144mhz varför denna tystnad

Om någon i sm ropar cq på utrikiska ska man då svara eller har han med språket gjort klart att han inte är intresserad av svenska kontakter?

/Anders


Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
 
Hej!

Här nere i söder brukar vi gå in och hälsa lite snabbt när det är CQ E sporadic på gång. Det är bara trevligt att se att det finns några likasinnade igång, som också vill fånga dom där udda öppningarna.

I går hörde jag DTT,ESG,EQL,FWZ på 144 MHz

73 Håkan
 
FUD DE ASX

Vad är en Collinsoscillator?
Hartley, Colpitts och även Clapp är jag bekant med. Får väl även nämna TPTG även om den bekanskapen
var oavsikligt.

För låg drift kan jag rekommendera en Vackar.
 
Tror att Permeability Tuned Oscillator PTO kallades så eftersom Collins var tidiga med att använda den typen av VFO, men jag kan ha fel (det var före min tid :) ).
 
"Collins PTO" blev ett inofficiellt varumärke för den precis innan kriget av Ted Hunter W9NTI skapade permeabilitetsavstämda oscillatorn.
W9NTI var medarbetare till Art Collins men öppnade eget i slutet av 40-talet. Minnesgoda kanske minns PA-steget "Hunter Bandit" från tidigt 60-tal.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Om någon i sm ropar cq på utrikiska ska man då svara eller har han med språket gjort klart att han inte är intresserad av svenska kontakter?

/Anders

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Är det ett allmänt anrop (CQ CQ DE SM*) så kan alla svara. Villa anroparen bara ha DX får han lägga till det i anropet (CQ DX CQ DX DE SM*).
 
Att som SM ropa in på någon annan SM som kallar CQDX på Engelska när det är varning för sporadiskt-E är ingen vidare idé.
Ett annat misstag om man får svar från (exempelvis) Sicilien (IT9) är att förutom rapport + QTH börja berätta om att man tycker
att Italien är trevligt. Att man varit där några gånger och att maten är god. Detta samtidigt som MUF åker upp
och ner och det står en kö av andra som förtvivlat tuggar på mikrofonkabeln (eller CW-nyckeln) för att få en kontakt.

IMHO: Flytta Dig några kHz och ropa CQDX. Det finns förmodligen fler där nere som försöker utnyttja
de flyktiga sekunderna.
 
FUD DE ASX
Vad är en Collinsoscillator?
Hartley, Colpitts och även Clapp är jag bekant med. Får väl även nämna TPTG även om den bekanskapen
var oavsikligt.

Det var en del av poängen
Jag riktade den mot de som är gamla i gården. Du vet, den som försöker Besserwiss'ra gröngölingarna kan lätt försätta sig i en position där man anser sig ha rätt med erfarenhet- och åldersrätt trots att man i själva verket har fel. I det här exemplet skrattade de andra "gamla" med utan att rätta den andre "gamle" som ju hade fel vilket i sammanhanget förlöjligade situationen desto mera, inte sant?

Det finns något som heter Collins Balun eller Collinstransformator. Men då hade den lilla speciella poängen gått förlorad.
 
Att som SM ropa in på någon annan SM som kallar CQDX på Engelska när det är varning för sporadiskt-E är ingen vidare idé.
Ett annat misstag om man får svar från (exempelvis) Sicilien (IT9) är att förutom rapport + QTH börja berätta om att man tycker
att Italien är trevligt. Att man varit där några gånger och att maten är god. Detta samtidigt som MUF åker upp
och ner och det står en kö av andra som förtvivlat tuggar på mikrofonkabeln (eller CW-nyckeln) för att få en kontakt.

IMHO: Flytta Dig några kHz och ropa CQDX. Det finns förmodligen fler där nere som försöker utnyttja
de flyktiga sekunderna.

En tidigare VHF-redaktör i QTC uttryckte saken så här i början av 70-talet:

"När det är öppet via sporadiskt-E är det lämpligt att hålla kontakterna korta, och gärna undvika ingående beskrivningar av mikrofonstativets färg och beskaffenhet..." :)

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
... W9NTI var medarbetare till Art Collins men öppnade eget i slutet av 40-talet. Minnesgoda kanske minns PA-steget "Hunter Bandit" från tidigt 60-tal.
Den användare som fick oväntat besök av Televerket minns det nog alldeles särskilt tydligt... ;)

Jag hade varken pengar eller mod något sådant.

/ Göstha
 
Jag ropade från 19 och en halvtimme framåt ikväll. Från JO88 i olika antennriktningar, först på 144050, sedan på 144300. Vid ungefär 19:17 pingade en halv stavelse igenom någonstans västerifrån på 144300, men i övrigt hörde jag inget.

Den enda fyr som var hörbar hos mig var SK4MPI. Jag kunde ana att SK1VHF kanske fanns där.

Jag drar mig till minnes att det var ungefär lika dött 1984, när jag och en kompis brukade ligga på 144300 och öva CW.
Aldrig hördes någon annan trafik, utom den gången vi råkade vara igång första tisdagen en månad.
I min hemkommun fanns endast ytterligare en amatör. Denna tisdagkväll ropade han upp mig och upplyste om det olämpliga i att traggla övningstexter just på anropsfrekvensen. Det var första och enda gången jag hörde honom.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Nej, den var bara igång knappt två dagar. Lyssna vid 20-tiden på 144,300 SSB så ropar jag en stund mot nordväst. Det borde gå fint mellan oss på den korta distansen.

Några av de mer "långväga" fyrarna som hörs konstant här är SK4MPI, SK1VHF, SK6VHF och LA8VHF. Du borde höra OZ7IGY därifrån. Annars har det blivit 3-4 stationer i loggen de senaste kvällarna. Har nog inte hänt sedan på 80-talet att aktiviteten varit så hög mellan testerna.
 
Jag har en kulle som är i vägen i sydväst tror att antennerna behöver upp en bit till.Men jag lyssnar ikväll vid 20 tiden så får vi se.
 
Kan någon höra mig på 144.300MHz

Jag har en dålig antenn men vill ändå försöka.

/Micke
 
Idag gick det bättre. På eftermiddagen kunde jag höra SK4MPI, SK1VHF och SK7VHF, men inte SK6VHF. Nyss körde jag SM7EQL och SM4HFI, båda på CW. I skrivande stund (18:55 UTC) hörs SM0GLD läsbar 144300 SSB i QSO med SM0KBW. Den sistnämnde dock ej hörbar.

73,
SM5PHU
 
Back
Top