nätet eller i tidningar som är RF-skyddade.
Jag har på min tid vid SRS lagat mängder av radio som gått sönder flera ggr tills jag krävt att få in även strömförsörjningen.
Det har då visat sig att nätagget i fråga självsvängt, och lämnat överspänning som inte syns på en Voltmeter, eller rusat vid HF i luften.
Efter att ha överbevisat kunderna om detta, slutade riggarna att gå sönder, samma sak hände även slutseg på 50-100 W etc till 145 MHz.
Byggena som jag och mina vänner i Hagfors byggde i tidigt 70 tal var ett fruktansvärt jobb att få HF-säkra. Mycket större jobb än själva bygget.
Det gäller därför att utveckla tillförlitliga testmetoder innan du driver en dyr transiver på ditt bygge.

Under 2000 talet kom "billigast möjliga" kinesiska PS hos vissa firmor och cirkeln var åter sluten.....

Min mening är inte att avskräcka från trevliga byggen, utan att varna så det inte blir dyrt för dig.
Men tänk på att nästan aldrig ser man minsta ansträngning till HF-säkring av byggprojekt, varken i tidningar, eller på nätet.
Ett PS av denna typ har väldigt hög förstärkning och självsvänger lätt vid olika belastningar.

de
SM4FPD
 
Två viktiga komponenter fattas på schemat!
En keramisk konding ca: 0,47 uF på ingången och en ca: 2,2 uF (ofta tantal) på utgången från regulatorn.
Dessa monteras mot jordpinnen så nära regulatorn som möjligt.

Byggde själv en ca: 500 kHz självsvängande oscillator utan dessa långt innan jag blev sändareamatör. (fy på mig)
Den blev varm vid väldigt liten belastning så oscilloscopet åkte fram och visade bedrövelsen.

Jag har själv bara använt upphissade 7812 och isolerade 3055'or med 0.22 ohm på emittrarna så jag vet ej värdet på R2.
Har en litet minne av att det dimensioneras så att regulatorn går i strömbegränsning när maxström ut från spagget inträffar.
Lycka till.
 
Last edited:
HAK de APQ.

Sorry, kommer inte ihåg värdet på R2. Har inte mina referensböcker med mig! Du får fråga AOM, EQL etc eller pröva dig fram. Börja försiktigt med t ex 1 kohm.

73
Bengt
SM6APQ
 
jag har stulit några konstruktionsdetaljer från denna stadiga konstruktion:
http://qsl.net/iz7ath/web/02_brew/20_ps7912/fig/fig02.gif

oavsett vilket du bygger efter så följ SM6MFA's råd, avkoppla regulatorn!!
lägg gärna 10nF parallellt med polskruvarna och sen är jag förtjust i att ha en tyristorkofot för att skydda mot överspänning om nu HF skulle krypa in i aggregaten.
 
FPD de HAK:
Tycker mig känna igen ett resonemag som går ut på att köpa ett ICOM-nätagg... Hi.
Det har jag redan, även så Svebry, switchat, etc. Även ett antal hembyggda,
plockade ihop två (ett fast och ett varierbart) bara för att mäta ett gäng 2N3055:eek:r.

Att det finns många byggbeskrivningar på nätet, jo, det är väl känt?
De flesta använder dock positiv regulator...

Visst ska jag lägga in avkopplingskondingar, har ett antal över efter div slutstegsbyggen. Även amperemeter och voltmeter är bra att ha....

Du undvek dock kärnfrågan, storleken på R2. Fast det är ju många som undviker frågor i dessa valtider.. Hi.


Konstruktörerna själva verkar nöjda med stabiliteten, lägger in länkar om någon är nyfiken...

SM6APQ:s, sid 10-11 i denna PDF-fil:
www.sk6ag.org/files/qro-2-2007.pdf

SM7UYJ:s
PS

VK4BY:
http://www.eleccircuit.com/wp-content/uploads/2007/10/12v_20a_supply.gif

IZ7ATH:s tänkte jag också ta med, men ser att XUN redan har lagt in den!


MFA de HAK:
Tnx. Jo, tantaler är avkopplande.. Brukar använde sådana och LM350k, fungerar bra. Brukar även lägga in en skyddsdiod över spänningsstabben..
Jag ritade in 0.1 ohm beroende på att det finns i junkboxen och dessutom var det 0.1 ohm i APQ:s schema! Hi.

