17m bandet slutar på 18.168..men körs en bit över!

Det borde väl ingå i kursboken!

Precis som Anders skriver tappar man hakan, trodde i min enfald att detta var självklart för de flesta, men test- DX-iver får dem att strunta i bandgränserna.
 
DSB-sändarens bandbredd bestäms inte av ett kristallfilter utan moduldatorns LF-bandbredd, väldigt få bryr sig överhuvudtaget om att gör att brant filter i modultorn, inte ens 6 - 12 dB per oktav. Motsvarande för ett kristallfilter skulle vara minst 48 dB pr oktav.

Samma resonemang om DSB sändarens förträfflighet, so i denna tråd, slog mig som grön nybörjare, tidigt 70 tal. Det var förstås intressant att slippa köpa kristallfilter som kostade en månadslön då. Tyvärr väldigt svårt att få QSO. Och projekten skrotades.
Distorsionen vid fel i frekvens blev mycket större vid mottagning än när man lyssnade på en SSB signal. Då intermodulationsprodukterna från sidbanden hamnade i grannsidbandet och blev därmed inte särskilt harmoniska. Få insåg att det som hördes var en DSB signal och skruvade på sina mottagare utan att kunna höra.
Jag lärde mig dock mycket, bl.a att DSB är skit

de
FPD
 
DSB med undertryckt bärvåg är ett "svårt kapitel", men inte av de orsaker som framförs.

Den primära orsaken är att när man tar emot båda sidbanden så måste bärvågen tillsättas i mottagaren med exakt rätt fas. När det inte görs blir det svårartad distorsion.
Att justera BFO:n så att den hela tiden ligger i rätt fas är orimligt att begära i en amatörmottagare.

När DSB användes förr räknade man med att mottagarna var av SSB-typ, eller åtminstone så selektiva att det motstående sidbandet undertrycktes 20 dB eller så. Då försvinner kravet på fasriktighet hos BFO:n.

Kvarvarande nackdelar är att det går åt dubbelt så mycket spektrum, och att 3 dB går förlorade i S/N.

Hela denna problematik fanns utredd tidigt, själv läste jag om saken i första upplagan av "Single Sideband for the Radio Amateur" från mitten av 50-talet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Efter mycket föklarande och diskuterande så förstod jag att han menade att om det står 144-146MHz då ska man få köra på 146MHz alltså hela 146, t.ex. 146,500MHz. :eek:

Med samma tänk skulle även en del andra band växa betydligt..

Inte så dumt som det låter! Om frekvensområdet anges till 3,5 till 3,8 MHz skulle det rimligen kunna tolkas som att man får sända mellan 3,45 och 3,85 MHz om man inte är van vid jargongen :).
 
Det borde väl ingå i kursboken!

Precis som Anders skriver tappar man hakan, trodde i min enfald att detta var självklart för de flesta, men test- DX-iver får dem att strunta i bandgränserna.

Det gör det, i alla fall i den Svenska kursboken.

Som sagt var det amatörer från alla möjliga länder i världen, möjligen även Svenskar, men JAG hörde inga under tiden jag lyssnade i alla fall.

Men dom andra länderna, bland annat Tyskland, England och USA kanske inte har med det i sitt utbildningsmaterial, det kan du ha rätt i.
 
CQ de APQ

Jag fortsätter diskussionen om DSB med en beskrivning på enkel DSB-TX under HEMMABYGGEN.

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Back
Top