23cm fyr

SA5NNN

Amatör
Hej, är ganska ny på det här med radio i allmänhet och 23cm i synnerhet. Tänkte lyssna på lite fyrar och hittade en runt 1296.805. Kan inget om fyrar, men jag provar med USB och CW och får märkliga toner som hoppar, lite AFSK typ. Ska det inte vara CW eller PI4 på dom? Testade PI-RX, men den verkar föga imponerad till skillnad från mig. Jag har lyssnat ett bra tag nu och det verkar inte bli någon annan typ av sändning. Möjligen en kortare sändning med mindre effekt då signalen nästan helt fadade ur vattenfallet. Någon mer kunnig som kan tillför lite kunskap?

1618248960754.png

Radion är en IC9700 med pre amp på, antennen en balkongmonterad Comet GP-93. Operatören är en amatör...
 
Hejsan Nicke,
och mycket välkommen på 23 cm.

På, eller nära, 1296.805 finns bland andra SK6UHI i JO57TX, dvs på Tjörn.

Om det inte råkade vara conds så är det inte troligt att det var UHI du hörde.
Dock, mycket spännande händer på detta band, så man kan inte vara säker
på att det inte var just fyren.

En bra site med info om fyrar är beaconspot.uk där du kan se info om bl.a. SK6UHI

Om du bor någorlunda fritt och har anständig horisont, så bör du kunna höra
SK4BX/B i Kilsbergen på 1296.960 som är låst till Rubidium-normal och/eller GPS.

Ett bra sätt att hålla reda på vad som händer på de lite högre banden är ON4KST's
site på on4kst.com

Janne,
op på SK5EW
 
Hejsan Nicke,
och mycket välkommen på 23 cm.

På, eller nära, 1296.805 finns bland andra SK6UHI i JO57TX, dvs på Tjörn.

Om det inte råkade vara conds så är det inte troligt att det var UHI du hörde.
Dock, mycket spännande händer på detta band, så man kan inte vara säker
på att det inte var just fyren.

En bra site med info om fyrar är beaconspot.uk där du kan se info om bl.a. SK6UHI

Om du bor någorlunda fritt och har anständig horisont, så bör du kunna höra
SK4BX/B i Kilsbergen på 1296.960 som är låst till Rubidium-normal och/eller GPS.

Ett bra sätt att hålla reda på vad som händer på de lite högre banden är ON4KST's
site på on4kst.com

Janne,
op på SK5EW
Häftigt! Tack för hjälpen, jag kikar vidare!
 
Fyrarna på västkusten på 1296.800 (Hönö, GPS-låst) och på 1296.805 (Tjörn, ugnsstabiliserad)
identifierar sig endast på CW.

Tyvärr är det nog inte Tjörn Du hört.
 
Finns det något lämpligt sätt att observera dom? Jag provar nu med SK1UHG Klintehamn på 1296.95. Jag kör USB och backar ned frekvensen 800 Hz till 1296.9492 och hoppas se något i PI-RX på 800 Hz. Är det en valid metod eller är jag helt ute och seglar?
Såg inget på frekvensen ivf. Provade samma metod för SK4BX, lika tyst.
 
Faktum är att med min metod enligt ovan så dyker det upp en bärvåg på 800 Hz vilket är förväntat med 1296.9592. Men jag kan inte identifiera den.

1618341338955.png
 
Hej Nicklas!
Kul att du försöker komma igång på nästan mikrovågor. Men det är ganska optimistiskt att höra annat än någon väldigt lokal fyr med en rundstrålande vertikalantenn, fyrarna sänder horisontellt. Sen angående frekvens så har Gotlandsfyren på 1296,950 legat lite högt i storleksordningen 1 kHz, jämfört med SK4BW/B på 1296,960 när jag lyssnat i Falun på klubben SK4AO. Gotlandsfyren hörs bara ibland med 2x 37 el yagi och en preamp nära antennerna. Det är sällsynt att Örebrofyren inte hörs. Din närmaste fyr är nog även för dig SK4BX/B ca 10 mil bort. Det är ca 20 mil till Gotlandsfyren från dig i Ljungsbro.
Lycka till med exprimenterandet.
/Jan
 
Hej Nicklas!
Kul att du försöker komma igång på nästan mikrovågor. Men det är ganska optimistiskt att höra annat än någon väldigt lokal fyr med en rundstrålande vertikalantenn, fyrarna sänder horisontellt. Sen angående frekvens så har Gotlandsfyren på 1296,950 legat lite högt i storleksordningen 1 kHz, jämfört med SK4BW/B på 1296,960 när jag lyssnat i Falun på klubben SK4AO. Gotlandsfyren hörs bara ibland med 2x 37 el yagi och en preamp nära antennerna. Det är sällsynt att Örebrofyren inte hörs. Din närmaste fyr är nog även för dig SK4BX/B ca 10 mil bort. Det är ca 20 mil till Gotlandsfyren från dig i Ljungsbro.
Lycka till med exprimenterandet.
/Jan
Hej Jan,
Tack för informationen, jag kämpar vidare med min rundstrålande då det är vad jag har att tillgå får tillfället.
/Nicke
 
Passa på ikväll nu när det är test. 19-23 vanlig tid. Kanske du hör någon.
Lycka till.
 
