200 Watt PEP.

Lars, jag tror att du och många andra här skulle vara en stor tillgång för SSA.

Men SSA köpslår inte om medlemskap och framför allt använder vi inte våra medlemmar som valuta i någon byteshandel.
Nyblivna radioamatörer erbjuds rabatterat medlemskap första året. I övrigt erbjuder vi samma medlemsförmåner till alla.

Den som systematiskt ägnar sig åt att sabotera föreningens arbete eller systematiskt sprider falska uppgifter i syfte att skada föreningen gör sig enligt min mening mer förtjänt av att uteslutas än den som av rent oförstånd gör något dumt.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
Det uppstår många frågor när ett sådant här förslag kommer upp, dvs det om max 200 W.
Eftersom det inte verkar omotiverat blir frågorna fler.

En fråga jag tänker på är om den förra effektsänkningen gav någon effekt?
Dvs finns någon faktabaserad kunskap om resultatet?
Vad man nu var ute efter?
Har klagomålen från andra länder som vill harmonisera effektgränserna blivit mer nöjda?

Även nu med 200 W används harmonisering med andra länder som ett möjligt argument.

Eller gäller tycke, tro, myter och makt som underlag för 200 W?

Återigen, med strängare krav på störningsnivåer skulle radioamatörer inte behöva öka effekten, utan klara sig med mindre effekt.

Att PTS skulle värna om "livsfarligheten" i höga effekter, dvs strålningen tror jag inte på.. dessutom finns ju numera krav efter mätningarna, på maxfält.
Att någon tagit till sig detta har jag inte hört talas om, varken sett byggprojekt till fälstyrkemätare eller sådana att köpa.

Att ta ut en avgift är även det underligt.
När avgiften för amatörradio avskaffades för en tid sedan motiverades detta md att administrations var så dyr att det inte gav något.
Nu skall några tiotals självanmälda "effektamatörer" betala, är administrationen gratis numera? Och vad skall de stora pengarna användas till? EMC övervakning kanske?


De
Sm4FPD
 
Hej Jonas och tack för svar.
Jag drar slutsatsen av ditt sista stycke att vi troligen har samsyn.
 
Hej!

Det har inte synts nå't remissförslag från PTS och därför är det meningslöst att måla fan på väggen.
Dokumentet som regelrådet fått i knät ger ju faktiskt inte så mycket skarpa fakta?
Däremot mycket utrymme för fantasier och analyser, vilket med tydlighet märkts på forum och på 80 meter...

Vad som faktiskt verkligen oroar mig är ett antal radioamatörers inställning till kommande nya föreskrifter.
Tänker i synnerhet på motståndet att efterfölja krav på tillstånd vid uteffekter överstigande 200W PEP.
Har på känn att det är ett effektivt sätt att skapa hårdare krav och stränga restriktioner.

Jag hoppas på att amatörradiokollektivet som helhet beter sig moget och lägger bort attityden som man kan märka hos de som bl.a. sysslar med free banding.
Tycker mig ha märkt den sortens attityd lite här och var, väldigt enkelt uttryckt, "jag skiter i vilka regler som gäller, jag gör som jag vill".
Surfar man lite så hittar man rader som; citat "Jag förutsätter att SSA gör klart för PTS att förslaget hör hemma i runda arkivet."
Är detta rätt väg för en god dialog och moget samarbete?

Om vi som kollektiv kan visa på att vi är ansvarstagande, exempelvis tar EMF frågan på allvar, så har vi nog större chans att vinna respekt (förhoppningsvis) och gehör för vårt sätt att se på saken.

Med hopp om en inte alltför dyster framtid!
 
Enligt min åsikt är det bra att Hamnews upplyser oss om vad som håller på att hända, men jag förstår om det känns tråkigt för en del involverade. Hamnews har ju tidigare skrivit en del artiklar om dom som försöker gära det svårare att bli och vara radioamatör, DZV har kanske gjort några övertramp när dom skrivit om de involverade, det känns ju säkert inte roligt för någon.

