200 Watt PEP.

Och SA3BYC, jag trodde att ett forum av denna typ var till för att spekulera, även spekulera vilt, för att om möjligt komma fram till någon lösning, ökad kunskap, förståelse eller avslut som alla kan acceptera.
de
SM4FPD
Jodå, visst är det så Roy och jag har ju inte ett förflutet här som speciellt blyg och har ju bidragit (numera skäms jag lite för det faktiskt) med en del brännbart appropå effekt diskussionen och RFI etc. Fick bakläxa av en god vän. Fick börja läsa på ämnet och är idag lite mer välutbildad med en lite annan syn på ämnet.

Men vissa spekulationer kan jag tycka är intressanta, kan driva diskussioner framåt och skapa intressanta infallsvinklar. Men i den här saken känns det inte som spekulationer för något framåt. Vi vet ingenting och vilda spekulationet kan inte påverka, min åsikt, i alla fall inte i någon positiv mening.

Därför tycker jag det är bättre om vi avvaktar och ser vad som sägs framöver. SSA till exempel, oavsett vad man tycker om dem som organisation, lär nog bevaka amatörradio utövarnas intressen. För mig som glesbygdsbo, rätt långt norrut, å aktiv i tester, är möjligheten att få köra dagens effekt viktigt. Där har jag fullt förtroende för att SSA driver min möjlighet att få fortsätta med det! Den andra organisationen som jag lämnat vill nog gärna motsatsen ;)

Om du startar en ny tråd om hur bygga högeffektiva antenner, framförallt på 80 och 160m, så hänger jag på direkt! Det är högprioriterade områden inför vårens antennbyggen. Där funderar jag just nu intensivt på vad som ska göras och byggas framöver.

Kom igen Roy, starta antenntråden och låt oss diskutera något konstruktivt, istället för att ägna oss åt spekulationer vi inget vet om! Jag är definitivt på :)

Johan
 
Det bästa med forum är ju att kunna skapa dialoger i olika subjekt och effekterna av dessa. Hur är det nu gällande den här tråden och vad har ni tagit till er gällande förslaget om begränsningar i wattar VS ansöka om tillstånd för QRO-drift på QTH't!? - Självklart tycker jag att de med master och antenn ska kunna leverera effekt utan ytterligare pålaga.. - Men kan 200w vara ett från "tillsynen" förslag, på grund av att man anser "bristande kunskaper" inom kollektivet radioamatörer och hanterandet av slutsteg!?

/Sven.
 
Last edited:
Vi har här på forumet lärt en bitter läxa hur det kan bli om man totalt "brakar" loss i grundlösa spekulationer.

Var rätt orolig att historien skulle upprepa sig när den här tråden startade, men så har inte skett och det är
jag tacksam för, jag tror inte det här forumet skulle överleva ytterligare en sådan storm.

Personligen tycker jag nog att frågor av det här slaget egentligen ska diskuteras på föreningarnas forum.
För de frågorna kan leda till väldigt irriterade debatter som kräver hårdare regler och styrning än vad ett
öppet forum av det här slaget har. Dessutom så är det ju SSA m.fl som möjligtvis kan påverka frågan.
 
Hej!

Jadu KBW, det är några få "som verkligen ställde till det" vid debatterna kring PEP och SSM-trådarna...
Jag håller med dig kring farhågorna kring hur denna tråd skulle utvecklas.

Läser man på SSA hemsida och tittar i SSA-forumet så blir jag besviken på frånvaron av officiella kommentarer/ redovisning av inställning från SSA gällande den nya förslaget. Ärligt talat hade jag förväntat mig någon form av information i stil med "vi har träffat PTS" och sedan redovisa hur tankegångarna går.
 
Det blir en lusterlig dans när PTS ska jaga alla illegalt använda slutsteg.

Kanhända det bildas ett "amatörradiogarde" som kommer längre än
till ytterdörren hos illegalisten.
 
Läser man på SSA hemsida och tittar i SSA-forumet så blir jag besviken på frånvaron av officiella kommentarer/ redovisning av inställning från SSA gällande den nya förslaget.
Det här är inget som vi i SSA tar lätt på. Att formulera ett väl avvägt remissvar kräver mycket tid och mycket funderande. SSA:s remissvar kommer att vara sakligt och faktabaserat. Just nu bollas ett halvfärdigt förslag i en arbetsgrupp. Beslut om hur vi ska svara kommer att fattas på styrelsemötet om en vecka och då kommer vårt remissvar att offentliggöras. De medlemmar vars inställning eventuellt avviker från styrelsens kommer därmed att ha ett par dagar på sig att lämna egna remissvar till PTS.

Vad har du själv för inställning Morgan? Du har inte sagt någonting om den saken på medlemsforumet.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Jag tror att en del amatörer har kört "för hög effekt" i alla tider.

