160M antenn

SA7BBF

Member
Hej ! undrar om någon kan hjälpa mig med tips och ideér för jag har tänkt att bygga en antenn för 160 m.Vet att man kan bygga med hjälp av metspö men vad mer ? Har ett bra Qth med vatten omkring men inte så mycket fästpunkter. Det ska vara så enkelt som möjligt. Har idag en "tyskloop" som funkar kanonbra, om man kan koppla på fler trådar på loopen eller om jag skall göra en helt ny? tacksam för svar.
 
Det beror på vad du vill köra. Om det är att tugga med andra SM-stationer är det bästa en antenn med hög strålningsvinkel, en horisontell tråd, dipol eller om det finns plats för en helvågsloop. Är det att köra DX och näst intill DX så är i regel en vertikalantenn med ett jordplansnät att föredra även om just på 160m en hög strålningsvinkel vid vissa tidpunkter går bättre på avlägsna DX.
Verikalen bör vara minst 20 meter hög för att inte förlusterna i marken i närfältet ska bli för stora.
160m är ett spännande band där "vad som helst" kan hända. Googla på "160m antenna", "top band antenna", "160m propagation" och "top band propagation".
Titta också på http://www.ncjweb.com/k3lcmaxgainradials.pdf ang jordplan.

73, Roland SM0BRF
 
Last edited:
Back
Top