27Mhz Antenn för 10m (5m)?

SA0AZT

Well-Known Member
Hejsan!

Jag har en 27MHz vertikal antenn som är 5m hög. Den har en fyrkantig del längst ner som man kan stämma av den med för rätt frekvens. Det jag undrar är nu om det är möjligt att köra en sådan på 10m utan att behöva en antenn tuner (då jag inte har en).

73 de SA0AZT
 
Det borde väl gå bra.
Men varför blanda frekvens och våglängd?
Du tänker dig att modifiera en halvågs ändmatad antenn från 27 MHz till 28,5 MHz.
Den skall då klippas, och fintrimmas med transformatorn i botten.
Räkna ut våglängden exakt, finn avvikelsen från den teoretiska längden, och såga av skillanden.
teoretisk halvåg 300 / 27,1 MHz = 11,07 meter, x våghastigehten 0,97 /2 = 5,37 meter.
Vid 28,5 blir den då 5,105 m. Är den inte 5,37 meter i verkligheten skall du ändå såga av skillanden, men prova med mindre bitar.
Ibland går ju sektionerna att skjuta in i varandra, då slipper du såga antennen.

Antennen bör bli utmärkt på amatörbandet. Och kankse som konditionsvarnare på 27 MHz RX.

de
SM4FPD
Roy
 
... Det jag undrar är nu om det är möjligt att köra en sådan på 10m utan att behöva en antenn tuner (då jag inte har en)...
Det beror också på vad det sitter för slags anpassningskrets i den fyrkantiga burken.

Det är kanske onödigt att experimentera sönder den om du istället kan sälja den i originalskick och köpa en begagnad för 10 m för pengarna.

Men börja med att kolla tillverkarens datablad!

Lycka till!

/ Göstha
 
Nu vet jag inte vad AZT menar med fyrkantig del, men jag gissar att det är en fyrkantig spole med en liten justerbar arm som går mellan antennkontakt och spolen. Om detta stämmer så kallas den Bingo, Ringo eller liknande.

Antennen är i så fall matad med en parallellresonanskrets som sitter mellan jord och spröt. Spolen är ringen/4-kanten och kondensatorn är isolatorn mellan mastfäste och antenn. Sen matas signalen in på spolen via den justerbara armen.

För att flytta upp den i frekvens måste man skjuta ihop antennen samt justera armen. Ev. kan resonanskretsen vara fel så det inte går att justera och då får man korta spolen.

Tyvärr är erfarenheten den att många misslyckas i sina försök att flytta upp frekvensen på denna typ av antenn. Exakt vad det beror på vet jag inte. Kanske för stor kapacitans i fästet? Dock är inte värdet på en sådan antenn mer än en 100-lapp så man kan ju ändå testa. Att lära sig nåt för en hundring tycker jag att idagens läge är billigt. ;)
 
Skulle tippa på att du -AZT har en antenn som är 1/2 eller 5/8 våglängd för PR-bandet.
Då sitter det ett anpassningsfilter i basen för att få rätt matningsimpedans som de tidigare inläggen antyder.
Om antennen är av teleskopiska rör kan du korta den enkelt utan att såga av den.

Ett annat alternativ är att göra en tuner enligt bifogat schema.
Då kan du avstämma i pricip allt från en stupränna till en järnsäng om du skulle vilja. :D
Jag använder en sådan till min 6 meter långa vertikal i trädgården.
Vertikalen kan avstämmas från 10 till 80 meter-banden.

/Ingvar
 

Attachments

  • Pi-filter.JPG
    Pi-filter.JPG
    16 KB · Views: 265
Last edited:
Att stämma av antennen är jag skeptisk till. Parallellresonanskretsen blir lågohmig på alla andra frekvenser än den är anpassad för så det blir rena kortisen...
 
Det är en variant av den sk GPA 27 1/2, eller Danskpinnen som en del kallar den här i skåne. Skjut bara ihop den en bit och kolla SWR. Den fungerar utmärkt på 10m!

/Bjarne
 
Last edited:
Jag ställde en liknande fråga för ett halvår sedan och fick mycket bra info:
http://www.ham.se/antenner-och-master/11892-ny-spole-till-5-8-foer-10m.html

Min PR-antenn är inte av samma modell som din, men kanske du kan snappa något av vad som sades i den tråden.

Jag kom f ö halvvägs ungefär med antennen. Lite experiment som efter ett tag började se bra ut, men inget som blev uppsatt på mast innan vintern kom. Jag har som mål att få upp den i vår så att jag kan nyttja sporadiska E'n i sommar. Kanske även solfläckarna hunnit komma upp på någon (för 10m) bra nivå till dess också.

73 SM0RVV
 
Det är en variant av den sk GPA 27 1/2, eller Danskpinnen som en del kallar den här i skåne. Skjut bara ihop den en bit och kolla SWR. Den fungerar utmärkt på 10m!

/Bjarne

Hur menar du med variant?

GP27½ har en spartrafo i botten för impedansomvandlingen (och i princip ingen kapacitans till jord). Den blir ju relativt lite frekvensoberoende jämfört med parallellresonanskretsen. Jag vet tre personer på rak arm som provat att bara skjuta ihop sprötet på en Bingo/Ringo och det har inte fungerat medans på GP27½ har det fungerat bra.

Anders
 
Last edited:
Hejsan alla!

Massor med svar, kul! Jo det är som ni säger en fyrkantig spole som går mellan antenn kontakt och antennens mast fäste (tror jag). Det är en Bingo har jag för mig (glömde namnet tidigare bara). Den är uppdelad i 3 sektioner med rör som man skruvar fast, så i värsta fall är det bara att göra ett litet skruv hål till på topp sektionen för att ha rätt längd till 10m :).

Det jag ska testa att göra då:
1. Göra hål i topp spröt för rätt längd på 10m (runt 28.5MHz?)
2. Om inte ovanstående räcker: förminska eller förstora spolen / fyrkanten

Låter detta bra? Blir dock inte på direkten utan måste först vänta på min kortvågsradio som kommer om några dagar.
 
Radion har inte kommit en och jag är inte hemma förns på söndag, blir väl att jag plockar fram antennen och kollar SWR som orginal på 10m bandet när allt har kommit och jag är ledig, blir nog nästa helg!

Skriver om jag gör några framsteg!
 
Oj hehe, fick ett mail om att någon skrivit i denna tråd. Har helt glömt bort detta. Antennen i fråga byggde jag faktist om och körde på 28,5MHz ett tag, nu sitter den dock på ett 5m maströr och är samman kopplad bara som alu.rör så jag får en 10m lång 1/4 vågs vertikal för 40m :) Har fått tag på en tuner också så jag kör en G5RV på 80-15m. På 10m kör jag idag en 3el yagi uppe på 12m höjd i min mast!

73!
 
Back
Top