220 MHZ i Region 1

sm3swo

Well-Known Member
Borde vi inte kunna få tillgång till någon del av 1.25 m bandet ?

Jag har svårt att se att vi inte skulle kunna dela någon liten del av detta band med någon annan tjänst.

1.25-meter band - Wikipedia, the free encyclopedia

Tydligen har dom i Region 2 även frekvenser i 900 Mhz området. Det lär vara samma sak här. Tror vi skulle kunna dela med trådlösa telefoner och MICar och annat.
 
Jag har svårt att se att någon skulle slåss för att vi skulle få en tilldelning av det bandet då vi knappt befolkar 2m och än mindre 70cm.

Vågutbredningsmässigt erbjuder bandet inte några uppseendeväckande egenskaper heller som motiverar ett intresse.

Då tror jag mer på 4m bandet som en potentiellt "roligt" band,
där har vi dessutom god tillgång till kommersiella radioapparater,
ett stort tillkortakommande för 220MHz.
 
Last edited:
Angående 4M så sa Bo OZ2M på sitt föredrag om bandet på VHF mötet på Åland att det finns ingen kommersiell plug-and-play radio.
 
Angående 4M så sa Bo OZ2M på sitt föredrag om bandet på VHF mötet på Åland att det finns ingen kommersiell plug-and-play radio.

Du menar nog 1.25 meter?
eller menade OZ2M plug-and-play såsom en radio med VFO eller någon form av DFE?

En vanlig GM-350 täcker 66-88MHz så 4m torde inte vara ett problem om vi får samma allokering som OZ-land, dvs. ~ 69.9875-70.5125, men visst, det krävs ju en programmering...
 
1,25m hålls av rundradio och TV och de frekvenserna hålls det nog i hårdast av alla. Har använts för digitalradio ett tag. Kanske nya digitalradion kommer där? Vi får nog vara glada om vi får behålla 6m i stället. Sen som sagt. 1,25 skiljer sig för lite mot 2m och 0,7m för att det ens ska gå att börja argumentera.

900MHz är det redan fullt slagsmål om och t.o.m. TV och telefoni (tror jag det var) krockar. Det blir säkert omändringar av 900MHz och det kommer sannerligen inte att bli nåt "över".

Nya band över 30MHz är nog inget att hoppas på. Får vi behålla 6m får vi nog se oss som lyckliga. För egen del skulle jag gärna se en utökning av 10m uppåt då det är en rejäl trängsel på FM-kanalerna när det öppnar upp. 28,0 till 29,9 kanske?
 
220 Mhz lär det inte finns så mycket radio för. 70 Mhz lär det finns mer för. Det ligger ju massor av landmobila frekvenser däromkring. 6 meter lär vi få behålla.
 
Som läget är nu kommer man inte att dela ut 70 MHz och i ännu mindre grad 220 MHz. Det är en utbredd uppfattning inom myndigheten att svenska radioamatörer redan har fullt tillräckligt med frekvenser.

50 MHz är ännu inget amatörband inom Region I, utan finns "bara" i den europeiska frekvensallokeringstabellen ECA. För att kunna vara mer säker på att få behålla bandet måste saken upp på en kommande WRC så att ITU-tabellen (Artikel 5) för Region I också får in bandet för amatörradio.

Det finns starka krafter som vill åt 50 MHz för andra ändamål, t.ex. militärer och för olika former av markradar och fjärranalys.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top