13.8 nätagg á la junkbox...

När det gäller serietransistorer är jag ganska svag för 2N5886.

Denna är närmast "skottsäker", har ganska högt beta, och man kan dra ur 50-60A ur 6 st parallellkopplade
när de sitter i det sekundärswitchade 50V norska Ferropermaggregaten i SRT SSA400.

Under de nära 20 år som jag "körde" SSA400 yrkesmässigt havererade en (1) sådan transistor vilket nog
var ett misstänkt fabrikationsfel. Problemet åtgärdades genom att plocka ur transistorn ur hållaren och köra vidare
med reducerad effekt tills ett utbyteaggregat kunde ordnas.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Simuleringarna ser ut att vara med fast inspänning. I verkligheten är det en sågtandspänning på 100 Hz och där spänningen ändras beroende på glättningskondensator och strömuttag. 30 mF, 20 A och 10 ms ger 6,7 V, räknat i huvet. 30 A ger 10 V, så med 25 V toppspänning blir det gränsfall att stabben får tillräcklig spänning. Med lite resistanser i trafo, likriktare mm så brummar det nog. Intressant är dock att värmen i serietransistorerna minskar betydligt, medelspänningen är ju bara i stort sett hälften.

Bygg på, men kolla noggrant innan nåt kritiskt kopplas in. Gärna även dynamiskt, koppla last till o från och kolla att spänningen är rimligt stabil med oscilloskop. 10-ohmsmotståndet som diskuterades är nog viktig för att få transistorerna att strypa snabbt. Över gränsfrekvensen för reglerkretsen får man förlita sig till avkoppling på utgången, kanske några tiotal µF.

/Jan
 
Helt rätt, simuleringarna är med fast inspänning vilket är = minsta inspänning för reglering.
Konstruktören får själv dimensionera sin likriktare (trafo, diodbrygga och glättningskonding) så att ripplet inte understiger den spänning som anges.
Detta ställer höga krav på låg resistans i transformatorn, bra dioder och ordentligt tilltagen kapacitans med lågt ESR.

....switchat är enklare :)

/Micke
 
Hej jag kikade i junkboxen efter en trafo och hittade en ringkärna på 24 V AC och 12.5A kan den vara en bra start på att bygga sig ett
nätaggregat för 12 V DC?

Hur fungerar Swebry nätagregaten som ibland används till tranceivers

mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
hittade en ringkärna på 24 V AC och 12.5A kan den vara en bra start på att bygga sig ett
nätaggregat för 12 V DC?

24V blir över 30V efter likriktaren, det blir väldigt väldigt mycket effekt att bränna i onödan när du börjar lasta aggregatet,
bättre att du letar upp en trafo som lämnar runt 16-18V istället.
 
Hej jo man skulle kunna linda av några varv av sekundärlindningen på toroidtrafon så man får ner spånningen några volt och
det finns bara en sekundärlindning på trafon men jag är lite osäker på hur dom är lindade rent tekniskt.

Sekundären är det lindningen som går varvet runt eller?

mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
jag är lite osäker på hur dom är lindade rent tekniskt.

Sekundären är det lindning som går varvet runt eller?

mvh Lasse sm0ydo

De flesta nätspänningstrafos av ringkärnetyp jag har kollat så är primären lindad i botten och sekundären överst.
Båda lindningarna går hela varvet runt till dess att rätt induktans och omsättning är uppnådd.

Endast mycket speciella fall lindar man sektionsvis på en ringkärna.

Att linda av är ganska lätt men linda inte av allt på en gång utan prova dig fram till rätt spänning.

/Micke
 
Jag har tyvärr ingen digitalkamera att ta bilder med
men jag lindade av skyddsplasten för att märkskyllten
skulle synas bättre och det står Torema Växjö Sweden på den.

Lasse sm0ydo

Trafon är stämplad 220 V men nätspänningen i det svenska elsystemet har ju höjts till ungefär 240 V
men det kanske inte spelar någon roll

sekundärlindningen ser ut som att vara 2,5mm2 area
 
Last edited:
Back
Top