+20 dB från gåband

sm0kfr

Well-Known Member
Hej!
Får +20 dB från min xyl:s gåband. Det drivs av en 230V AC-motor på 600 W.
Några tips för avstörning uppskattas. Det finns elektronik som styr hastigheten. Man kan höra att störningen ändras i takt med belastningen när hon går på bandet. Det gäller 80-metersbandet. Jag har inte provat de andra.
73
Ulf
 
Vad är det för gåband? Tips uppskattas här med, vårt band stör å det hemskaste på vår rampfrekvens, 131,85, så jag har inte svårt att tänka mig vad det skulle göra på kortvåg....'
 
Precis som VJE skriver så vore det intressant att få veta märke och modell, och gärna inköpsställe.
Är den CE-märkt och är den inkopplad i ett jordat vägguttag?
 
Precis som VJE skriver så vore det intressant att få veta märke och modell, och gärna inköpsställe.
Är den CE-märkt och är den inkopplad i ett jordat vägguttag?
Hej!
Får +20 dB från min xyl:s gåband. Det drivs av en 230V AC-motor på 600 W.
Några tips för avstörning uppskattas. Det finns elektronik som styr hastigheten. Man kan höra att störningen ändras i takt med belastningen när hon går på bandet. Det gäller 80-metersbandet. Jag har inte provat de andra.
73
Ulf

Gåbandet inköpt på Sporttema. Typ Viking Sport. Märkt CE RoHS.
Det tycks vara ett korrekt märke. För tillfället inte inkopplat i jordat uttag. Det skall provas.
 
Är maskinen utrustad med en allströmsmotor eller en riktig 3-fas motor?
I fallet allströmsmotor kan det vara både varvtalsregulatorn och motorn som stör.
I fallet 3-fas motor är det troligtvis varvtalsstyrningen som är boven.
 
Det är en enfasmotor. Jag har inte plockat sönder och undersökt i detalj men det finns naturligvis en elektronisk varvtalsstyrning.
När det gäller elmotorer specifikt så är min kunskap gammal och går tillbaka till Hedenhös.
 
Viking sport (2975kr) är ett mycket enkelt och billigt gåband från Kina som sålts i nästan identiskt utförande av Rusta, ClasO mfl importörer. Naturligtvis kan man därmed förvänta sig tveksamma EMI-prestanda. Som alltid finns inget enkelt sätt att i efterhand få bort störningar från en undemånligt konstruerad produkt. För att hålla ner störnivåer från varvtalsstyrning krävs vanligen väl skärmad elektronik, nätfilter, skärmad kabel till motor, ferriter på alla kablar osv.
Hur stora ingrepp är du beredd att göra i denna produkt?
image.jpeg image.jpeg
Tillägg: Jag hittade en bild på nätet av ett enkelt gåband. Oskärmad plastlåda, inga ferriter, skärmningar eller filter... Kan du lyfta på locket å ta en bild av ditt exemplar, så kan du kanske få några råd.
 
Last edited:
Jag har inte plockat sönder och undersökt i detalj men det finns naturligvis en elektronisk varvtalsstyrning.
När det gäller elmotorer specifikt så är min kunskap gammal och går tillbaka till Hedenhös.
Jag ändrar mej. Det är inte nödvändigtvis en enfasmotor. Den ser ut som den som avbildats ovan. Återkommer. Fin bild. Hur får du in alla pixlarna?
 
