144mhz varför denna tystnad

Hörde inget så ropade lite på 144300 omväxlande CW och SSB och fick svar av SM5PHU och SM4VLG. Från Skåne hörde jag inget, inte heller från Stockholmsområdet.

Angående CQ på svenska resp utrikiska, så ropar jag på engelska när antennen står mot Finland. Jag blir glad om nån svensk svarar även då. Är det sporadiskt E eller super-tropo så blir jag kanske inte så långrandig, men en kort rapport kan det alltid bli om vad jag hör/hört eller kört.

På tisdag är det NAC Open Tuesday igen. Aktivitetstest där jag lägger mer tonvikt på aktivitet än på test. Det är 50 MHz och högre, alltså även 144 MHz-bandet. Jag kör från klubben SK4AO som i år firar 90 med callet SK90ZK. Hoppas få QSO med flera av er!

/Jan
 
Idag gick det bättre. På eftermiddagen kunde jag höra SK4MPI, SK1VHF och SK7VHF, men inte SK6VHF. Nyss körde jag SM7EQL och SM4HFI, båda på CW. I skrivande stund (18:55 UTC) hörs SM0GLD läsbar 144300 SSB i QSO med SM0KBW. Den sistnämnde dock ej hörbar.

73,
SM5PHU

Körde med en vertikal HB9CV riktad nordnordost - med hela huset nellan åt Bromma hållet,
så det är nog precis som det ska vara.

Micke - GLD och jag aktiverade låga delen en bra stund!
 
med hela huset nellan åt Bromma hållet
Om jag hade haft grejor hemma i Bromma hade det kanske funkat ändå, men jag kör från JO88.
Jag svarade när GLD ropade, men nådde tydligen inte ända fram.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Efter qso´t med SM0KBW så ropade SM0OFV.

Så här mycket 2m snack på en kväll, fantastiskt.....vad ska det sluta?

Måste få upp en rundstrålande horisontell antenn.

/Micke
 
Om jag hade haft grejor hemma i Bromma hade det kanske funkat ändå, men jag kör från JO88.
Jag svarade när GLD ropade, men nådde tydligen inte ända fram.

73,
Jonas/SM5PHU

Jag körde med 50W och då når jag längre än jag hör troligtvis.

/Micke
 
Hittade en bit VP som jag inte fanns i den lilla "bra att ha lådan" hos yl's mor.;-)
Tråden blir 1,1 mm innerledare från gammal TV-koax.
QTH: 100W, 70 m 3/8", JO68EF, ca 85 m ASL.
Få se vad jag hittar för mast.
 
Det blev ju riktigt bra fart på 2 m efter mitt upprop. Bara de senaste dagarna har drygt 30 strö-QSO loggats vilket påminner om hur loggen från tidigt 70-tal ser ut.

Igår var konditionerna något över de normala och Thord SM4BDQ distans 542 km kördes på SSB. Rapport 57 åt båda håll vilket ju är bra signalstyrka för det avståndet. Näst längst distans blev LA3PK med 408 km. Även där bra signal och det var på CW. Starkaste station på litet längre håll var SK6QA i Stenungsund 274 km som dånade in med S9++ signaler. Jonas SM5PHU kördes på CW för andra gången på några dagar. Fyrarna SK4MPI och LA8VHF var någon S-enhet starkare än normalt i topparna men med långsam fäding ner till strax under normalvärdet. En del andra långväga stationer jag lyssnade på kom upp i mycket goda signalstyrkor genom flygplansreflektion och föll ner i bruset när planen passerat.

Michael DF0LO strax utanför Kiel 224 km berättade att han hört LA8VHF med S9 signaler och många andra fyrar under kvällen och att han ropat förtvivlat utan att få svar mer än från mig. Michael körde 50 watt till en 3 elements Yagi på en teleskopmast på balkongen och som han hissar upp strax över taket när det skall köras radio. Han toppade med S9+ signaler med den enkla uppställningen. Så ser det ut. Om vi "bara" orkar dra igång riggarna, ropar och snurrar lite på antennerna så finns det också chans att få kontakt med varandra den saken är klar.
 
På tisdag är det NAC Open Tuesday igen. Aktivitetstest där jag lägger mer tonvikt på aktivitet än på test. Det är 50 MHz och högre, alltså även 144 MHz-bandet. Jag kör från klubben SK4AO som i år firar 90 med callet SK90ZK. Hoppas få QSO med flera av er!

/Jan
Ikväll är det NAC Open!

73 Kricke
 
Back
Top