@SA5NNN , hur går det? Läge att få upp en yagi så att du kan köra lite?
Om du vill komma igång på 23 kan du få hjälp av oss som är aktiva, med att få tag på grejer. Vi vill nämligen ha fler stationer att köra!
 
Hej SM6VFZ!

Joo då, nu sitter det sedan några dagar lite nya antenner monterade på ett 2m maströr på balkongen. Fri sikt från fjärde våningen i en del riktningar ivf.
Antenner enligt nedan:
Antennas-Amplifiers 23 cm Yagi Antenna 18 Elements PA1296-18-1.5RA (105€)
24.4 graders lob, 1460 mm bomlängd, fram-bakförhållande 29 dB
Band Rikt (dBi/dBd) Effekt
23 cm: 17.3/15.1 100 W (SSB)

Antennas-Amplifiers 2 m 70 cm Dual Band Yagi antenna 13 elements PA144-432-13-1.5A (101€)
~45 graders lob, 1.5 m bomlängd, fram-bakförhållande 27/25 dB
Band Rikt (dBi/dBd) Effekt
2 m: 10.3/8.1 100 W (SSB)
70 cm: 12.5/10.3 50 W (SSB)

Sitter precis och styr min IC 9700 från arbets/fritidsrummet via en USB extender. Ungefär 8 m ultraflex 7 draget per antenn.
Känns superfint och glassigt för att vara mig :)

/Nicke
 
Lite bilder på vad jag tror är SK4BX/B på 1296.96.
Den första från spectrum scope i RA-BA1, den andra från PI-RX 1.0.0.0.

Borde inte PI-RX fixa att identifera fyren? Den verkar hitta alla möjliga andra "carriers".

Nu ska jag bara försöka övertala RA-BA1 att ge mig lite ljud så jag kan identifiera den.

Hurra, så kul!!! Kunde knappt slita mig för lunch :p
/Nicke
 

Attachments

  • SK4BX_1.png
    SK4BX_1.png
    25,8 KB · Views: 6
  • SK4BX_2.png
    SK4BX_2.png
    298,2 KB · Views: 6
Grattis till lyckade försök!
SK4BX/B sänder vanlig telegrafi med bärvåg till/från, jag tror PI-RX bara tar emot PI4-sändning. Får du till ett vattenfall med lite snabbare svep så kan du kanske tyda om det är SK4BX/B du hör genom att titta på långa resp korta teckendelar? En lång teckendel är ca 300 ms lång, en kort teckendel är ca 100 ms lång, liksom mellanrummen i ett tecken. Så du behöver kunna se skillnad på de tidslängderna. Riktar du mot Klintehamn kanske du hittar SK1UHG. Om drygt en vecka är det aktivitetstest, hoppas att du hittar någon motstation.
/Jan
 
Hej Jan!

Tackar o bockar :) En kombination av dåliga telegrafikunskaper och väldigt svag signal gjorde att jag tyvärr inte kunde identifera den på 23 cm idag. 70 cm gick bättre. Jag fick bokstäverna x, k och b samt sekvensen bx klart och tydligt under ett par timmars lyssnande. Hade säkert en 10-20 flygplansscatter som jag satte mitt hopp till, men givetvis ingen morse just då...
PI-RX samt spectrum scope är så små även med max fart att jag inte kunde uttyda tecknen där heller. Bra med en utmaning! Får leta vidare efter bättre verktyg och lyssna mer efter bättre förhållanden.
Fick verkligen blodad tand idag :)

Givetvis ska jag rikta vidare mot fler fyrar och se om jag kan höra dom. Kan ju vara strul med horisontskugga.

Lite osäker på aktivitetstestet, är det contest med en massa blanketter och annan som ska fyllas i?

/Nicke
 
är det contest med en massa blanketter och annan som ska fyllas i?
Aktivitetstest har betoning på aktivitet, tävlingsmomentet är bara ett sätt att skapa den. Man vet att just de fyra timmar en gång i månaden som tävlingen varar finns andra stationer igång och man kan prova kontakta dem. De flesta är även aktiva på ON4KST chat för att avtala tid och frekvens för att försöka.

Vill du skicka in logg blir jag som tävlingsledare glad, men ingen annan förlorar några poäng om du inte skickar in logg. För några få QSO funkar webverktyget http://ok2kjt.net/edi bra. Tillåter du kakor sparas mycket av delarna över QSO-raderna till nästa gång. Regler, resultat och några länkar finns på https://contest.ssa.se/

Hälsningar
/Jan
 
Hej Nicke, om du som jag har problem med nycklad bärvåg kan du prova
1x1.gif
CwGet (v2.38)

A program to decode morse code (CW) via a sound card to text.

Platform:Windows XP/Vista/7/8/10

Eller Morse Expert i Android-mobil. Att se tecknen i vattenfallet är svårt.

Lycka till!
 
Hej Nicke, riktigt kul att du är igång! Har du 100W på 1296?
Om du har hyfsat fritt åt mitt håll (Herrljunga) så testar jag gärna med dig. Annars är det som Jan sägert, att aktiviteten främst sker under aktivitetstesterna.
 
Back
Top