18 meter enkel teleskopmast

SM2BPA

Well-Known Member
Jag fick QTC häromdagen och så en mycket intressant annons, längst bak i tidningen. En mycket enkel teleskopmast som var 18 meter hög! Masten var typ "jättestort metspö".

Hams 4 Hams

Jag har problem med att få upp en antenn eftersom jag hyr min bostad. Men hur är det med denna teleskopmast. Är den elektriskt ledande (kolfiber eller?) - eller är den av ickeledande plast?

Är det nån som vet? :confused:
 
Men nog kunde de ha talat om vilken typ av plast och vilket armeringsmaterial de har använt i masten - när de nu har tillverkat den med en kolfibersvart färg...
 
Men nog kunde de ha talat om vilken typ av plast och vilket armeringsmaterial de har använt i masten - när de nu har tillverkat den med en kolfibersvart färg...

Ja, just det. :mad:

Jag har varit på deras website och kollat och ingenstans står det skrivet vad det är för material i masten. Mycket konstigt. Om materialet är det minsta ledande så föreställer jag mig att detta påverkar antennen om masten bär upp en vertikal tråd (t.ex. för en kvartsvåg vertikal för 7 MHz).

Men masten kan vara bra ändå - huvudsaken är att man får veta hur den fungerar elektriskt.

Det är nog inte radioamatörer eller ingenjörer
som marknadsför produkten.
 
jag har kört med det ""metspöet"" och byggt en j-pole på 20m och det funkar UA många finna DX i sommar har det blitt så jag tror inte att metspöet påverka nått nämnvärt. MVH SA7BHQ
 
Jag har denna mast, den är av glasfiber och polyester eller epoxiplast alltså inget som helst ledande material. Håller med, det borde stå vilken fiber och plast de har, jag kan bara gissa på polyester med tanke på priset. Epoxi blir avsevärt dyrare. Kan hanteras av en person med lite eftertanke om placering av staglinor.
Jo det är faktiskt radioamatörer som säljer denna mast. De master DX-wire har är byggda av glassfiberväv i långa remsor och polyesterplast.
 
Dåligt med specifikationer är det gott om, på så gott som allt vi förväntas köpa idag.
Försök köpa en ljuskälla exvis, det finns 5 typer, den ena står det 50 W på och det betyder att den lyser som en 50 Wattare men spar ström, hur mycket ström drar den då? Nästa ljuskälla drar bara 3 Watt och lyser med 350 LM, en annan lyser med 300 lm. Den fjärde har färgtemperaturen K6500, och spar ström. En lyser med 30 CD. (candela)
Helt omöjligt att kunna jämföra.
Bläddrar man i en katalog exvis från Clas Olsson så blir det bara fler och fler frågor ju mer man läser. Det kan till och med finnas prylar som ser kul ut men som det överhuvudtaget inte går att ens med fantasi förstå vad det är. Och hur stor är den? Bilar med minst 12 olika sätt att mäta motoreffekt på finns.
TV mästs i tum, men hur stor är den?
En kompressor är på 3 hp, (horse power) hur mycket luft ger den då? Trefas-motor eller enfas?
Nej specifikationer på prylar det får vi idag dåligt av.
Varför kan man fundera på? Kanske förväntas vi som konsumenter ta för givet, veta eller gissa. Brist på människokännedom hos den som beskriver produkten kanske.
eller som det står i BNILTEMA katalogen för en stor mängd saker: "passar till de felsta bilar", eller "passar till de flesta MC". Jaha men passar den till min då? Vet ej, men släng den bara om den inte passar.

Svarta saker skall förväntas vara kolfiber, det är ju häftigt och svart för att man skall känna igen kvalitetsmaterialet. Men masten var ändå inte i kolfiber.

Till slut en fråga till forument:
Någon som har mätt på kolfiber?
HF egenskaper på kolfiber?
Är kolfiber ledande?
Kolfiber eller kolfiberarmerad plast?

Att kol i vissa fall är ledande, vet vi ju men många sorter finns ju.
Kolbanor på pottar kan vara på MOhm

Nu finns ju tvådimensionella kol, grafen som man får nobelpris för.
Spännande!!!!

de
SM4FPD
 
Skickade ett mail till Hams4Hams och frågade vad masten är gjord av och fick följande svar:

Hello Dear ---

First of all, sorry for my late reply. Due to a small holiday I was not able to answer your earlier.

Yes, the poles are made out of glass fibre. They are specially designed for radio/antenna applications. There is NO carbon in them.
I hope this answers your question. If not - please feel free to ask!

With kind regards,
73 de PA3FRO
Roland / Hams4hams


Något klart besked om vilken sorts plast som masten är gjord av gavs inte så den är förmodligen tillverkad av polyester (båtplast) - billigare än epoxyplast men också med en lägre hållfasthet.

Som -FPD säger, "Dåligt med specifikationer är det gott om..."

Hemsidan är fortfarande (i dag) inte uppdaterad med en materialspecifikation.
 
Back
Top