144mhz varför denna tystnad

Det var en bra sammanfattning på din blogg RCL. Kan bara hålla med dig.

I slutet skriver du; "ACCEPTERA det faktum att om du inte har polare som du snackar med på regelbunden basis, så får du inte svar, om det inte är TEST eller KONDITIONER."



Aktivitet föder aktivitet och förmodligen skulle det räcka med att en handfull stationer inom ens eget täckningsområde var igång en stund varje kväll för att uppnå den kritiska punkten då aktiviteten blir självgenererande eller kan upprätthållas. Dvs de som är igång upptäcks av sporadiska förbipasserande som konstaterar att bandet inte är stendött. Att komma upp i höga aktivitetsnivåer kring 20-30 stationer som trafikerade den låga delen på 2 m med AM/NBFM i resp täckningsområden som på 60- och 70-talen blir nog svårt idag men någonstans går en gräns.

Jag kikade i min gamla logg från 1969-71 och vanliga kvällar då det inte var test eller konditioner finns mellan 5-15 stationer loggade. De flesta inom bara några mils radie från Lund och som jag alltid kunde nå med min ombyggda BC625 TX, kristallstyrd på 3-4 frekvenser och med AM/NBFM och CW. Antennen var i början en 8 över 8 slot beam på skorstenen på villan och senare en 10 ele Wisi på samma plats. För mottagning Elfa-konverter med rör och en brusfaktor inte bättre än 6-7 dB samt c:a 15 m surplus-RG8 i okänd kondition. En liten enkel station representativ för oss nybörjare. Sedermera byggdes ett PA med QQE06/40 och Elfa-konvertern modifierades till högnivåblandare så att jag kunde köra SSB med en Swan Cygnet (hette den nog) med 28 MHz som MF. Den uppställningen gav förmodligen runt 30-50 W SSB. För mottagning användes DJ6SW-konvertern parallellt med en hembyggd DJH-konverter. Räckvidden ökade då till 20-30 mil vid normalkonditioner och bland de "långväga" som brukade höras bra var SK6AB i Göteborg och Ulf SM7CFE i Karlskrona. SK7AX kördes då och då liksom många stationer på Jylland i Danmark. Stationer från Polen, Östtyskland och nord/nordvästra delen av Tyskland ner mot Holland kördes ofta. Åhh vilka fina minnen!

När man kikar i loggen och tänker tillbaks så är det helt ofattbart att det kunnat gå så illa och blivit så tyst så att inte en enda är kvar en vanlig kväll. Men på HAM.SE är vi aktiva och klagar och har oss! Allt var bättre förr! Alla radioamatörer borde egentligen sälja sina datorer och återuppta amatörradiohobbyn på allvar! :cool: :rolleyes:
 
Last edited:
Som f d riktig amatörfotograf känner jag igen mig. Började med enkla attiraljer i badrummet och slutade med ett komplett mörkrum och stort lager av alla möjliga papperssorter. Sak samma inom smalfilm. Komplett redigeringsutrustning med synkroniserat ljud från en Uher Reporter bandspelare. Sen kom video- och digitalkamerorna in i bilden och i takt med att digital filmning och fotografering blev bekvämare och billigare per så revs mörkrummet till slut ut och den analoga apparaturen avyttrades. Men det var en lärorik period där det gällde att anstränga sig till det yttersta för att nå goda resultat. Numera tycker jag att mina digitala semesterbilder och bilder på mina radiobyggen med 1500:- pocketkameran blir tillräckligt bra och de som är lite si så där kan man ibland rätta till genom att trycka på auto colour adjust eller sharpen-knappen.

Fyndig liknelse med foto. Nästan så man blir rädd. Är hela världen på väg att totalhaverera?
 
Jag är av meningen att det till "syvende og sidst" handlar om referensramar.

Har man aldrig upplevt amatörradions guldålder, när radioamatörerna var gentlemen, kunde telegrafi samt byggde sina egna apparater är det sannolikt omöjligt att föreställa sig vidden av den förändring som skett.

Dessa iakttagare lever helt enkelt i tron att det moras där amatörbanden blivit till utökade privatradioband utgör normaltillståndet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Om vi gör en snabbt inventering av läsarnas intresse och möjligheter här på HAM.SE....

Hur många skulle kunna tänka sig att bli aktiva en stund på kvällen "alla" (nåja, de flesta) dagarna i veckan på förslagsvis SSB-delen (inte någon förutbestämd anropsfrekvens)?

Var och en som läser detta har förmodligen minst en kompis som har en 2 m SSB-station och horisontell antenn och som kan "övertalas" att slå igång stationen om det finns anledning att göra så. Finns anledningen?

Jag tror att det kan finnas uppemot 200-300 amatörer i Sverige som har tekniska möjligheter att köra den låga delen 2 m SSB horisontellt. Förmodligen fler. Men hur många skulle vara intresserade av ett sådant här aktivitetsexperiment? 3, 5, 10, 25? Jag och en till? Bara jag?