Last edited:
Hej.
Tycks vara en likströmsmotor. Bifogar bilder. Det sitter en ferritring vid kabelingången till motorn. I övrigt tycks det inte finnas någon avstörning utom en avkopplingskondensator vid kabelanslutningen till kortet.
Ulf
 

Attachments

  • Elmotor gåband A.jpg
    Elmotor gåband A.jpg
    273,4 KB · Views: 72
  • Typ motor gåband A.jpg
    Typ motor gåband A.jpg
    251 KB · Views: 57
  • Styrning elmotor gåband A.jpg
    Styrning elmotor gåband A.jpg
    252,4 KB · Views: 76
Dioden D13 ser ut att sitta parallellt med motorn, alltså en frihjulsdiod.
På kylaren sitter då troligtvis (osynligt på bilden) en tyristor och nätlikriktare.
Denna typ av motorstyrning kräver en stor och kraftig diff-drossel eller ännu bättre en PFC.
Ferritringen hjälper troligtvis till en viss del men motorhöljet måste också avkopplas till DC- m.h.a. en kondensator.

Kan du ta en bild så vi ser vad som sitter på kylaren?
 
Här kommer en ny bild. Jag måste bryta några timmar efter denna bild men ser fram emot kommentarer.
Ulf
 

Attachments

  • styrning B.jpg
    styrning B.jpg
    239,1 KB · Views: 58
Se där ja! där satt likriktaren och en tyristor eller MosFet kanske.

Sitter motorns hölje galvaniskt fast i metallramen?
 
Ujuj... den där får du svårt att avstöra, kabeln mellan styrningen och motorn bör vara skärmad, kretskortet har en layout som inte verkar vara gjord med någon som helst tanke på EMC,
den konstruktionen fyller knappas EN55014 eller vilken som nu passar bäst på elektriska motionsredskap.
 
OK, då kan man räkna med att CM-störningar kopplas från motorns inre via höljet ut i metallramen som en antenn.
Bara om motorn är isolerad från metallramen kan man m.h.a. en kondensator returnera störningarna till den interna jorden/minuspolen.

Troligtvis stör motorn som en borrmaskin stör, det gnistrar runt kollektorn.
 
Då antar jag att ett nätfilter knappast hjälper? Det innebär också att det måste finnas massor med liknande konstruktioner som denna. Och följdfrågan blir då naturligtvis om EMC-direktivet inte följs, kan man då anmäla detta till Elsäkerhetsverket? Jag har inte fått en deklaration. Jag förmodar att CE-märkningen gäller mot Maskindirektivet. Då ljuger ju inte tillverkaren men kan man kräva att EMC-direktivet följs?
Man får vad man betalar för. Xyl och jag får väl samarbeta istället för att bråka inbördes. Hi!
73
Ulf
 
Då antar jag att ett nätfilter knappast hjälper?
Det bör nog hjälpa till en viss del men då det finns flera vägar för störningarna att ta sig ut är det svårt att sia om resultatet.

Hur stora ingrepp är du beredd att göra i denna produkt?
Bra fråga, man vet ju inget om omfattningen förrän man är klar och nöjd med resultatet.

Det vore väldigt intressant att mäta upp detta redskap.
 
"... Jag har inte fått en deklaration. Jag förmodar att CE-märkningen gäller mot Maskindirektivet. ..."

CE-märket är avsett att intyga att alla tillämpliga direktiv är uppfyllda.
Maskindirektivet utesluter inte att även de elektriska kraven, inkl EMC, skall vara uppfyllda enligt relevanta direktiv.

Det finns inget krav att det skall levereras en tillverkardeklaration med produkten, förutom på produkter som omfattas av R&TTE-direktivet, men den skall finnas tillgänglig hos tillverkare och importör och kunna lämnas ut till myndighet som så begär. Troligen finns ingen absolut skyldighet att lämna ut den till en enskild konsument, men de flesta gör nog det ändå på förfrågan.

Produkten skulle mycket väl kunna anmälas till elsäkerhetsverket, som kan ta in den för kontroll.

Greger/SM7JKW
 
Blankett ifylld samt skickad 2016-03-20.
Härmed är den formella anmälan klar. Det återstår nu för mej att göra konstruktionsändringar eller inte. Då förverkas garantin men det får man ta. Eller Hur???
Tack skall ni ha för all info.
73
Ulf
 
Back
Top