18 AVQ utan radialer?

SM0RVV

Well-Known Member
Jag har nyss övertagit en gammal 18AVQ vertikal för ett par hundringar.

I manualen står det att radialer bara behövs om antennen monteras en bit över jord.
Om man istället sätter den direkt i gräsmattan så räcker jordens återledning som radialer - påstår manualen.

Jag vill nog påstå något annat. :)
Jag tänker inte använda min effekt till att värma upp jorden runt antennen. Därför tänkte jag lägga ut radialer.

Måste dessa radialer vara avstämda även när antennen monteras på mark?
Att de måste vara avstämda på ett tak förstår jag. Men eftersom antennen är i resonans nu ute på gräsmattan utan minsta radial så kanske inte radialerna behöver vara i resonans?

SWR är redan utan radialer lågt, men effektiviteten utan radialer är nog inte så bra.

Frågan är om man kan hjälpa upp effektiviteten något även med radialer som inte är avstämda?

Jag hade fina signaler på PSK31 igår, men NIL svar. Det var nog bara maskarna i gräset som märkte att jag sände. :rolleyes:

73 SM0RVV
 
Sätter du den på gräset kommer koaxen att bli ett utmärkt jordplan..... Och i värsta fall värma upp ditt chassi, ditt nätagg, och ditt elnät.
Givetvis blir det ljummet för maskarna oxo. Jag brukar rekommendera att göra en RF choke på koaxen om den är dragen på, för en GP, fel sätt. Rätt sätt är att koaxen är dragen under jordplanet, liksom under taket i en bil. Är din dragen som ett jordplan kan det bli problem.
Själv har jag kunnat höra hur stor skillnad om det blir med fler jordplan, provade en gång en GP för 14 MHz och kunde inte låta bli att gå in med stövlarna på när ett jordplan var draget. någon meter över marken, det gick inte så bra, med fyra var det som att öppna ett fönster.
Jorden är väl ett bättre jordplan för högre frekvenser, dvs över 10 MHz än på 3,8 MHz. Men det har väl med jordmån att göra oxo.
Ett jordplan, liksom biltaket med en kvartsvåg därpå behöver inte var avstämt, men några enstaka trådar bör nog vara avstämda om de ligger ovan jord.
Med en jord som är ett effektivt motsånd kanske SWR blir litet och effekten som går ut blir klen. Dvs "nergrävd konstantenn". Motsatsen till "luftkyld konstantenn".

Det skall bli kul att höra från dig om du får svar på PSK-31 med bättre jordplan. Eller om de inte svarade av andra skäl.
 
Måste dessa radialer vara avstämda även när antennen monteras på mark?

Nej. Det brukar rekommenderas att dra så många du tycker du orkar. Det gör inget om de är olika långa. Har läst nånstans (kanske nån annan kommer ihåg var?) att en blandning av radialer från 1/10 till 1/2 våglängd funkar bra om de ligger på/i marken.

SWR är redan utan radialer lågt, men effektiviteten utan radialer är nog inte så bra.

Varning... Om du har lågt SWR över ett brett frekvensområde har du förluster. En "bästa" kavrtsvågsvertikal har 36 ohm impedans, dvs SWR skiljt från 1:1. Med låga förluster har du en smal antenn frekvensmässigt. Fler radialer -> smalare.


Frågan är om man kan hjälpa upp effektiviteten något även med radialer som inte är avstämda?

Ja. Du vill ha bra (lågohmig) återledare för antennströmmen annars blir strömmen mindre.

Jag hade fina signaler på PSK31 igår, men NIL svar. Det var nog bara maskarna i gräset som märkte att jag sände. :rolleyes:

QRMask:)

/Micke
 
Varning... Om du har lågt SWR över ett brett frekvensområde har du förluster. En "bästa" kavrtsvågsvertikal har 36 ohm impedans, dvs SWR skiljt från 1:1. Med låga förluster har du en smal antenn frekvensmässigt. Fler radialer -> smalare.

Aha! Det låter vettigt.
Jo, utan radialer har jag "bredare" antenn på varje band än vad manualen säger.
Ska bli spännande att se om den blir smalare när jag lägger ut lite (isolerad) koppar i gräsmattan.

73 SM0RVV
 
Aha! Det låter vettigt.
Jo, utan radialer har jag "bredare" antenn på varje band än vad manualen säger.
Ska bli spännande att se om den blir smalare när jag lägger ut lite (isolerad) koppar i gräsmattan.

