20 års tystnad

SM7LUJ

Member
Hej jag har inte varit aktiv på över 20år. Nu har jag dammat av lite utrustning .Var aktiv på 144mhz förr med tropo och aurora körning.Tycker det är ganska tyst på 2m över huvudtaget.Vad har hänt på dessa 20år kortfattat .Vilka band är just nu i ropet och vad skall man i så fall köpa för radioutrustning?

SM7LUJ


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Hej, och välkommen tillbaka!

Jag tycker SMFF är roligast nu. Det är en aktivitet där man åker ut till naturreservat och liknande skyddade område. Trafiken är mest på 80m och 40m. Det roligaste är att själv åka ut i naturen, slänga upp en antenn i ett träd och sedan kunna köra radio en stund. Det finns tävlingsmoment också, både att tävla mot andra och mot sig själv. Forumet innehåller en ovanligt hög andel positiva och trevliga inlägg (vilket iofs även gäller för ham.se.)

m.v.h.
SM5OCI Per
 
Roligt!

På radiosidan är en stor skillnad digital signalhantering DSP som ersatt filter. Idag finner man heller inte samma smörgåsbord av passiva komponenter i trancivrarna vilket för att de kan göras kompaktare med samma el bättre prestanda.
Kör själv både äldre o nyare modeller, En modell jag särskillt fastnat för är Yaesus FT-450D som varken är för liten eller för stor men har all den prestanda man som normalanvändare kan önska sig och lite till. När jag sätter mig bakom en Icom IC-751A så fattar jag inte vad man skall ha den närmast resväsk-stora lådan till i jämförelse.
 
Back
Top