180 - 1000 mhz för oss scanneranvändare

bastuper

Well-Known Member
Öppnade upp lite kanaler på in scanner som jag hade gjort lock out på eftersom det itne rä särskitl intressant att lyssna på så som taxi och nått ev åkeriföretag.

Men sen kom jag på tanken, min scanner var dyr, 1299 kr eller liknande - och jag använder inte ens hälften av vad den täcker upp.

Nu har jag framför mig, scannern. UBC92XLT, den tar då 406-512 och 806-960 mhz.

Jag har försökt att få in några telefoner förut men enligt forum hört att det ska vara byggt så det inte ska kunna avlyssas.

Men då till min fråga, jag kan lyssna på:

Blåljus.
Repeaters.
Taxi/Åkeriföretag mm i det privata.
27/446.
Flyg/Sjö.

Men sen då, det som ligger neråt 25mhz?

Nån som har nått tips på någon frekvens man borde pejla in?
Jag bor i Örnsköldsvik, tyvärr en liten stan, man skulle bott på 20 våningen i 08Land, då hade man fått in en hel del.

Några tips och ideér på fler frekvenser?
 
Den kan ta emot telefoner, det finns ingen spärr eller något sådant.
Däremot är de flesta mobiler och trådlösa telefoner digitala idag. Men om det finns en äldre analog trådlös i närheten kan du lyssna på den.

Jag bor själv i "08-land" och tycker inte det finns så väldigt mycket intressant att lyssna på.
Allt fler tjänster blir digitala.

Tips:
Frekvenslista

Under prinsessbrölloppet och även stockholm marathon har jag lyssnat på bildproducentens intercomkanal som går ut över hela stan, samtidigt som jag kollade på tv. Då får man minsann veta två sekunder innan vad som skall hända i rutan, samt missberäkningar man inte får se. Det var ju ganska kul förståss.
 
Att lyssna på radio i området VHF och UHF är spännande.
Som radiointresserad lyssnar man knappast pga av själva trafiken utan för att det går, rent teknikst och vågutbredningstekniskt.
Man bygger sina antenner och kör upp på höga berg och provar räckvidder. Vad de man hör säger är underordnat, vad man kan lyckas höra är målet.
Det finns många sajter på nätet med frekvenslistor, sök på skanner.nu, frekvenslistor etc.
Flyget är spännande att lyssna på i bandet 118 - 137 MHz AM, sök frekvenslistor flyget.
I bandet 200 - 270 MHz finns NATO satteliter som länkar telefonsamtal, kan kräva en antenn byggd för frekvensen. Och kanske en mastoppsförstärkare avstämd för bandet.
Att leta frekvenser är som att leta svamp, först ser man inga för alla svampar, när man väl lärt sig en del, hittar man massor av kul radiostationer att lyssna på.

Obs att m står i SI systemet för meter, eller milli, Hz stavas med stort H, och h står för timme.
MHz blir därmed Mega Hertz.
mhz skulle kunna läsas millitimzebra. Si systemet säger att man alltid har ett mellansteg mellan belopp och måttenhet.
Med ett gemensamt språk förstår vi varandra bättre.
Det finns radioamatörer som lyssnar i milliHertz bandet. geologi etc.

Amatörradio kan du lyssna på i banden 145 - 146 MHz 432 - 438 MHz där körs FM.
Marina VHF bör finnas i ditt område, skanna av 156 - 158 MHz med 25 kHz kanaler. Eller passa 156,800 MHz anrops och nödkanal, så får du QSY frekvenserna efter hand.
Jägarna är kul att lyssna på i bandet 155 - 156 MHz med 12,5 kHz kanaler, de är ofta ute på lördag förmiddag.
Att hitta stridsflygets frekvenser när man är ute och leker krig med Jas Gripen är en utmaning, jag har tappat bort mina frekvenser för detta men de byter frekvens ibland.
Någon som har färska sådana?

Att bygga anenner för specifika frekvensband är kul och enkelt

Lycka till med mottgaren

Roy
SM4FPD
 
Jag skulle vilja lyssna på domare i fotboll och bandy. Någon som vet deras frekvenser?
73
Kurt /SM6BZE
 
Jag har en scanner här igång ständigt, men dock lite trasig så jag kan inte progga den längre, Globaltuners brukar jag lyssna på, särskilt från Kristianstad, där det finns 2 st recivers utplacerade.

NATO satelliter lät intressant också, sen råkade jag faktiskt få in en kanal då en Modo match pågick här i Övik, fick in nån helt okänd frekvens från troligtvis mediabevakningen och deras intercom kanske.
 
Jag har en scanner här igång ständigt, men dock lite trasig så jag kan inte progga den längre, Globaltuners brukar jag lyssna på, särskilt från Kristianstad, där det finns 2 st recivers utplacerade.

NATO satelliter lät intressant också, sen råkade jag faktiskt få in en kanal då en Modo match pågick här i Övik, fick in nån helt okänd frekvens från troligtvis mediabevakningen och deras intercom kanske.

Fick tipset för ett tag sedan att kika in på UHF-Satcom.com - UHF-Satellite reception. om man är intresserad
av att lyssna på sådant. :D
 
Back
Top