230V-WIFI-switchar att styra från datorn?

SM0NOR

Well-Known Member
Är det någon som remotekontrollerar wifi-switchar som kan styras från datorn?
Jag har ett gäng wifi-switchar till min remote-station som funkar med appar. Men det vore praktiskt att kunna kontrollera sin grejer från datorn istället.
 
Det finns gott om ESP8266 baserade reläkort från China som går att flasha med lämplig mjukvara för att få dem att agera noder till tex homeasistant eller domotiçz.

Domoticz finns för Windows och då kan du ha "servern" på din egen dator och styra alltihop från webbläsaren, skapa timers, scheman osv..

Lite meckigt kanske om man inte är van att greja med ESP och nätverk.. Men otroligt billigt och kraftfullt.

Ett enkanals reläkort kostar en 50:- lapp och ett 4-kanals kring 100:-
 
Om det är vanliga 230VAC-laster som ska styras så är det snabbt och smidigt fixat med IKEA:s Dirigera-hub och tillexempel uttaget "Tretakt" eller liknande. Globalt styrbart via app i telefonen, enkelt och färdigt.

Detta system går ju även att komplettera med lampor, fuktsensorer och lite allt möjligt på fjärr-platsen, om man skulle vilja.

IKEA - Dirigera hub

:)
 
Om det är vanliga 230VAC-laster som ska styras så är det snabbt och smidigt fixat med IKEA:s Dirigera-hub och tillexempel uttaget "Tretakt" eller liknande. Globalt styrbart via app i telefonen, enkelt och färdigt.

Detta system går ju även att komplettera med lampor, fuktsensorer och lite allt möjligt på fjärr-platsen, om man skulle vilja.

IKEA - Dirigera hub

:)

Tack! Jo, pluggar som styrs med appar finns det drösvis av. Det jag sökte var switchar jag kan styra från webinterfejs så man slipper fumla med telefonen när man skall slå på steget på remotestationen för att köra ett DX innan den försvinner i QSB... :-).
 
Tack! Jo, pluggar som styrs med appar finns det drösvis av. Det jag sökte var switchar jag kan styra från webinterfejs så man slipper fumla med telefonen när man skall slå på steget på remotestationen för att köra ett DX innan den försvinner i QSB... :-).

Ibland kan det ändå vara mycket användbart att kunna "power-cycla" utrustningen på fjärr-platsen, med en metod som går utanför/bredvid den fiffiga primärlösningen... ;)
 
Ibland kan det ändå vara mycket användbart att kunna "power-cycla" utrustningen på fjärr-platsen, med en metod som går utanför/bredvid den fiffiga primärlösningen... ;)

Ja, precis. Jag har fullt med TAPO-switchar just nu som jag styr med appen. Men för steget vill jag ha något smidigare. Jag tänker att jag även kan koppla togglingen i webinterfejset till ett streamdeck så kan man koppla steget in och ut med knapp bredvid vfo:n
 
Back
Top