Tanken är att sporadisk ropa långa allmänna anrop här och där i SSB-delen under tidsperioden 19-21 SNT. Skulle det vara möjligt att med den gamla sortens trafikteknik att upprätta några förbindelser överhuvudtaget utan att på förhand avtala exakt tid och exakt frekvens?

Jag kan lova att ropa en stund i kväll med beamen i olika riktningar mot västkusten uppemot Göteborg och via norr över till nordost och Gotland. Vem blir nummer två?
 
Om vi gör en snabbt inventering av läsarnas intresse och möjligheter här på HAM.SE....

Hur många skulle kunna tänka sig att bli aktiva en stund på kvällen "alla" (nåja, de flesta) dagarna i veckan på förslagsvis SSB-delen (inte någon förutbestämd anropsfrekvens)?

Var och en som läser detta har förmodligen minst en kompis som har en 2 m SSB-station och horisontell antenn och som kan "övertalas" att slå igång stationen om det finns anledning att göra så. Finns anledningen?

Jag tror att det kan finnas uppemot 200-300 amatörer i Sverige som har tekniska möjligheter att köra den låga delen 2 m SSB horisontellt. Förmodligen fler. Men hur många skulle vara intresserade av ett sådant här aktivitetsexperiment? 3, 5, 10, 25? Jag och en till? Bara jag?

Tanken är att sporadisk ropa långa allmänna anrop här och där i SSB-delen under tidsperioden 19-21 SNT. Skulle det vara möjligt att med den gamla sortens trafikteknik att upprätta några förbindelser överhuvudtaget utan att på förhand avtala exakt tid och exakt frekvens?



Jag kan lova att ropa en stund i kväll med beamen i olika riktningar mot västkusten uppemot Göteborg och via norr över till nordost och Gotland. Vem blir nummer två?

Jag är på så fort jag kompletterat med en 2m YAGI igen. Har vart QRT till förmån för 6m

//TSC
 
AOM i #065 ovan: 'Jag är av meningen att det till "syvende og sidst" handlar om referensramar.'

Jäpp. Det måste vara mycket svårt för många av dem som börjat sin karriär på senare år att föreställa sig hur det funkade då.

Dessutom, om man aldrig upplevt hur bandet låter med en hyffsad antenninstallation och en bra mottagare på ett störningsfritt QTH, så är det svårt att greppa vilka möjligheter bandet faktiskt erbjuder.

Detta innebär också att man inte inser vad man kan ställa till för dem som "bor bra till" om man sänder ut otrevligheter i form av knäppar, sidbandsbrus eller splatter pga för stor utstyrning, eftersom man själv inte har problemen i den egna stördimman.

Jag upplever lite av detta ibland under NAC144 när jag med mina små wattar (men bra antenn, se nedan) ropar på någon svinstark station då min S-meter dansar snoa runt ändstoppet och jag trots flera försök inte kommer fram.


Rolig erfarenhet i en NAC144 för några månader sedan: Körde med en liten IC-202 med 2-3 Watt och (trodde jag) 6 ele Chen/Cheng på drygt 40 m AGL. Förstod att något var knas eftersom de flesta var bra mycket svagare än vanligt. Kör så Perre på SK0EN och han hade svårigheter läsa mig. Flera omfrågningar osv. Senare frågade Perre om jag körde milliwattsändare. Det visade sig att jag inte hade någon antenn ansluten "där uppe". Gammamatchen hade pajjat och min "antenn" var endast den c:a 20 cm långa Gammarod'en som hängde och dinglade i koaxen. Det fanns viss lite odefinierad riktverkan när jag vred runt, så något lite kopplades till antennelementen.


(Tar här inte upp frågeställningen huruvida det är vettigt att köra kilowatt när man har taskig störmiljö eller hör bandet dåligt pga medioker mottagare eller förlustig feeder, men det vore mycket värt att då anpassa sändareffekten till vad man själv hör.)

/Janne
 
Hej
Tack för intresseväckande diskussioner.
Vi får ej heller glömma av entusiasterna som lärde upp oss och som skapade utmaningar att lära något på de högre frekvenserna. Det finns många men tänker själv på CSO, DJH, CHK och inte att förglömma ELM. Den sistnämnde körde endast med 10 W AM med en SECMCOSET. Han hördes dagligen med 20 mils radie. Han var expert på rör och plåtarbete och hade en ny antenn uppe varje dag om jag överdriver litegrann. En tilt over mast var hans hjälp att ta ner och resa antennerna. Masten var välgjord och ramlade bara ner när han glömt av låsanordningen för masten.
Lite mera aktivitet och lite flera entusiaster som uppmanar oss att göra något skulle inte skada.
Bästa 73 de
SM4ANQ/Ulf
 
Det är tråkigt att behöva vänta på NAC för att ha en chans att få kittla antennen med effekt, många är de timmar jag lyssnat på brus utan att höra ett jota, till slut blir det ju bara så att radion slås på när det är NAC, aldrig annars för det är ju "ingen idé"

En numera avliden amatörbekant sa till mig efter han hade köpt en IC-7400: "det är skitbra med 100W på 2m, nu kan jag ju öppna repeatrarna skitlångt bort" -han ägnade inte 2m låga delen en tanke :)

Alla kvällar i veckan mellan 19-21 var det ja, jag lovar att börja lyssna på bruset igen alla kvällar jag kan framöver!
 
