2 x 4 meter på 5380 kHz

SM4FPD

Well-Known Member
För att öka aktiviteten på forumet, och bidra till diskussioner och byggen tänkte jag berätta om min förkortade antenn för 5 MHz.
Det är alltid bra att ha flera antenner för kortvåg, och många har flera radiostationer som står och väntar på att användas. En IC-706:a skulle jag använda för 5 MHz utan att ta huvudriggen i anspråk.
Jag har drygt 8 meter mellan TV mast och 144 MHz masten på taket. En dipol, för 5 MHz där tyckte jag var ett kul projekt.
Symmetrin är viktig och en dipol med balun var målet. Normalt blir en dipol för 5380 kHz c:a 2 x 15 m lång.
På nätet finns flera online-program för att beräkna förkortade dipoler och spolar.
Med 2 x 4 m och spolarna mitt på benen blir spolen 30 uH. DL-1000 tråd var lämplig tyckte jag.
Med 32 mm VP-rör och 78 varv med DL-1000 tråden får vi våra 30 uH. Längden på spolarna blir då c:a 150 mm, kapa till 220 mm långa VP-rör. Det går åt över 7 m tråd till spolen. Kap därför till 2 st 2 + 2 + 7 = 11 m ( ta till lite extra) långa DL-1000 bitar, (obs att DL-1000 måste tvinnas upp i två trådar) Trä in tråden i spolen och linda spolen av samma tråd som dipolen. Koppla till balunen, och se till att ha trimningsmån på längden utanför spolarna.
Antennen blir smal, rena rama preselektorn, men täcker 5310 - 5390 kHz, men nu får vi ju ett nytt band framöver, 5351,5 -5366,5 kHz. Antenns placeras så högt jag når på maströren och blir då dryga 2 m över nocken på huset.
Och den funkar utmärkt. Svårt att märka någon direkt skillnad mot min 2 x 40 m med stege.
Så förkortade dipoler funkar fint, tänk ut en placering för en extra dipol, kanske för 7030 kHz CW och 2 x 5 m lång. eller extremt som jag skall prova någon gång 2 x 4 meter på samma ställe när jag tröttnat på 5 MHz för 1950 kHz.

Njut sedan av att ha gjort något med egen hjärna och egna tassar. Du är ju jätteduktig.


Obs myten om att man lindar upp den mängd tråd som man vill förkorta antennen med, på en spole är just en myt.

Linda mer spolar, experimentera mera
de
SM4FPD
 
Hur känns vågutbredningen på 60 meter mha tiden på dygnet och årstiderna ?
Är det ett mellanting eller korsning av 80 och 40 meters banden..
Får du in långväga eller lokala stationer mest ?
//H
 
Vågutbredning? långväga kontakter? Nej jag byggde en antenn, själva radiotrafiken får vänta....
Hi hi, nja för mig själv är inte själva radiokörandet det viktiga, och då blir det så....
Några test-QSO sen är man nöjd.
Men visst hörs det Europeer Norrmän och Svenska stn.
Dagtid kan det komma in Norrmän rätt långt i från.
Har läst om de som kört DX nattetid, se tråden "5 MHz nu klart"?
Korsning mellan 3,7 och 7 MHz nja kanske.
Dvs det var roligast att bygga antennen och få den att funka.

Samma sak hände den höst jag satt upp en GP för 3790 kHz DX.
15 m vertikalt med spole, 3 maströr och ett långt metspö. Jordplan i form av trådar 2,5 meter över jord.
Efter en jordplanstråd hördes en del, efter 4 trådar var det full fart, och med stövlarna på körde jag ett DX, Australien med 100 W.
Sen blev det inte fler radiokontakter, men jag lysande hela vintern och fann att GP:en var som ett öppna ett fönster jämfört med dipolen som låg på marken, (låg på marken = sitter 15 m upp). Skitkul var det och man kände sig nöjd och duktig.

Roligt var det, men så många radiokontakter blir det inte efter ett antennexperiment.

Sen finns det ju andra som gör antennexperiment bara på papper och är nöjda med det, sk experter.



De
Lake Nedre Frykens kustradiostation
SM4FPD
 
På någe sätt förstår ja precis vad du menar, alltså känslan med att bygga, testa och tweaka sin antenn.
Utan att det för den skullen, blir så många körda kontakter i loggen,, Kul låter det som !
 
Back
Top