1750-ton var kan jag hitta

sm0pca

Member
Hej alla kloka.
Var kan jag hitta en liten mojäng som kan sända ut
en 1750-ton (för repeteröppning) eftersom min fina
rig inte verkar klara av det.
SM0PCA
 
I min ungdom var jag en fena på att vissla flera av tonerna som vi använde för att
öppna FRO repeatrarna i Västernorrland bla 1540 och 1747, stängnings tonen 1981 var dock lite knepigare.
 
Du kanske sitter på mojängen själv? iPhone,IPad,smartphone etc. Till iPad finns en app som heter freqgen där du kan skapa vilken ton du vill
73 de
Sm4anq/ulf
 
Varför inte bygga en själv?

En 555-krets med några motstånd och kondensatorer på ett wero-board fixar problemet lätt ;-)
 
Tack för tipsen,men.
Jag har walki med ton och allt. Den öppnar re. men sätter jag Iphonen
med 1750 framför micken så händer det ingenting och naturligtvis inte
heller på min "fina" rig...
 
Hej.
Jag öppnade förut repeatrar genom att trycka en DTMF * alternativt * på en vanlig knapptelefon. Provat trycka * på ifånen?

// Janne
 
Nu gick det fint med 1750 ton från "freqgen"
Det krävdes nog bara lite mer modulation.
Tack för alla tipps /73
 
varför inte skaffa en nyare radio för slippa köra med fosiler som inte klarar 1750. eller så gör man som vanligt folk använder en mobiltelefon. Lysande! mera sånt i amatörradio världen. länge leve radiohobbyn med inslag från mobila nätet. :D avänder min iphone flitigt inom amatörradio hobbyn då jag kan dela ut 3g/4g nätet till min radio. underbart. sm4anq, xergro hobbyn behöver flera av oss. om nu radiohobbyn ska leva vidare till generationer. som lever efter 40talet. D-star åt alla som vill slippa griniga gamla stofiler som tror att den enda rätta inom amatörradio är CW.
 
varför inte skaffa en nyare radio för slippa köra med fosiler som inte klarar 1750. eller så gör man som vanligt folk använder en mobiltelefon. Lysande! mera sånt i amatörradio världen. länge leve radiohobbyn med inslag från mobila nätet. :D avänder min iphone flitigt inom amatörradio hobbyn då jag kan dela ut 3g/4g nätet till min radio. underbart. sm4anq, xergro hobbyn behöver flera av oss. om nu radiohobbyn ska leva vidare till generationer. som lever efter 40talet. D-star åt alla som vill slippa griniga gamla stofiler som tror att den enda rätta inom amatörradio är CW.

Inte sällan är vi telegrafister så pass musikaliska att vi kan vissla en 1750 Hz ton "on demand" ! ;-) Dä du!
 
Det finns i marknaden en liten visselpipa, stämd i 1750 perioder, med vilken man kan blåsa rätt in i mikrofonen...
För många ett populärt sätt att väcka "liv" i andra "amatörer".
 
upptäckte nyss att min YEASU FT450AT har 1750 ton :/ vad ska en hf station med 1750 ton till? den har även subtoner ctcss. det kommer väl även användning av sånt men snart så kan hf banden bli digitaliserat hoppas det ialaf.
 
Det finns analoga repeatrar även på 29 MHz.
Den närmaste har Du i Jönköping.

SK7RGI JÖNKÖPING 29.6800 -100KHz 1750Hz eller DTMF 6 QRV
Långt 1750 öppnar länk ut på 70cm repeater RU380

Glöm inte att köra NFM när Du skall prova.

/Kenth
 
Angående 1750 Hz ton kan man använda en gammal nödselektivsändare som användes till PR radio. Den är stor som en mikrofon och finns då och då på tradera.
Plocka ut tongaffeln med den låga frekvensen och släng den.
Kapa försiktigt tongafflarna på den höga frekvensen tills du kommer upp till rätt frekvens.
Gammalt 27 material går att använda till mycket.
/Kenth
 
Det finns i marknaden en liten visselpipa, stämd i 1750 perioder, med vilken man kan blåsa rätt in i mikrofonen...
För många ett populärt sätt att väcka "liv" i andra "amatörer".

störa och och göra osämja menar du. + en massa annat oljud som man får höra på banden. typ kråkor musik böneutrop mm.
 
Om du förstår- och tolkar mitt svar på rätt sätt. Så skall ju 1750 signalen användas där den hör hemma. Annat oljud som du eventuellt hör kan jag inte uttala mig om. Men du hör tydligen det du vill höra och då kan inte jag vara till någon hjälp, om än jag har vissa kunskaper i mentalhygien.
 
Om du förstår- och tolkar mitt svar på rätt sätt. Så skall ju 1750 signalen användas där den hör hemma. Annat oljud som du eventuellt hör kan jag inte uttala mig om. Men du hör tydligen det du vill höra och då kan inte jag vara till någon hjälp, om än jag har vissa kunskaper i mentalhygien.

Men Hugo.

klart att jag vill höra det jag försöker höra. men det går liksom inte för som sagt det är ett jäkla tutande och kraxande på banden och musik och massa annat. det va inte riktat mot dig jag svarade bara på det du skrev men tar du åt dig så kan ja inte tro något annat.
 
För dem som är musikaliska (och därmed också kan CW bättre än de omusikaliska he he he) så är 1750 Hz mycket nära den ton som kallas "trestrukna A" - tonen nås lätt med en flöjt eller ett piano, men mer svårligen med oboe, trombone eller valthorn. Det s.k. normal A eller ettstrukna A är 440 Hz (orkesterstämning) men det finns också något som heter kammarstämning där ettstrukna A är 435 Hz. En gammal utnött vits i orkestrar lär vara att under en repetition ropa :"finns det någon advokat här?" under förevändningen att orkestern behöver stämmas".
73 Janne/SM0AQW f.d. bass trombone player in amateur Big Bands around Stockholm
 
Back
Top