144/430 MHz vertikal byggbeskrivning sökes

SA4BUK

Well-Known Member
Tänkte prova att bygga en duobandsantenn typ"blindkäpp) ,har en gammal NMT antenn från Kathrein som jag använder fäste och glasfiberröret på.
Nån som öppnat nån x-30 eller x-50 som kan ge mått på spolar och längder?

Obs! inte koaxialstubbat, slimjim eller j-pole utan traditionell vertikal med impedansanpassning i botten och trådspolar för fasning.

Har sett en ritning på nätet för ett tag sedan men hittar den inte nu.
 
Tänkte prova att bygga en duobandsantenn typ"blindkäpp) ,har en gammal NMT antenn från Kathrein som jag använder fäste och glasfiberröret på.
Nån som öppnat nån x-30 eller x-50 som kan ge mått på spolar och längder?

Obs! inte koaxialstubbat, slimjim eller j-pole utan traditionell vertikal med impedansanpassning i botten och trådspolar för fasning.

Har sett en ritning på nätet för ett tag sedan men hittar den inte nu.
Hittade den
upload_2019-7-17_19-41-30.gif
 
Antennen på bilden med alltihopa stoppar man in den i ett glasfiberrör och kallar den för en blindkäpp eller ?

Mvh sm0ydo
 
Antennen på bilden med alltihopa stoppar man in den i ett glasfiberrör och kallar den för en blindkäpp eller ?

Mvh sm0ydo
Antennkonstruktionen finns i en mängd varianter med olika storlekar och prestanda ,sök på webben så ser du varianterna där en del har jordplansspröt
och andra utan jordplan.
Mitt bygge fungerar bra,jag satte en trimkonding på 3,5/13 pf istället för 8,5 pf för justering av swr.
/Mats
 
Back
Top