23cm ATV

SM0GLD

Vänsterhänt
Det finns videolänkar att köpa som jobbar på 23cm.
Dessa används oftast av modellflygare som skickar video från sitt modellplan eller multikopter.
Givetvis är detta då olagligt om man inte har certifikat.

Om man som radioamatör vill sända simplex ATV med en dylik videolänk hur bör man då identifiera sig ?
 
Med sin signal?

Ledsen, kunde hålla mig :)

Kolla in om du får några ideer från:http://batc.tv

Är det ö.h.t tillåtet i Sverige.
 
Last edited:
Utrustning finns det gott om och för olika frekvenser.
Vanligast är videolänkar på 2,4GHz men även 5,8GHz och olyckligtvis då på 1296MHz
Det finns olika skäl till att välja olika band men 23cm har visat sig ge god räckvidd.

När det gäller effekt så finns det mesta mellan 10mW och 2,5W att tillgå billigt.
Ju mer effekt desto bättre räckvidd vilket betyder att man kan flyga längre bort.
Effekten är ju ett problem och endast en radioamatör kan åtnjuta högre effekt lagligt.
på 2,4GHz och 5,8GHz är det 10mW resp. 100mW som gäller (tror jag, rätta mig gärna)

Jag hade tänkt "köra" lagligt och utnyttja 23cm eftersom jag som radioamatör får det.
När man flyger "live" med en kamera på modellplanet kan man inte avbryta för att då och då skicka en SM0GLD-bild för identifikation.

Hur gör jag då för att min live-video-ström ska anses laglig inom ramarna för ATV?
 
Varför krångla till det med ID'n? Simpel ID på telegrafi är väl inte bara enklast utan oxo det mest universella (tautologi?). Så får man även tillfälle att pipa "/AM" och det är inte var dag man har den möjligheten.

Janne
 
CW är förstås en möjlighet om det finns en audiokanal.

Det var OSD som jag tänkte mig - att du har din signal infälld någonstans i bilden.
 
Äsch, jag tänker ju inte. Vad har man för glädje av ljudkanal i denna tillämpning; den fylls väl bara med oväsen från motorerna och kanske vindbrus.
 
Det var OSD som jag tänkte mig - att du har din signal infälld någonstans i bilden.
Jo, OSD blir det också var det lider och finns det då möjlighet att lägga in egen info så är det ju nice med sin call infälld i en hörna.
OSD brukar endast presentera standardiserad information såsom:
batterispänning, hastighet, höjd, GPS-data och horisontlinje.
 
Vad har man för glädje av ljudkanal i denna tillämpning
När man flyger utan OSD så är vindbrus och motorljud väldigt bra feedback annars har man bara en kamerabild.

Vill man kan man ju skippa mikrofonen och bara köra CW-ID på ljudkanalen.
Jag har i nuvarande videolänk faktiskt två ljudkanaler.
Man kan lyssna på vindbrus i stereo:)
 
Back
Top