Jag har varit radioamatör sedan 1994 ( ja jag vet- inte ens 30 år) och vad jag kan erinra mig så har ingen amatör som kört "good power" varit direkt blygsam av sig när signalen luftats på banden. Dvs signalstyrkor som förmodligen skulle vara omöjliga att uppnå på ett visst avstånd/frekvens med tex 1Kw.

Så länge man inte stör annan tjänst, kan man nog vara ganska säker på att "gå fri".

Givetvis ska man följa gängse föreskrifter, men de som varit med ett tag vet hur det var både på B:90´s tid med 500W inmatad likströmseffekt och med föreskriften 1kw max effekt tillförd antennsystemet.
 
Det finns lite olika aspekter i frågan. En handlar om sakfrågan, en annan handlar om PTS godtyckliga agerande. Har PTS tydliggjort varför förändringen görs, och vad som var problemet tidigare? Om de inte har gjort det ska förändringen av regelverket inte godkännas. I mina ögon är är konsekvensutredningen bristfällig. Ja, man kan nog uttrycka det annorlunda : Den finns inte!
En annan aspekt av frågan handlar om huruvida det är rimligt att begränsa tillståndsundantaget till en gräns vid 200 watt pep.
 
Det finns lite olika aspekter i frågan. En handlar om sakfrågan, en annan handlar om PTS godtyckliga agerande. Har PTS tydliggjort varför förändringen görs, och vad som var problemet tidigare? Om de inte har gjort det ska förändringen av regelverket inte godkännas. I mina ögon är är konsekvensutredningen bristfällig. Ja, man kan nog uttrycka det annorlunda : Den finns inte!
En annan aspekt av frågan handlar om huruvida det är rimligt att begränsa tillståndsundantaget till en gräns vid 200 watt pep.

Visst finns det många aspekter, alla har sina tolkningar och synsätt.
Jag delar ogenerat mina tankar om det hela:

Att agerandet är godtyckligt av typen "en blixt från klar himmel" kan man kanske tycka men det finns säkerligen goda förklaringar, ingen myndighet plockar fram spanska stöveln för att det är kul eller för att deras handläggare råkar ha tid till övers.
Jag vågar nog påstå att det finns mindre än en handfull, eller kanske helt enkelt ingen, i sändaramatörkollektivet som har hela bilden och god insyn i det föregående "spelet i gallerierna".
Eller för den delen, vad som föranlett detta agerande, jag skulle också väldigt gärna, av ren nyfikenhet, få höra vad det var som var den utlösande faktorn även om jag har mina aningar.

Du nämner konsekvensutredning, vilka konsekvenser skulle detta ge för sändaramatörer rent praktiskt, det största flertalet påverkas ju inte alls?
200W gränsen är mest troligen satt för att undvika onödig administration och kanske av ren vänlighet för att ge utrymme för 3dB mät-onoggrannhet (se gärna PEP-diskussionen https://www.ham.se/threads/vi-tackar-esr-foer-skaerpta-effektbestaemmelser.24757/)

Anmälningsplikten för slutsteg över 200W ger PTS ett verktyg i sin för övrigt något innehållslösa verktygslåda när det kommer till den hala, illa doftande och i allmänhet svårhanterade tvålen som amatörradio utgör.
Skulle PTS i något störningsärende råka finna störkällan, utgörandes av tredje övertonen från en 10kW sändare inhyst i en lada på landsbygden,
då kan PTS plocka fram sitt lilla verktyg och slå det i huvudet på sändaramatören som vare sig anmält bruk av effektsteg eller för den delen hållit sig till angivna effektnivåer.
 
Hej!

Jonas, jag misslyckades nog att förmedla vad jag menade, låt mig göra ett nytt försök.

Jag hade hoppats på att SSA varit i kontakt med PTS och fått lite mer kött på benen än vad som kan utläsas/tolkas av de dokument som är frisläppta.
Sedan sammanställt detta i någon form av "information" för att "vi" kunna förstå lite bättre vad PTS "är ute o far efter", helt enkelt vad de vill uppnå med de nya bestämmelserna och hur proceduren/krav kring att få "högeffektstillstånd" kommer att verka.

Så, vad tycker jag?
Först, jag tycker att det saknas information att grunda sitt tyckande på.
Det får alltså bli några allmänna floskler:
Jag tycker att en tillståndsfri 200 W gräns är OK.
Att betala en avgift för "högeffektstillstånd" är OK.
Ett högeffektstillstånd bör hamna i häradet 1 kW, gärna mer eftersom jag har några effektsteg som kan mer. (handlar inte om DX eller Contest, utan om radioteknik)


HARRIS_RF_1110A.jpg
 
Mumma! Den dära trafon som skymtar bak steget ser angenäm ut.