Last edited:
Undrar om man inte borde söka svaret angående den låga aktiviteten i det egna schacket...

Till skillnad från FM-delen anser jag att smalbandsdelen fortfarande är ett område som behärskas av oftast artigt folk. Inga gummitummar eller avsiktliga störningar.

Jag tänkte hänga på i kväll och anslöt min Icom 275'a. Förvisso en plastradio men en ganska hyfsad sådan. 25W och ett CQ för att kolla att grejorna funkade och Morgan SM6ESG/M samt Mogens SM7FMX svarade.

Så visst finns det aktivitet en stekhet sommareftermiddag trots att condsen på dagen är litet dåliga.

P.S. Lyssnar nu söderut på 144.300
 
Last edited:
Ulf, ANQ - visst kommer man ihåg SM4ELM pratade ofta med honom när
jag fortfarande bodde i Köping. Var även och besökte honom och fick min
namnteckning inbroderad i ett av de de lakan hans fru hade för gäster.
 
Nu verkar det ju bli en pile up av alla som ska aktivera 2m. Kan ni fortsätta vara aktiva tills jag klarat av uterumsprojektet, växthusrenoveringen, dotterns bröllop och eregeringen av min "nya" Tonna 17 el? Vi hörs!
Sture
 
Hej
Tack för intresseväckande diskussioner.
Vi får ej heller glömma av entusiasterna som lärde upp oss och som skapade utmaningar att lära något på de högre frekvenserna. Det finns många men tänker själv på CSO, DJH, CHK och inte att förglömma ELM. Den sistnämnde körde endast med 10 W AM med en SECMCOSET. Han hördes dagligen med 20 mils radie. Han var expert på rör och plåtarbete och hade en ny antenn uppe varje dag om jag överdriver litegrann. En tilt over mast var hans hjälp att ta ner och resa antennerna. Masten var välgjord och ramlade bara ner när han glömt av låsanordningen för masten.
Lite mera aktivitet och lite flera entusiaster som uppmanar oss att göra något skulle inte skada.
Bästa 73 de
SM4ANQ/Ulf

Till Ludvika var ungefär så långt som jag kom
norrut med min första station.
ELM och KM samt DHO hördes ofta.

SM4 var ett riktigt aktivitetscentrum på den tiden.

73/
Karl-Arne
SM0AOM, ex-SM4AOM
 
Hela tre SSB-QSO på den seriösa delen av 2 m blev det ikväll. Först Håkan SM7WSJ som kom in med god högtalarstyrka och peakade 8 S-enheter via flygplansreflektion. Sedan Mogens SM7FMX några mil härifrån med 59+ och som avslut Ulf SM6GXV med signalstyrka S3 ungefär. QRK4-5 och QSB. Några fler hördes inte här hos mig trots intensiv lyssning och rattande över bandet. Fyrarna hördes normalt med undantag för SK4MPI som var en S-enhet starkare än vanligt. Dock med långsam ganska djup QSB.

Inte dåligt resultat jämfört med en normal kväll. Detta bevisar att radiovågorna tar sig fram även de många dagar i månaden det inte är aktivitetstest. Låt oss se om det går att köra fler framöver.

TNX FER UFB QSO
 
En liten rapport härifrån.

Trevligt QSO med EQL där vi har ett avstånd av ca 20mil. signalstyrkor mellan 55-58. hörde även Morgan ESG/M tuta djungeltrumma samt även GXV lite svagt. Även Snabbkontakt med 7FMX.

Just nu ligger Kjell GVF och kör CQ ES mot Frankrike, då vi båda konstaterat att det för tillfället är hög MUF och jag får in både Wales och Italien på 70MHz.

Hörde föresten GVF köra någon annan SM7 lite mer söderöver som jag missade callet på.

Än finns det liv mellan testerna HI!

73 Håkan SM7WSJ
 
Det här låter som ett bra initiativ. Kanske det kan bli lite fart på favoritbandet igen.
Själv är jag tyvärr bortrest (till SM4-land) och beräknas återkomma i mitten på nästa vecka. Jag skall prova att ropa lite då, så får vi se om bandet återgått till dvalan.
 
Back
Top