144.800MHz APRS bloopers

SM0NCL

Well-Known Member
källa: aprs.fi rådata SEU*

SM0XYZ-8>U9UT62 via TRACE4-3,qAR,SM3XIK-1
Denna station sänder paket med rutten konfigurerad via 3 digipeatrar. Detta orsakar allvarliga stockningar i APRS-nätet och fel i plottningen av stationens rutt på kartan. Var god och överväg ändring i rutten som används till WIDE1-1,WIDE2-1 eller WIDE2-2. Även WIDE1-1,WIDE2-2 kan användas om du rör dig mycket långt ifrån en iGate.

2012-05-20 13:50:30 UTC: SM0XYZ-8>APT311,TRACE4-3,qAR,SM3XIK-1:>TinyTrak3 v1.1
2012-05-20 13:50:33 UTC: SM0XYZ-8>P0P0P0,TRACE4-3,qAR,SM3XIK-1:'vX<0x1c>l <0x1c>'/"3r}[Latitude and longitude are both 0]




2012-05-19 15:27:17 UTC: SEUXX>APT311,WIDE2-2,qAR,SM4XDJ-1:>SA7XYZ-13 Glider tracking


2012-05-20 10:50:36 UTC: SEUXX>UWUY25,RELAY,WIDE2-2,qAR,SA6APY-1:')&1r!jg/"@W}SM6XYZ-21, LS-8a
SEUXX>UXPQ08 via RELAY,WIDE2-2,qAR,SA6APY-1
Det rekommenderas att RELAY ersätts med WIDE1-1. WIDE1-1,WIDE2-1 är vanligen goda rutter.


2012-05-19 16:50:46 UTC: SEUXX>U9RX21,SK4BX-2,WIDE1,SA4SC-2,SK4IL-2,WIDE2*,qAR,SA4BKJ-1:`+Pcl <0x1c>'/">#} [Duplicate position packet]
2012-05-19 16:53:10 UTC: SEUXX>U9RX31,SK4BX-2,WIDE1,SA4SC-2,SK4IL-2,WIDE2*,qAR,SA4BKJ-1:`+P[l <0x1c>'/"?/} [Rate limited (< 5 sec)]



SEUXX>UXPR56 via SK7YX-2,SM7FEJ-3*,WIDE2-1,qAR,SM7FEJ
This station appears to be flying at high altitude and using digipeaters, which causes serious congestion in the APRS network. The tracker should be configured to only use digipeaters when at low altitude.
2012-05-19 12:43:31 UTC: SEUXX>UXPP00,RELAY,WIDE2-2,qAR,SM7FEJ:')4Fr{Sg/"GY}SM6XYZ-22, ASW-20A



SEUXX>UWUY70 via RELAY,WIDE2-2,qAR,SA6APY-1
Det rekommenderas att RELAY ersätts med WIDE1-1. WIDE1-1,WIDE2-1 är vanligen goda rutter.

2012-05-13 10:53:09 UTC: SEUXX>UXPP75,SK7YX-2,SM7FEJ-3*,WIDE2-1,qAR,SM7FEJ:')aBrH|g/"<t}Almtracker V0.53 [Duplicate position packet]
2012-05-13 10:53:09 UTC: SEUXX>UXPS14,SK7YX-2,SM7FEJ-3*,WIDE2-1,qAR,SM7FEJ:')`"q_Fg/"=%} [Location changes too fast (>500 km/h)]



några "reflektioner" på ovanstående:

- Följer inte WIDEn_N rekommendationen, ta bort TRACE och RELAY, mobiltracker på marken(?) WIDE1-1, WIDE2-2. Man kan undra om WIDE2-2 ens behövs runt städer i en flygburen tracker?
- verkar ha MIC_E encoding på, dvs. man kan undra om tidstämpel kan avkodas för duplikatreducering i igates och digis ?

SM0XYZ-11
Device: Open Source: APRSdroid version 12 (mobile, Android)
Senaste rutt: SM0XYZ-11>APDR12 via TCPIP*,qAC,T2HAM

I medeltal 27 sekunder mellan paketen under 1332 sekunder.
This station is transmitting packets at a high rate, which can cause congestion in the APRS network

2012-05-22 11:07:19 UTC: SM0XYZ-11>APDR12,TCPIP*,qAC,T2UKRAINE:=5925.55N/01755.35E>164/053/A=000154 RU1
2012-05-22 11:07:21 UTC: SM0XYZ-11>APDR12,TCPIP*,qAC,T2UKRAINE:=5925.52N/01755.37E>163/053/A=000150 RU1 [Rate limited (< 5 sec)]


Hur uppstår sånt med APRSdroid, nån app konfigurering eller ett fel?
Hög rate kan ju ske vid en massa repetitiva kursändringar iofs.
 
Last edited:
Det här med flygburna trackers har ju diskuterats länge och mycket, och jag vill inte ge mig in i debatten.
Men OM man absolut envisas med att använda APRS i segelflyg (med/utan personligt cert) så kan man väl låta bli att hoppa via digipeatrar. Eller i värsta fall ställa in sin tracker till enbart WIDE2-1 som då endast skapar ett hopp.

De flesta sändaramatörer i SM använder dock helt korrekt konfigurering enligt APRS Network Analysis
 
Jag är kanske lite trög, men jag förstår inte vad du menar med inlägget. Jag är själv APRS-aktiv och ser givetvis oxo att det finns felkonfade stationer.

Men vad skiljer det sig från PSK-31 stationer som är övermodulerade och/eller bara använder versaler? Eller dåligt trafikteknik på voice och CW?