Hm, "när maxström ut inträffar"... Får kanske fundera på hur jag kan lasta ner agget... Hi. Kanske kommer upp i 20 A i alla fall...




APQ de HAK:
Ingen panik, har inget direkt behov av det, men det kanske hade passat i fjällen i vinter.... Alltid bra med batteriladdare där!
I grundschemat från 1998 skrev du "Varje 3055:a fodrar naturligtvis 2 st 0.1 ohm 10 watt motstånd" om det kan vara till vägledning? Kommer du ihåg det hela när (om? HI) du kommer till SM-land så är det alltid intressant att veta... Emitter-motstånden beskrivs lite här och där på nätet.....


XUN de HAK:
Hittade oxo IZ7ATH:s schema när jag googlade runt, men tror inte att jag har så gott om tyristorer i junkboxen, därav schemat. Å andra sidan ska man ju ha något att leta efter på loppisar och andra ställen...


73's de HAK
 
R2 dimensioneras väl genom att titta på max strömuttag/hFE=Ib. Vilket ger R2 = (Uin-Ube)/Ib. Eller tänker jag fel?

/Lasse
 
Last edited:
Nej HAK, du tolkar mig fel, jag trodde att det skulle kunna tolkas att jag bara med all välmening ville varna för de problem som kan hända.
Dessutom har jag 35 år erfarenhet av hur det händer hemma hos radioamatörer, saker som de själva inte vill tala om sedan.
Jag om någon har väl genom tiderna och ännu, propagerat för bygg själv, labba mera etc.
Dessutom är det väl känt att trots detta är det ingen som köper varken ICOM, DAIWA, eller andra märken som är CE-märkta eller dokumenterat tillförlitliga.
Endast billigast möjliga gäller sedan 15 år.

Vad menar du med 0.1 ohm????
Menar du 0,1 Ohm?? I hela världen är komma enligt SI, (interntionell standard ) tecknet för decimal.
Att Amerikanarna har gått över från point till dot är en sak som vi knappast bör ta efter, de har säkert 75 år kvar till SI.
Engelsmännen har tillfällig respit för sin punkt-decimal av EU.
Point var när deciamalpunkten var mitt i tecknen, dvs halvvägs upp från linjen.

de
SM4FPD
 
HAK de APQ

Jag måste nog tyvärr göra dig besviken. Jag tror inte jag kan hitta i mina anteckningar värdet på R2 när jag kommer hem till SM. Föreslår att du prövar dig fram. Börja försiktigt med 1 kohm!
F ö måste det väl finnas duktiga tekniker på HAM.SE och nätet som kan fastställa värdet på denna komponent? Power supply är inte min starka sida!

73
Bengt
SM6APQ
 
ang R2.....

En simulering visar att 10Ohm till 1kOhm gör ingen skillnad i regleringen av utspänningen.

14V_lin_psu_s.jpg

Bilder blir ju små nuförtiden :(


14V_lin_psu.jpg
Det får bli ett tillägg.

Basströmmen går via 7912.
Kopplingen får väldigt hög "drop out" spänning ca 10,6V.
Detta betyder att effektförlusten över 8st 2N3055 blir
ca 280W vid 26A belastning.
Verkningsgraden blir då alltså 624W in / 350W ut = 56%

/Micke
 
Last edited:
Ett snabbt överslag på beta hos 2N3055 gör att en 7912 förmodligen inte räcker till för att
driva dem med basström om du vill ta ut mer än 20A,
utan antingen får man använda transistorer med högre beta som 2N3773
eller en "biffigare" stabilisatorkrets.

Den höga kollektorförlusten gör också att kylningen behöver utformas med omsorg.

Spontant tycker jag annars att SM6GXV:s konstruktion från QTC 6/1980 enligt samma mall fast med diskreta komponenter med fold-back strömbegränsning av Tafvelqvist-typ är en bättre lösning.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Om man kopplar enl schemat som XUN föreslår så kan man minska inspänningen till 17V.
effektförlusten över transistorerna minskade då från 280W till 95W och 7912:an blir inte varm.
STOR FÖRBÄTTRING på bekostnad av endast en till 2N3055.