Skulle någon kunna förklara vad allting handlar om? Varför finns det krafter inom hobbyn som vill sänka de effekter vi får köra med? Vad är drivkraften bakom detta, finns det en liten grupp människor som har en agenda? Var mätningarna som gjordes av SSM bara ett steg i ledet att försöka strama åt hobbyn? Vad är vinsten med att sänka gränserna?
 
Det är inte talan om att sänka något (effekten) utan att belägga användning av högre effekt än 200W med en årsavgift.
Vi som har varit med ett tag tyckte väl inte förr att det var konstigt att betala en årlig avgift för sitt tillstånd.

Och inte heller när vi "bara" fick ha 500W som max. När 1kW gränsen sedan kom var det inget gnäll speciellt från de som
sedan länge använt sig av den effekten.

Storm i ett vattenglas, som vanligt!
 
Det ÄR en sänkning av effekten. Redan idag kan man ansöka och få
högeffekttillstånd om man anser att man behöver mer än 1 kW.
Varför plötsligt sänka den nivån till 200 W?

Det är bara att läsa PTS förslag till nya föreskrifter.
 
För att göra det ännu tydligare:

Nuvarande formulering: " Högsta effekt tillförd antennsystemet 1000 W pep".
Föreslagen ny formulering: " Högsta effekt tillförd antennsystemet 200 W pep".

Det är alltså ingen fråga om någon "tillståndszon" för slutsteg mellan 200 W och
1000 W som föreslås.
 
Last edited:
Eftersom Roy sätter "livsfarligheten" inom citattecken, vill jag bara tillägga att jag inte avsåg strålningen, utan möjligheten av att någon kör med hög effekt till en antenn där det finns risk att inte ont anande människor (eller djur) kommer i kontakt med antenndelarna. Roy brukar också lyfta fram att det inte är helt ovanligt att personer (kanske radioamatörer?) utan tillräcklig kunskap skruvat i och försökt "förbättra" radiosändare. Det kan vara förödande om det sker i slutsteg för hög effekt. Så, jag är inne på att möjligheten att köra hög effekt ska kopplas till kunskapsnivån, inte bara till en avgift.
 
För att göra det ännu tydligare:

Nuvarande formulering: " Högsta effekt tillförd antennsystemet 1000 W erp".
Föreslagen ny formulering: " Högsta effekt tillförd antennsystemet 200 W erp".

Det är alltså ingen fråga om någon "tillståndszon" för slutsteg mellan 200 W och
1000 W som föreslås.
För det första så är det inte erp, utan pep. För det andra så bör du läsa PTS konsekvensutredning där det talas om tillståndsplikt för högre effekt än 200w.

Konsekvensutedningen börjar på sidan 71 i förslaget.

Saxat ur denna:
"Som en del i PTS kontinuerliga arbete med att implementera spektrumstrategin
i frekvensförvaltningen bedömer PTS att en sänkning av effekten till 200 W
p.e.p. för 19 av 28 undantag från tillståndsplikt för användning av
amatörradiosändare är lämplig. Det gäller med andra ord i de fall undantagen
har haft en uteffekt som överstigit 200 W p.e.p. Resterande undantag (åtta
stycken) som avser amatörradio har en lägre uteffekt och behöver därför inte
ändras. Detta gäller även det föreslagna nya undantaget för amatörradio (se
nedan i avsnitt 8.5). Tillstånd kommer med andra ord att krävas i de fall
uteffekten 200 W p.e.p. överskrids, exempelvis om externa slutsteg ansluts."
 
Exakt. Tidigare rådde tillståndsplikt om man ville köra med mer än 1000 W.
Nu är det sänkt till 200 W.

Erp rättat till korrekta pep. Ursäkta.
 
Exakt. Tidigare rådde tillståndsplikt om man ville köra med mer än 1000 W.
Nu är det sänkt till 200 W.

Erp rättat till korrekta pep. Ursäkta.
Det var mer ditt påstående om "tillståndszon" jag reagerade på.

*Edit* Ah, nu fattar jag hur du menar.
Mittåt
 
Jag förstår bara inte varför någon skulle vilja sänka effektgränsen/kostnadsbelägga, vad är vinsten? Vem skulle tjäna på det(mer än PTS)?