En idé vore kanske att du kontaktar de som har olyckliga inställningar direkt istället för att posta här?

Eller finns det ett systematiskt fel? I så fall kanske man kan maska bort signalerna i exemplen och koncentrera sig på tracker-tillverkaren och/eller app-utvecklaren?

73 de SM0RVV
 
Jag är kanske lite trög, men jag förstår inte vad du menar med inlägget. Jag är själv APRS-aktiv och ser givetvis oxo att det finns felkonfade stationer.

Men vad skiljer det sig från PSK-31 stationer som är övermodulerade och/eller bara använder versaler? Eller dåligt trafikteknik på voice och CW?

En idé vore kanske att du kontaktar de som har olyckliga inställningar direkt istället för att posta här?

Eller finns det ett systematiskt fel? I så fall kanske man kan maska bort signalerna i exemplen och koncentrera sig på tracker-tillverkaren och/eller app-utvecklaren?

73 de SM0RVV

Mmm sant, det hjälper ju faktiskt inte att skriva här och "klaga". För de kanske inte ens läser här och förstår att de använder felkonfigurerad utrustning?
Alla har vi väl gjort fel någon gång, utan att veta om det? Sänt på fel frekvens, glömt PTT:n intryckt på repeaterkanalen osv :p
Tror inte att någon gör något fel avsiktligt..

Det vore kanske bättre om man på något sätt kunde hjälpas åt för att få dessa personer/stationer att använda optimala inställningar?


Sen vad gäller aprs i flyg så kan väl den som vill fortsätta diskutera detta i den långa tråd som redan finns här på ham.se?
 
När jag kör min aprs tracker på 144.800Mhz så brukar jag efteråt titta på aprs.fi (t.ex rådata m.m) och även på sk4bw APRS Network Analysis, man får information på ett enkelt sätt, om de parametrar min aprs tracker har fungerar på det det allmänna aprs nätverket på 144.800 och resp. igates. Har ändrat aprs tracker parametrarna ett otal gånger för att experimentera och förstå hur teori och praktik går ihop. Ibland blir det röd text i aprs.fi eftersom någon parameter inte gillas eller var lite väl extrem, men då ändrar jag på detta.

De aprs trackers som finns i aprs.fi databas med kommentarer om konsekvenserna vid gamla path definitioner och med röd text är inte tillfälliga, dom återkommer varje år.
Kanske kan jämföras som att konstant köra med PSK31 övermodulering eller konstant PTT intryckt ?

Man ser ju på sk4bw APRS Network Analysis att de flesta radioamatörerna i SM har ändrat sina aprs parametrar genom tiden. Det finns ju rekommendationer att ta till sig på ett antal aprs sidor i SM och resten av världen ;) .
 
Last edited:
De aprs trackers som finns i aprs.fi databas med kommentarer om konsekvenserna vid gamla path definitioner och med röd text är inte tillfälliga, dom återkommer varje år.
Kanske kan jämföras som att konstant köra med PSK31 övermodulering eller konstant PTT intryckt ?
Hör av dig till de som har dåliga inställningar direkt då, eftersom du ser vilka de är. Det måste vara 100% mer effektivt än att posta "name and shame" inlägg.

Kanske skicka meddelandet via APRS message? Vilket jag anser är den mest underskattade och underanvända möjligheten med APRS.

73 de SM0RVV
 
Kanske skicka meddelandet via APRS message? Vilket jag anser är den mest underskattade och underanvända möjligheten med APRS.

73 de SM0RVV

Där slog du huvudet på spiken RVV!

Edit: till de som kan ta emot förstås :D
 
Last edited:
Hur når man en tinytrack eller almtracker med ett APRS message?

Nej det går ju inte då de saknar mottagare!

Även med utrustningar som har mottagningsmöjlighet är det inte säkert att meddelandet kommer fram beroende på att det finns ett antal iGatar som saknar sändare och därmed sätter delar av aprs systemet ur spel. I Norge har man nyligen beordrat nerstängning av RX-only iGatear. Det borde vi följa även här.

73 de SM4IHY
Gunnar
 
Hur når man en tinytrack eller almtracker med ett APRS message?
Det var ett förslag. Se det som ett av många sätt att nå personerna.
Andra sätt kan vara att ringa på vanliga telenätet.

Telefonnummer kan du nog hitta med en kombination av qrz.com, ssa.se, google.com samt eniro.se.

I sista hand kan du ju skicka ett vanligt brev.

Det jag försöker säga är att om du _verkligen_ brinner för din sak så kan du lägga ner lite arbete och faktiskt nå resultat. Men det kräver förstås lite mer engagemang än att klippa ut text från aprs.fi och klistra in på ham.se.

73 de SM0RVV
 
Även med utrustningar som har mottagningsmöjlighet är det inte säkert att meddelandet kommer fram....
...
73 de SM4IHY
Gunnar
Helt sant, och jag håller med Bob Bruniga om att det är jättetråkigt.

Vi har ett riktigt roligt system som bara nyttjas till en liten del, positionering.
Mobiloperatörerna lyckas ju sälja meddelanden på 160 tecken för stora summor varje år (SMS). Det borde betyda att det är ett kommunikationssätt som tilltalar människor. Vi har samma möjligheter inom APRS, och mer därtill. Men det enda systemet används till är att automatiskt skicka positioner till kartor (med några undantag).

Lyssnar man på rymdstationen ISS så används faktiskt APRS mess för QSO-liknande trafik, riktigt kul!

73 de SM0RVV
 
Back
Top