Verkningsgraden blir då 442W in / 350W ut = 79%


I mitt tidigare inlägg hade jag angivit fel verkningsgrad vilket jag nu har rättat till.

/Micke
 
Last edited:
Beträffande värdet på R2 så sitter denna resistans i parallell med bas-emitterdioderna hos 2N3055 där spänningen normalt inte
kan överskrida 1 - 1,5 V. Värdet blir därför ganska okritiskt så länge det inte är så lågt att basström shuntas bort från transistorerna.
Detta börjar ske när R2 är mindre än 10 ohm eller så.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Dessutom har jag 35 år erfarenhet av hur det händer hemma hos radioamatörer, saker som de själva inte vill tala om sedan.
de
SM4FPD

Hehe, kan tänka mig att det finns en del historier att berätta... :) Jag fick en gång en Kenwood 2m-kristallhäck som matats
av ett billigt köpeaggregat. Där hade någon prutat bort emittermotstånden som band ihop några 2N3055, en av dessa fick
lite väl mycket övertag, den termiska lavinen drog igång, och det blev det där klassiska sammanbrottet mellan kollektor-emitter. Radiostackaren fick ungefär 25 V matning och det var impopulärt. Några elektrolyter poffade plus en av sluttrissorna i LF-slutsteget, annars klarade den sig förvånansvärt lindrigt. Säkert varken den första eller sista radion som varit med om detta.

Inhyser man sitt nätaggregat i en metallåda kan HF-tåligheten lösas enkelt med att använda ett kombinerat nätintag/nätfilter,
polskruvarna kan avkopplas med varsin liten keramisk konding på sissådär 100 nF. Fördelen med nätintag/filterkombinationen är att man slipper fasta nätsladdar och det går inte heller att göra korkade placeringar av nätfiltret, det måste helt enkelt sitta i apparatlådeväggen som utgör zongränsen mellan innanmätet och världen därute.
 
Nu börjar det bli riktigt intressant!
Imponerande simuleringar!

Måste kolla junkboxen och se om det finns tyristorer eller annat än 2N3055. Tror inte att det ligger någon hög med 2N3773 där, däremot något milspecat, men tror det var lägre effekt på dem än på 2N3055. Dessutom visade mätningarna jag gjorde att mina 2N3055:eek:r var väldigt olika.. Hm.

Konstaterar att jag har fått min fråga besvarad - av vår guru AOM - R2 bör vara över 10 ohm eller så. Tackar!

Dessutom har jag ju fått hela konstruktionen analyserad, med tanke på de värmeförluster man får så kan man ju konstatera att den är "mindre smart" (om man ska vara snäll) vid höga strömuttag.

Så då finns det några alternativ:

- Vara envis och bygga som först tänkt. Belasta och mäta temperaturen....

- Leta rätt på tyristor och bygga enl XUN:s italienska modell.

- Eller gå GXV:s variant. Länk finns här:
http://www.ham.se/attachments/hemmabyggen/299d1256112729-12-vnataggregat-sakert-natagg.jpg
Fast då lär jag leta rätt på QTC 1980 först, lite suddigt för mina ögon, hi.

Egentligen utesluter ingen av konstruktionerna de andra, ombyggnad mellan är ju inte så svår vad jag kan se, "fastbultade" 2N3055:eek:r i kylflänsarna och en tiondels ohm på emittrarna... Så man kan ändra sig...

TNX es 73s de HAK
 
Last edited:
Egentligen utesluter ingen av konstruktionerna de andra, ombyggnad mellan är ju inte så svår vad jag kan se, "fastbultade" 2N3055:eek:r i kylflänsarna och 10 ohm på emittrarna... Så man kan ändra sig...

TNX es 73s de HAK

0,1Ohm inte 10 Ohm.....hoppas jag.

/Micke
 
Här kommer en simulering med den extra 3055:an, i övrigt samma som första simuleringen.

17V är den lägsta inspänningen för att erhålla 13,5V på utgången.
Man kan se alla strömmar och spänningar av intresse vid en belasting av 27A.


tråkigt att det funkar så dåligt med bilder nuförtiden:mad::mad::mad::mad:


14V_lin_psu2.jpg

Den extra 3055:an kan givetvis ersättas av en mindre trissa.
För egen del skulle jag aldrig orka borra hål för 8-10 TO-3 på en kylare :D

/Micke
 
Back
Top