Med ett sådant steg så finns det alla möjligheter att låta linjär och fin även vid den maxeffekt som ett eventuellt kommande högeffektstillstånd tillåter.

Hellre ett riktigt saftigt steg och lagom pådrag från drivsändaren, än ett svårt plågat klent steg, som går på knäna och låter skräp.
 
Att agerandet är godtyckligt av typen "en blixt från klar himmel" kan man kanske tycka men det finns säkerligen goda förklaringar, ingen myndighet plockar fram spanska stöveln för att det är kul eller för att deras handläggare råkar ha tid till övers.
Jag vågar nog påstå att det finns mindre än en handfull, eller kanske helt enkelt ingen, i sändaramatörkollektivet som har hela bilden och god insyn i det föregående "spelet i gallerierna".
Eller för den delen, vad som föranlett detta agerande, jag skulle också väldigt gärna, av ren nyfikenhet, få höra vad det var som var den utlösande faktorn även om jag har mina aningar.

Du nämner konsekvensutredning, vilka konsekvenser skulle detta ge för sändaramatörer rent praktiskt, det största flertalet påverkas ju inte alls?
200W gränsen är mest troligen satt för att undvika onödig administration och kanske av ren vänlighet för att ge utrymme för 3dB mät-onoggrannhet (se gärna PEP-diskussionen https://www.ham.se/threads/vi-tackar-esr-foer-skaerpta-effektbestaemmelser.24757/)

När en myndighet vill ändra sina föreskrifter ska det i underlaget framgå varför det görs. Alltså, man skriver fram en bakgrund och en problembild, samt konsekvenser av förslaget. Som jag ser det, saknas detta nu. Det är därför det spekuleras. Med godtycke menas inte att man bara hittar på saker, utan mer att det saknas annan grund för förslaget än att tjänstemannen tycker att det ska vara på ett visst sätt. Så, ska det inte behöva vara. Det är PTS ansvar att klargöra grunden för detta förslag, annars gör de fel.

I sakfrågan är jag ingen stark motståndare till varken tillstånd eller en effektgräns på 200W. Jag kan tänka mig att det vore vettigt att ha två effektgränser 200W och 1000W, där de kopplas till två nivåer på kunskapsprovet, inte bara till en avgift. Men det är en annan sak. ;-)

Sture
 
En, som jag ser det, helt uppenbar anledning är att mata ut mer än 200 W i en godtycklig antenn på en helt godtycklig plats inte alls passar in i undantagsföreskriften. IMHO borde amatörradio tas bort helt ur underhållsföreskriften. Det var ett stort misstag som bör rättas till. Typiska saker som finns där, och passar in där, är PR-radio, PMR, hundpejlar, mobiltelefoner, trådlösa mikrofoner och liknande saker.
 
Var kommer idén om att PTS skall "jaga" illegalt använda slutsteg ifrån?

I praktiken blir slutsteg tillståndspliktiga. Enligt PTS ska man ansöka om användning
av "experimentsändare". Har man då flera kan det bli en kostsam historia. Att ha ett
generellt högeffektstillstånd tror jag inte fungerar rent juridiskt då vi endast har en
certiflkatsklass. Att betala för att få utökade privilegier innebär i så fall att vi får två
certiflkatsklasser.
 
I praktiken blir slutsteg tillståndspliktiga. Enligt PTS ska man ansöka om användning
av "experimentsändare". Har man då flera kan det bli en kostsam historia. Att ha ett
generellt högeffektstillstånd tror jag inte fungerar rent juridiskt då vi endast har en
certiflkatsklass. Att betala för att få utökade privilegier innebär i så fall att vi får två
certiflkatsklasser.

Hej!

Har du belägg för dina påståenden?
Dels ang att varje effektsteg överstigande 200 W skall ha sitt eget tillstånd och dels dina juridiska analyser.

Jag är övertygad om att du har fel, den som lever får se...

Att ha två certifikatklasser är en väldigt bra idé!
 
Hej ett hembyggt pa0fri frinear slutsteg på 400 W ska man ha tillstånd för det också eller ?

Mvh Lasse sm0ydo
 
Hej ett hembyggt pa0fri frinear slutsteg på 400 W ska man ha tillstånd för det också eller ? Mvh Lasse sm0ydo
PTS har i sitt förslag angett att användningen av en uteffekt överstigande 200 W PEP ska bli tillståndspliktig.
Det vill säga, det är inte själva slutsteget som kan komma att behöva tillstånd utan om du skickar ut mer än 200 W PEP till antennsystemet.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Då är det väl dags att införskaffa en PEP--mätare eller finns det någon koefficient man kan räkna med efter avläst effektvärde? Det är dyra prylar att hänga på efter radion samt kluriga att bygga.
 
Back
Top