14avq

SM7HWD

Skåning
Är det någon som har erfarenhet av denna antenn. Hy-Gain 14AVQ ?? Tydligen en 4 bands vertikal 40-20-15-10 meter, hade passat mig perfekt på mitt QTH. Någon som har en liggandes??:cool:

73´s /7HWD Lars
 
En bra antenn Lars....12AVQ är ju Hy-gains version för 10/15/20 som motsvaras av Mosleys RV-3C, som jag själv har, den fungerar väldigt bra.......bara hoppas att du hittar en.

73 de Bjarne
 
Last edited:
12AVQ och 14AVQ är gamla klassiska jordplansantenner med spärrkretsar.
Funkar som en kvartsvågs GP. Enkel och praktisk att sätta uppp, och går ut skapligt.
Trots allt omtyckt, och var flitigt använd förr.
Men.....
Som gjord för att ge störningsproblem.
Som gjord för att få massor av HF i chassit.
Som gjord för att få ledningsbunden HF till grannens TV
En god installation krävs för att slippa nackdelarna.

1. Ordentligt med jordplan, helst fler än beskrivningen visar, kanske fyra trådar per band.
2. Se till att matarkoaxen inte dras som ett jordplan, dvs inte ut tillsammans med jordplanstrådarna, utan ner under antennen så långt som möjligt för att sedan gå till radiostationen.
3. Sätt RF chokar på koaxen, gärna på flera ställen, vid en kvarstsvåg per band kan vara en bra ide. Nedgrävd koax om den sitter på marken är bra.

Börja mata med låg effekt försiktigt och försök detektera problemen, innan du drar på full gas. Går SWR mätaren sönder? ja då hade du för mycket HF i chassit, ledningsbunden, eller mantelströmmar. SWR mätaren inbyggd i radion, den i antennavstämmaren, eller din separata SWR mätare.

Tänk på att dessa problem med GP antenn gör sig gällande även vid mottagning, med ledningsbundena störningar till egen mottagare.

Förr då antennen var populär, på 60, 70 och 80 talet, behövde man inte tänka på dessa problem, då det ju inte fanns så många störningskällor.
Dock, TVI var ett stort problem förr. Innan man blev varse vad de berodde på.

Jag kommer ihåg när Per wallander bevisade varför en 27 MHz anläggning med 5 Watt stör mer än en radioamatör på 28 MHz med 500 Watt. Skillnanden var GP respektive dipol med balun.




Roy
SM4FPD
Leg. "GP hatare"
 
Stör grannarna...

...fast jag har en motsatt erfarenhet.
Jag bodde en tid i en hyreslägenhet där husen hade platt tak.
Fick tillstånd av hyresvärden med en trådantenn om jag inte skadade taket. Satte upp en dipole för 40m.
En granne fick störningar i sin HI-FI-anläggning. Han misstänkte mig, eftersom han observerat att det var tänt i mitt rum då han hade störningarna (mitt i natten). Jag försökte avstöra med ferriter på hans kablar, men det blev inte bra ändå. Han bodde rakt under min antenn.
Jag blev i princip QRT, ville inte bli ovän med honom eftersom han var trevlig och förstående.
Satte efter en tid upp en "sämre begagnad" 14AVQ som jag använde endast på 40m. Fyra jordplanstrådar. Funkade bra.
Gjorde en test hos grannen (med gummiband runt min CW-manipulator)-hi!
Ingen störning från min sändare. Alla nöjda!
Men jag tvår mina händer...:rolleyes:

/ Ingvar
 
Last edited:
...fast jag har en motsatt erfarenhet.
Jag bodde en tid i en hyreslägenhet där husen hade platt tak.
Fick tillstånd av hyresvärden med en trådantenn om jag inte skadade taket. Satte upp en dipole för 40m.
En granne fick störningar i sin HI-FI-anläggning. Han misstänkte mig, eftersom han observerat att det var tänt i mitt rum då han hade störningarna (mitt i natten). Jag försökte avstöra med ferriter på hans kablar, men det blev inte bra ändå. Han bodde rakt under min antenn.
Jag blev i princip QRT, ville inte bli ovän med honom eftersom han var trevlig och förstående.
Satte efter en tid upp en "sämre begagnad" 14AVQ som jag använde endast på 40m. Fyra jordplanstrådar. Funkade bra.
Gjorde en test hos grannen (med gummiband runt min CW-manipulator)-hi!
Ingen störning från min sändare. Alla nöjda!
Men jag tvår mina händer...:rolleyes:

/ Ingvar

Antenner är inget lätt kapitel. Den ultimata lösningen med en i fri rymd svävande dipol är bara en dröm. Nä omgivningen med alla dess begränsningar får styra.( Om man inte flyttar till ett boende i Öknen någonstans). Jag har provat med olika dipolvarianter, ändmatade zepp mm.Men dom bara strålar rakt upp, min max höjd för dipolmontering är ca 3,5 m. Jag kör med mitt fiskespö GP för 20m med åtta radialer. Funkar bra trots att den plockar in en massa störningar från och till. Med en vertikal antenn som klarar 10-15-20- 40m är man ju "klädd" för kommande solfläcksmaxima. Passar även min nostalgiutrustning från tidigt 70tal.:cool:

73´s Larz 7HWD
 
Back
Top