KBW skrev; "Bengt, det är lustigt att det verkar vara många som kör med splattrande utrustning just på 2m - man kan undra vad det beror sig på?"
Tja, det beror väl främst på att fältstyrkorna lätt blir väldigt höga på VHF/UHF-frekvenserna samtidigt som bakgrundsbruset är lågt. När det är test finns i mitt närområde ett flertal stationer som kör mer än 1 kW till stora antenner. Några av dessa passerar mig när de vrider sina antenner mot SM0 och om jag då lyssnar i riktning PA0 så blir dels min mottagare överstyrd och det minsta lilla splatter blir störande. Så även väldesignad apparatur med extremt goda prestanda är ingen garanti för total störfrihet. Ett storstadsproblem helt enkelt.
Problemet med det extremt stora dynamikbehovet på VHF/UHF är välkänt och SM5BSZ tog upp saken i QTC i ett par artiklar redan i slutet av 1960-talet.
På HF så klarar man sig med en dynamik och spuriousundertryckning på 80-100 dB beroende på antennstorlek, medan även ganska små VHF-stationer snart hamnar uppemot 120-130 dB som minimum för någorlunda störningsfri samexistens inom en storstad. Inga "billiga" apparater klarar något sådant.
Det finns en liten utvald skara som har kunskaper nog att omsätta system i praktiken som kommer upp till eller överträffar dessa värden, medan vi andra får "gilla läget".
Ett relaterat problem är svårigheterna med IM-undertryckning i "linjära" förstärkare med 12V-transistorer.
Dessutom behöver sändare och mottagare vara ungefär lika bra för att "terrorbalans" ska uppnås.
Saken diskuterades intensivt minns jag under mitten och slutet av 70-talet, och jag fick bevittna på första parkett hur
prestanda frestades hårt när SK6AB var i luften med sin EME-kapacitet på 144 och 432 MHz.
Även frågor om hur optimala sändare och mottagare skulle se ut på dessa frekvensband var ämnen för långa diskussioner i ETA-verkstan och på "Telesnack" angående hur lågbrusiga och överstyrningmotståndskraftiga systemdelar skulle utformas.
"Buzz-Words" som "VMP4" "Ulrich Rohde" "RAY-3" "Michael Martin" "IM2/IM3" mm mm korsade luften.
Den 144 MHz-konverter som jag fortfarande har kvar som åstadkoms 1979 med användning av balanserade HF-steg med U310 samt en Mini-Circuits högnivåblandare ($45 !) med en P8000 effektfet som bredbandig last blev ett utslag av detta.
Sett i backspegeln var denna tid en "guldålder". Mottagarna gjordes så bra som det överhuvudtaget var möjligt, och även sändarprestanda togs med i beräkningen. Det var också en påtaglig spännvidd i prestanda, med "missfoster" som Multi-2000 i den ena änden, och Braun SE-400 i den andra.
Hembyggda apparater med 9 eller 10,7 MHz MF kunde tangera och ibland överträffa prestanda hos det bästa fabriksbyggda, medan en 2m-konverter framför en mottagare av mer gängse amatörradiosnitt var 15-20 dB sämre.
Det var först när mottagarna kom upp i Racal RA-1772 eller SRT CR91-klass som en riktigt bra konverter visade sina prestanda.
Min konverter visade sig vara bättre än någon 14 MHz mottagare som jag hade kunnat prova den mot, tills jag fick tillfälle att disponera en RA-1772 när jag jobbade i Växjö 1987.
Det skulle även vara intressant att jämföra de mätningar som SM5HP,SM5QA och SM5BSZ gjorde på sändar- och mottagarprestanda under 70-talet med de prestanda som dagens apparater har.
73/
Karl-Arne
SM0AOM