2.5mH 3-Pi

SM0NCL

Well-Known Member
Brukar sitta på rörsteg vid antennutgången,

letar efter alternativ lösning på en ersättare till drosseln, den ska klara av sitt jobb om seriekonding på anoden eller nåt annat går snett och 2.5kV/1A hamnar på drosseln....

ferritstav, kärna etc ?
 
Drosseln behöver inte klara hög ström, det räcker med en vanlig sektions- och krysslindad drossel. Dess funktion är att avleda läckström från seriekondensatorn som annars bygger upp ansenlig spänning över antennkontakten och C2.

Lennart
 
Brukar sitta på rörsteg vid antennutgången,

letar efter alternativ lösning på en ersättare till drosseln, den ska klara av sitt jobb om seriekonding på anoden eller nåt annat går snett och 2.5kV/1A hamnar på drosseln....

ferritstav, kärna etc ?

Hej.
Varför en "alternativ" lösning. Finns det något enklare än en "vanlig" 2,5 mH RF-drossel parallellt med "C2"?

RF-spänningen över C2 är relativt låg varför värdet på denna drossel är synnerligen okritiskt.

73
Bengt SM6APQ
 
>>>ok, då är det ok med mindre typ, 300-500mA @ 2.5mH.
----

I en Pi- eller Pi-L krets finns väl inget enklare än en drossel över C2 där RF-spänningen är relativt låg. Dock vill jag poängtera att drosseln måste vara väl dimensionerad och tåla hög DC-ström i det fall det sker genomslag i kopplingskondensatorn på anoden. 300-500 mA är alldeles för klent även för ett litet PA i kW-klassen.

Beroende på nätdelens konstruktion så kommer en allt för klen drossel antingen att "förångas" helt eller precis hålla så länge att säkringen/skyddskretsarna löser ut. Ingen vet med säkerhet vilket scenario som kommer att inträffa vid ett fel. I kommersiella sändare används därför väldigt kraftiga saker. Det är en skyddskomponent och bör dimensioneras därefter.

Annars är ju en parallellresonanskrets med elektrostatiskt skärmad och jordad utkopplingslink en bra lösning men det passar kanske inte i detta fallet?

/Bengt
 
I några fartygssändare jag skrotat användes en enkellagrad drossel på en 10-20 mm stomme. Uppskattningsvis 100 varv 1 mm tråd. Påminner om en vanlig anoddrossel. Betydligt lägre induktans än 2.5 mH alltså.

Det borde även fungera med en sådan där glödströmsdrossel som brukar användas till GG-steg där RF matas in på katoden. Lindar du på en ferritstav Reaktansen skall bara vara tillräckligt hög och på utgången 50 ohm så behövs inte så mycket.

/Bengt
 
De flesta "proffs-PA steg" innehåller en "static choke" som brukar vara på mellan 40 och 60 uH när frekvensområdet går ner till 1,8 MHz.
I Granger 172-2 PA-steg som jag var med om att skrota bestod denna av 80 varv 0,8 mm tråd med lindningslängd av 100 mm lindat på en 25 mm stomme. Detta PA var på 5 kW uteffekt och hade 6 kV anodspänning.
Inga sådana drosslar förstördes när det blev "kortis" i anodkopplingskondensatorn.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
OK, bra info.

nu blir jag fundersam, t.ex bias-tee för HF, som den G3SEK visade i radcom har ju två 220uH i serie och den klarar av en hel del kW utan att bli varm.
Med kondingen är det väl mer eller mindre till jord över drossel p samma sätt som att ha RFC över C2...
dessutom har jag dom där 220uH på hyllan och dom tål 500mA (och mer intermittent)

så varför är det 2.5mH som ständigt återkommer i otaliga amatörradio PA scheman ?
en myt?

GM3SEK's Amateur Radio Technical Notebook - Best of 'In Practice'
 
OK, bra info.

nu blir jag fundersam, t.ex bias-tee för HF, som den G3SEK visade i radcom har ju två 220uH i serie och den klarar av en hel del kW utan att bli varm.
Med kondingen är det väl mer eller mindre till jord över drossel p samma sätt som att ha RFC över C2...
dessutom har jag dom där 220uH på hyllan och dom tål 500mA (och mer intermittent)

så varför är det 2.5mH som ständigt återkommer i otaliga amatörradio PA scheman ?
en myt?

GM3SEK's Amateur Radio Technical Notebook - Best of 'In Practice'


I Collins 208U-10 10 kW slutsteg används en drossel över utgången på 40 uH.
Dessa slutsteg har en undre gränsfrekvens på 2 MHz.
En sådan drossel har en reaktans på c:a 500 ohm där, och är helt försumbar jämfört med 50 ohm lastimpedans.

Anledningen till att amatörer använder 2,5 mH är ren slentrian.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Back
Top