Kan man säga att detta är ett nytt försök från dessa grupper, när nu försöket med SSM mätningar inte verkar ha förbjudit höga effekter? Vad kommer dom att försöka med nästa gång?
 
Hej!

Radiomannen, du skriver "dessa grupper".
Kan du tydliggöra vad menar du med dessa grupper?

Vidare, du är nytillkommen här på detta forum, det hör till god sed att presentera sig. Även om inte alla gör det så använder de i vart fall sin anropssignal som användarnamn.

I vart fall, välkommen ombord!
 
Konsekvensutedningen börjar på sidan 71 i förslaget.

Saxat ur denna:
"Som en del i PTS kontinuerliga arbete med att implementera spektrumstrategin
i frekvensförvaltningen bedömer PTS att en sänkning av effekten till 200 W
p.e.p. för 19 av 28 undantag från tillståndsplikt för användning av
amatörradiosändare är lämplig.


Fint här har vi ju motiveringen, bakgrunden och argumenteringen klart och tydligt.
Lite otydligt skriven förstås.
Den kanske behöver tolkas?

Öööh verkar krävas lite fantasi för att tolka, eller??? "implementera spektrumstrategin"

Låt mig försöka mig p en tolkning, med tanke på de förändrade säkerheten kring Östersjön kan det vara av försvarsstrategiska skäl.
Genom att lägga en avgift på större radiostationer, dvs de som kan köras med mer än 200 W får man på köpet en registrering av dessa.
Det är då enkelt att konfiskera dem om det behövs strategiskt samband nationellt.


Någon mer tolkning?
Någon tolkning där man kan sätta in säkerhet för vidrörande av antenner med höga spänningar ser jag inte i texten.
Någon tolkning där man ser ut att kräva större radiotekniks kunskap, nej....
Att intäkterna skulle vara av ekonomisk betydelse är knappat något, särskilt som amatörradio avgiftsbesfriades av skälet att intäkterna inte täcker administrationen.

Ja nog känner man sig som radioamatör lite överkörd genom skrivningar som är så svårtolkade.


De
SM4FPD
 
Fint här har vi ju motiveringen, bakgrunden och argumenteringen klart och tydligt.
Lite otydligt skriven förstås.
Den kanske behöver tolkas?

Öööh verkar krävas lite fantasi för att tolka, eller??? "implementera spektrumstrategin"

Låt mig försöka mig p en tolkning, med tanke på de förändrade säkerheten kring Östersjön kan det vara av försvarsstrategiska skäl.
Genom att lägga en avgift på större radiostationer, dvs de som kan köras med mer än 200 W får man på köpet en registrering av dessa.
Det är då enkelt att konfiskera dem om det behövs strategiskt samband nationellt.


Någon mer tolkning?
Någon tolkning där man kan sätta in säkerhet för vidrörande av antenner med höga spänningar ser jag inte i texten.
Någon tolkning där man ser ut att kräva större radiotekniks kunskap, nej....
Att intäkterna skulle vara av ekonomisk betydelse är knappat något, särskilt som amatörradio avgiftsbesfriades av skälet att intäkterna inte täcker administrationen.

Ja nog känner man sig som radioamatör lite överkörd genom skrivningar som är så svårtolkade.


De
SM4FPD
Min tolkning/teori är att PTS har fått påpekande från andra myndigheter (SSM?) gällande att PTS inte har koll på var vi håller till med våra relativt starka sändare. Genom tillståndsplikt återfås till viss del denna kontroll. Dessutom kan ett tillstånd återkallas/ej beviljas i de fall detta är lämpligt.
 
Frågan är var PTS lägger ribban för tillstånden. Innan vi fick skrivningen "pep"
i föreskriften tolererades effekter upp till 4000 W pep. Det fick man vid AM
med 1000 W bärvågseffekt och 100% modulation. Nu finns tillfälle att återställa
till tidigare praxis.
 
Fortsättningsvis, om man nu inte ansöker och beviljas tillstånd, får man
nöja sig med att köra 50 W AM. Blir säkerligen väldigt framgångsrikt.
 
Back
Top