73 SM0RVV

Var mäter du SWR? inifrån shacket eller är mätaren nära antennen? Mäter man inifrån shacket lär väl koaxen dämpa en del och därmed "dölja" hög SWR.. speciellt om man matar med RG-58...
 
Jag har ca 15 m RG8. Så visst har jag förluster, speciellt om SWR skulle vara hög. Men förlusterna kunde varit värre. :)

Antennen har en trovärdig SWR-kurva för varje band den ska ha resonans på. Men den är lite bredare än förväntat. På alla andra band är SWR "oändlig".

73 SM0RVV
 
Att lägga "avstämda" radialer på gräsmattan vid en markmonterad antenn tror jag inte ett dugg på. Däremot många trådar.
/Ingvar
 
Last edited:
Det skall bli kul att höra från dig om du får svar på PSK-31 med bättre jordplan. Eller om de inte svarade av andra skäl.

Jag försökte igår igen utan radialer. Fina signaler, många försök men ändå inga QSO'n.

Idag lade jag ut tre radialer i halvmörkret alldeles nyss. Radialerna blev inte speciellt snyggt utlagda.

Provar PSK31 igen. Napp direkt! 599 från Österrike. :)
Upptäckte dessutom till min förvåning att effektratten på min K2'a stod kvar på 2 watt efter att jag mätt SWR på antennen. :rolleyes:

Nu blev det ju ingen vetenskaplig dubbelblind-test, det kan ju lika gärna vara condsen som ändrats.
Men hursomhelst blev det inte sämre med radialer, så det blir nog ett litet helg-nöje att armera gräsmattan.

Tack ska ni ha för hjälpen!

73 SM0RVV
 
Jag har nyss övertagit en gammal 18AVQ vertikal för ett par hundringar.

I manualen står det att radialer bara behövs om antennen monteras en bit över jord.
Om man istället sätter den direkt i gräsmattan så räcker jordens återledning som radialer - påstår manualen.

Jag vill nog påstå något annat. :)
Jag tänker inte använda min effekt till att värma upp jorden runt antennen. Därför tänkte jag lägga ut radialer.

Måste dessa radialer vara avstämda även när antennen monteras på mark?
Att de måste vara avstämda på ett tak förstår jag. Men eftersom antennen är i resonans nu ute på gräsmattan utan minsta radial så kanske inte radialerna behöver vara i resonans?

SWR är redan utan radialer lågt, men effektiviteten utan radialer är nog inte så bra.

Frågan är om man kan hjälpa upp effektiviteten något även med radialer som inte är avstämda?

Jag hade fina signaler på PSK31 igår, men NIL svar. Det var nog bara maskarna i gräset som märkte att jag sände. :rolleyes:

73 SM0RVV

om man vill ha en vertikal som funkar bra så ska man lägga ut ca 240 långa radialer type 2våglängder mycke arbete men det lönar sig. jag har lagt ut både radialer och nät ca 1 mil om man räcknar allt som allt kom nästan till det optimala ohm talet som uppstår dv ca 35 ohm när man mäter vid antennen med en kort kabel ca 1 meter lång så borde alla mätningar göras, ett annat alternativ är att köra med 8 eleverade radialer de ska då stämmas av detta gör att man får ett jordnät som ungefär är likt ett jordnät med 120 radialer. dock tråkigt med linor ovanför huvudet men simpel och väl fungerande. de 73 och som sagt kutt and try.
 
Jag har en RV3C från Mosley, det är motsvarigheten till Hy gains 12 AVQ. Jag hade den ca 2m ovanför ett plåttak ,med 3-4 radialer/band för 10/15/20m.......den antennen fungerade mycket bra. Jag har nu flyttat, men har samma antenn uppe med endast två radialer per band.

Man stämmer av antennen med längderna på radialerna. Antennen blir smalbandigare ju längre ner i frekvens man kommer. på 20m är den 700Khz bred med 2 radialer, och som Micke sa, då är den inte så effektiv. Visst, den fungerar........

Min Dubbelzepp däremot, fungerar bra, trots att den hänger på vinden. på 20m är den 125kHz bred....lite mer effektiv. Men jag måste stämma av den

På bilden av vinden, ser man min gamla windom i övre högra kanten. Dubbelzeppen sitter mitt under tak nocken. Och, visst är det "lite" plåt-skräp intill....
 
Last edited:
Back
Top