21MHz sommartid...hur funkar det?

Ballz

Well-Known Member
Ja, att det är öppet ofta förstår jag. Men om jag ser på hur det funkar nu, så är GREYLINE-effekten påtaglig på eftermiddag och kvällstid, dvs det går ofta bra att köra Asien, Indien när det skymmer där borta.

Och det verkar som om man kan ställa klockan efter öppningarna just nu. OM det är öppet när det ljusnar så är det Asiatiska Ryssland först, kanske JT, sen JA. Nån timme senare XV, XU och kanske BY om det landar mitt emellan också. VK har jag aldrig hört, däremot ZL, och det var före lunch.

Sen kommer Afrika, småöarna i Indiska oceanen och VU.

Samtidigt dyker norra Sydamerika upp (och bland t o m OA och HC2 och Chile), o nån timme senare Carib-stationerna. Sen är det W-time. Östkusten först, sen väster om sjöarna, och med ett extrahopp är man snabbt i W6/W7-land.

Men...då börjar det skymma. Och nån timme senare är det mest dött.

Min fråga: hur förändras detta mönster till våren/sommaren? Greyline-DX hamnar ju på helt andra platser/tider..bara som exempel. Kan man t ex förvänta sej att köra Alaska o Hawaii sena sommarnätter?

Ni som var med förra cykeln på 21MHz..upplys mej. Jag körde 50 MHz då. Enbart :) (Och då kunde man räkna med Es, TEP, multihop Es och F2 - plus backscatter...en riktig röra. Man fick ha hög beredskap, för dte kunde öppna precis vart som helst, när som helst. Nästan.)

Som sagt. upplys mej?
Vill veta hur jag ska planera jobb o fritid ett år framöver.
 
Last edited:
Ingen har tagit sig för att svara.. Anledningen är nog att det här ett sånt fall där det är enkelt att fråga, inte fullt så enkelt att svara.

Dina observationer vad det gäller vilka tider som vissa länder hörs är typiska för dagtid, vinter och nära solfläcksmaximum på 15, 12 och 10m. Vad som hörs på sommaren beror på solfläckarna m.m..

Sedan tror jag du missförstått begreppet greyline. Det är nåt som förekommer på 160 och 80m. Det innebär att signalen inte går raka vägen mellan stationerna utan följer grynings och skymningszonen med låga förluster och starka signaler precis som den ena stationen befinner sig i gryning och den andra i skymning.

Eftersom 15m är ett dagband så om man ska köra så långt som möjligt så blir det så att den ena stationen befinner sig "på morgonen" och den andra "på kvällen". Men det har inget med en greylineeffekt att göra, bara att det blir det geometriskt största avståndet som har dagsljus på båda ställerna och där i mellan.

Det finns mycket att skriva i ämnet. Hoppas det hjälpte nåt. Lite är det så att först när man vart med en cykel som man får grepp om det hela. Att börja köra de höga kortvågsband nära ett max kan göra en lite bortskämd. ;) Förhoppningsvis så känner sig också någon hågad att skriva lite mer.
 
Tack f input! Ja, jag kanske har missförstått greylinen. Läser på! Men: effekten finns där, just nu kör jag t ex ur min greyline ett par jänkare som befinner sej mitt i sin dag. WI och NM. Klart bra signaler som inte fanns där mednas det var ljust här. Finns dock inte mycket annat att köra, utom EA och nån ytterst svag carib-stn. Ja, mycket att läsa på om vågutbredning, helt klart. Sen är jag ju nybörjare på HF. Men det hjälper upp förståelsen att ha kört 50MHz så länge, från minimum till minimum. Keep ´em coming!
 
Du kan laborera med olika årstider, tid på dygnet, frekvenser, antenner och effekter här.

VOACAP Online - professional-grade high-frequency (3-30 MHz) coverage area predictions

Det är en Online-tjänst som bygger på VOACAP.

Mata in 21 MHz 5 Watt och dipol etc så ser du vilka delar av världen du kan räkna med att nå vid olika tider på dygnet. Det är ett prognosprogram men mycket lärorikt för att få grepp om hur konditionerna förändrar sig över dygnet och mycket annat...

/Bengt
 
Men: effekten finns där, just nu kör jag t ex ur min greyline ett par jänkare som befinner sej mitt i sin dag. WI och NM. Klart bra signaler som inte fanns där mednas det var ljust här.


