200 Watt PEP.

Varför amatörradion som helhet inte blir tillståndspliktig förstår man när
man genomskådat upplägget. Det här stör mitt rättsmedvetande.
 
Frågan är även om avgiften gäller för innehav av sändare med högre effekt, dvs ofta i form av ett slutsteg, eller bara om man använder det.
Kanske går gränsen vid om det är inkopplat eller ej, med koax eller med nätsladden.
En tolkningsfråga kanske.

Det lär finnas en lag som säger att myndigheter skall göra sina skrivelser så att de blir förståeliga för folket.
Så att tolkning och diskussioner inte behövs.
Men det är sällan man bryr sig utan skriver på förhistoriska gammelsvenska kanslispråk.

För min del är jag inte intresserad av slutsteg, eller högre effekt, och skulle därmed inte bry mig om det kostar en peng att ha högre effekt.
Men när motiveringarna, skälen och sättet att skriva verkar så komplicerat att det finns skäl att misstänk något bakomvarande, ja då blir man fundersam och undrar om det bara är början och hur vi skall bli lurade nästa gång.

Men kanske vi bara skall gå med i fårskocken och acceptera våra myndigheters "påhitt".
Dvs hålla tyst ( läs hålla käft) och vara glada för det vi har.

de
SM4FPD
 
Roy,
Det är inte innehav av radiosändare som är tillståndspliktigt utan användning av dem.

PTS föreslår ju att användning av amatörradio med högre effekt än 200W ska vara tillståndspliktig.
 
Lugn Micke .. du är inte ensam. Jag fattar inte riktigt heller , trots flera genomläsningar av tråden. samt flera genomläsningar av det bakgrundsmaterial som refererats till. Trots att jag läst och ägnar mig lite åt juridik förstår jag inte. Omnämnandet av att det stör Hr SA7ASX rättsmedvetande gör även mig mycket nyfiken.
 
Vi är nog många som inte begriper vad ASX menar. Vet han det själv?

Innan man går i spin och häver ur sig en massa saker kan det vara praktiskt att läsa på vad
undantaget från tillståndsplikt innebär. Läs konsekvensutredningen till undantaget:
https://www.pts.se/globalassets/sta...ument/16-10409-konsekvensutredning-161121.pdf
Punkt 3.1 rekommenderas.

Undantag från tillståndsplikt är speciellt lämpligt för användning av radiosändare med låg
uteffekt och därmed korta räckvidder eller då någon frekvensplanering inte behöver utföras.


Jämför man med andra radiotjänster som är undantagna från tillståndsplikt så tycker i alla fall
jag det är helt fel att över huvudtaget placera amatörradio där. Amatörradio har liksom ingen
som helst likhet med PR-radio, PMR, hundpejlar, mobiltelefoner eller fjärrknappar till bilar.

Varför amatörradion som helhet inte blir ÄR tillståndspliktig förstår man INTE ALLS när
man genomskådat upplägget läser PTS konsekvensutredning och ITU radio regulations.
Det här stör mitt rättsmedvetande sunda förnuft. :D
(fanns ingen möjlighet att överstryka så rött=tas bort)

Förslaget från PTS är nog en bra kompromiss.
 
Så 200 W har så kort räckvidd att ingen frekvensplanering behövs och därmed ingen tillståndsplikt.
Över 200 W = så lång räckvidds att tillståndsplikt krävs. Och i så fall varför?
Tillståndsplikt = kosta pengar.

Har jag fattat rätt??? eller är jag helt ute och cyklar? Säkert något jag tolkat fel eller inte förstått eller missat att läsa.

Det vi som radioamatörer genom många experiment lärt oss är att effekten har väldigt lite påverkan på räckvidden. Många har kört världen med 5 W.
Andra hörs dåligt trots mer än 200 W.
Konditionerna påverkar oxo, och nu är vi i en solfläcksminimum och då är alla signalstyrkor och räckvidder kortare.
Vore bättre om tillståndsplikten, ( läs debiteringen) skulle styras av solen istället.
Eller av väl kvantifierade räckviddstal, exvis max 1000 km mer än 10000 km = debitering.

Man fundrar som någon uttryckte saken, vad är drivkraften för att driva ett sådant här förslag?
Vem retar sig så mycket på att vissa kör hög effekt att man skapar denna typ av egendomliga förslag.

