160 meters vertikal sloopad

SM0NCS

Well-Known Member
Jag håller på att kämpa med att få till en 160 meters antenn.
För närvarande har jag en "vertikal" som sloopar lite upp i min mast på 24 meters höjd. Däruppe sitter ett rör som gör att den ligger 3 meter ut.
Den har f.n 5 stycken eleverade jordplan på ca 2-3 meters höjd. Matningen således på 2-3 meters höjd.
Jag funderar på att flytta den så den blir helt vertikal dvs hänger ca 3 meter från min mast på 24 höjd så den vertikala delen kommer då bli ca 20 meter. Sedan eleverade jordplan 5-6 stycken.
(PS: det är förstås L så i sista fallet så blir längden lite mindre så den horisontella delen något längre)

Hur mycket bättre kommer detta göra strålningsvinkeln kan man undra, dvs hur mycket sämre går den pga den inte går rakt ner utan lutar lite idag. Dvs är det värt ansträngningen tror ni
73's de Tore SM0NCS
 
är det värt ansträngningen tror ni
Nej det tror jag inte.
En "inverted L" lutar ju ändå p.g.a. sin horisontella del dvs den blir inte helt symetrisk i strålningsdiagrammet.

Jag har nyss tagit ner min 12m korta inverted L. Den var för kort helt enkelt.
20m skulle jag vara väldigt nöjd med.
 
Nej, jag tror inte heller det blir någon märkbar skillnad. Jag hade för 160m under en period en L-antenn som var ca 20 m vertikalt, och sedan ca 33 m horisontellt. Plus några kvartsvågstrådar på marken. Tanken med att ha totalt ca 53 meter tråd var att få upp strömmaximum en bit på den vertikala delen, och öka strålningsresistansen en aning, men jag märkte egentligen ingen skillnad. Strömmaximum ligger en kvarts våglängd från trådens ände, och det är där det strålar som mest. Om man har för lång tråd, som jag hade, behöver man ha en lämplig "förkortningskondensator" i serie i matningspunkten. Den enda fördel jag kunde märka var att jag kunde ha en vertikal kvartsvågstråd för 80m i samma matningspunkt, utan att den påverkades av 160m-antennens tråd.
 
Tack för svar. Somliga säger att ett T skulle vara bättre än ett L v ad tänker ni om det
73's de Tore SM0NCS
 
Somliga säger att ett T skulle vara bättre än ett L v ad tänker ni om det
Bättre symmetri i strålningsdiagrammet men frågan är om du verkligen märker skillnaden.

Somliga utnyttjar skevheten för att få bättre signal i favoritriktningen.
 
Go'kväll,

Jag har goda erfarenheter av T-konstruktioner på 160 m. Väl utförd elimineras den horisontella strålningen från T-toppen. En L-antenn däremot har en en horisontell del som strålar horisontellt till ingen egentlig nytta.

KV4FZ brukar lite vanvördigt tala om L-antenner som "popular cloud-warmers".

73,
Rolf
 
Så sant, Rolf! Samtidigt kan man komma ihåg det jag skrev tidigare, dvs att strålningsmax är cirka en kvarts våglängd från trådens ände. Det kan dock också vara ett problem vid mottagning, om antennen fångar upp strålning/störningar rakt uppifrån och nerifrån. Så, kan man göra ett T, så är det bättre än ett uppochnervänt L.
 
Back
Top