Kör du med riktantenn? I så fall vilket riktning får du starkaste signalen?
 
21 & 22 MHz

Jag har använt 21 MHz amatörband sedan 1955 och 22 MHz marinband sedan 1957.

De erfarenheter jag här rapporterar är helt "ovetenskapliga" och grundar sig snarare på hur jag upplevt dessa band.

Jag har en känsla av 21 MHz gav mycket höga signalstyrkor i riktningar sydost, 9V, VU, AP och länder runt Persiska viken. Ännu högre styrkor och lätt att få QSO gällde hela Latinamerika, speciellt PY och LU. USA och Canada hade naturligtvis höga S-meterutslag men jag upplevde den nordamerikanska kontinenten som mycket konditionsberoende. En förklaring är troligen norrskenszonerna över södra Grönland.

Rakt söderut har jag aldrig noterat höga signalstyrkor, men mycket viktigt, förbindelserna från/till Afrika tycks vara mindre beroende av konditionerna.
Nu är det farligt att generalisera. Afrika är glest befolkat med relativt få aktiva radioamatörer med undantag av Sydafrika som radiomässigt är väl utvecklat med en amatörbefolkning som bygger och experimenterar med antenner och slutsteg.

Jag har upplevt att bandet varit "stängt" mot LU, PY, W & VE, men ZS har kommit igenom utan problem.

Min erfarenhet av 21 MHz, när jag arbetade i Afrika, var att detta band nästan alltid var "öppet" mot SM och nordeuropa oberoende av årstid och år.
21 MHz var mitt "favoritband" för att hålla kontakt med "sked-kompisar" i Sverige.

En unik upplevelse var när jag var i Afrika första gången 1962. Ett år med dalande konditioner på höga delen av HF-bandet från maximat 1957/58.
Vid lyssning på 21 MHz "dundrade" W-stationerna in vid midnatt lokal tid!

Det finns säkert förklaringar till allt detta och kanske andra amatörer har upplevt bandet annorlunda?

22 MHz marinband hade i stort sett samma egenskaper. Höga signalstyrkor från fartyg västerut nära nordamerikas östkust. Vid sämre konditioner helt dött sydväst och nordväst medan fartyg som passerade Kapstaden hade stadiga men svaga signaler.

73
Bengt
SM6APQ
 
@ RNA: Riktantenn? Nope. Usel 1/4 tråd-GP på balkongen. Har planer på en 5/8 och en dipol (som möjligen kan spänas fritt över gatan)

@ APQ: Tack! Kul beskrivning. Jag ser paralleller. Mitt på dan finns det alltid nåt stråk rakt söderut, det som 50-MHz-folket hade kallat TEP. Men att komma igenom där, tex till Burundi just nu, kan vara knepigt. Dom verkar ha rätt mycket QRN. Även om AF-stationerna är 559-579 så hör dom inte mej med mina 25-30W från TS440:an (K1:an duger inte alls till sånt) .

@EQL: Tack f tips! Ska kollas upp. Måste se om man kan simulera årstidsväxlingar också.
 
Jag använder det behändiga lokala interfacet HAM Cap VOACAP Quick Guide: HamCAP User's Guide .
Prognosprogammet tar bara hänsyn till vågutbredning mha hopp mellan jonosfären och marken och inte andra fenomen. Dessutom tar det inte hänsyn till kvardröjande dämpning på högre latituder pga gamla norrsken, men det ger en fingervisning om vad som kan vara möjligt och ger info om antal hopp och vertikal strålningsvinkel.
 
Jag har använt 21 MHz amatörband sedan 1955 och 22 MHz marinband sedan 1957.

De erfarenheter jag här rapporterar är helt "ovetenskapliga" och grundar sig snarare på hur jag upplevt dessa band.

Jag gillar att läsa hur folk upplever banden, visst, vetenskap och vågutbredningskalkylatorer på nätet är också bra verktyg, men åratals av erfarenhet från ett liknande QTH med liknande förutsättningar är ändå roligare att ta till sig.

Det slutar ju alltid med en historia om den där gigantiska öppningen 19XX när man kunde köra vadsomhelst, med en trådstump och järnsängen som motvikt :eek:

Eller det där året då solfläckarna var så många att solen såg ut som en dalmatiner med rödahund :rolleyes:

Sånt är alltid kul att höra från andra, själv har jag inte kört radio så länge att jag har hunnit bygga på mig några sådana historier
 
Back
Top