Själv har jag aldrig haft ont av att någon kör hög effekt. Det är bara en av amatörradions möjligheter att experimentera.
Jag är aldrig avundsjuk på e som har fina slutsteg heller.
Men imponerad av de som byggt fina steg som fungerar fint.


SM4FPD
 
Det trista är väl att en del radioamatörer inte kan se "värdet" av en fungerande antenn, monterad på funktionell höjd för önskad frekvens! Att kasta ut trådar och koppla in "trollerilådor" och sedan bränna på med effekt i skapade konstlaster hjälper ju inte på något vis. 10w i en riktig feeder till en antenn värd sitt namn är bättre än 1000w till en dålig antenn. - Det är antenn och feeder som avgör framgång, oavsett vilket band(frekvens) man önskar vara QRV på..
- Avslutningsvis! Det svåra som utövare i radiohobbyn kan ju vara ett bra antennmontage, men det är det man ska jobba efter att förbättra!
- Elda för kråkorna har aldrig hjälpt en radioamatör..

/Sven.
 
Det är väl lika trist att en del inte kan se värdet av en fungerande antenn, monterad på funktionell höjd för önskad frekvens och 1000 watt bakom.
För dom som kör DX och hamnar i en pile up kan det vara skillnaden att köra det eller inte, sen inte sagt att det behövs 1 Kw varje gång man jagar DX.
Jag har kört mycket på 5 watt också men hur mycket effekt som ska användas måste vara upp till varje individ.
/Per
 
"Elda för kråkorna".
Har man en dålig antenn och ökar från 100 W till 1000 W så klart man blir starkare, dvs "blir hjälpt".
Tror säkert att de allra flesta inser vikten av en bra antenn, men verkligheten är nog mer att de allra flesta inte har möjligheter att sätta upp en bra antenn.
Men nu är vi kanske utanför tråden.

SM4FPD
 
Kanske en dum fråga men om man inte frågar får man intet svar.
Om man har ett slutsteg som kan ge 1000 W PEP ut men drar ner effekten till 200 W. Behöver man då ett tillstånd?
Jag drar till med 1000 men det kan ju vara 250 W som dras ned till 200 oxo.
73
Ulf
 
Kanske en dum fråga men om man inte frågar får man intet svar.
Om man har ett slutsteg som kan ge 1000 W PEP ut men drar ner effekten till 200 W. Behöver man då ett tillstånd?
Jag drar till med 1000 men det kan ju vara 250 W som dras ned till 200 oxo.
73
Ulf
Det är så vitt jag förstår effekten som (kanske) blir begränsad, inte utrustningen,
 
Hur gör man en antenn med 6 dB förstärkning på 3,75 MHz ?
Vore kul med en sådan...

De SM4FPD
 
Vore kul, rent av konstruktivt, om alla kunde sitta ner i båten. Ge fan i att, ursäkta ordvalet, spekulera hej vilt! Får vi får väl se vad, om något, som, komner ut av det här? För än så länge är det väl bara vissa herrar et all som skrattar tasken av sig över all "kul"uppståndelse de lyckats ställa till med!
 
Jag kanske var lite otydlig, menade mer lite ironi med att skapa 6 dB på en 3,7 MHz antenn. 3 dB vore ju nog........
På de högre frekvenserna är ju 10 dB möjligt och då få 1 kW utan steg.

Men när det talades om strålning var utstrålad effekt det viktiga, nu är det viktiga slutsteg.... på mer än 200 W.

Jag har dock ställt frågan på flera andra trådar om mer dB på låga band antenner. Men aldrig fått något bra svar.
Detta trots experter som kan fördöma alla tänkbara alternativ, och optimera baluner och isolationmaterial till oändlighet.
Men som sagt detta är en annan tråd.


Och SA3BYC, jag trodde att ett forum av denna typ var till för att spekulera, även spekulera vilt, för att om möjligt komma fram till någon lösning, ökad kunskap, förståelse eller avslut som alla kan acceptera.


de
SM4FPD
 
Naturligtvis Roy, det är PEP inmatad till antennsystemet som räknas och som eventuellt kommer begränsas vad du
sedan gör med antennen för att höja ERP är inte föremål för diskussion.

Rent allmänt anses det nog vara enklare att höja effekten än att bygga gigantiska beamar för de lägre banden.
Om man ens har plats och får bygga sådana där man bor. Men det omtalade förslaget kommer kanske få en del
att överväga om de kan effektivisera sin antennpark.

Men detta är OT, starta gärna en ny tråd för denna diskussion.
 
Back
Top