29 MHz FM relästationer

SM4FPD

Well-Known Member
De sista dagarna har det varit konditioner som gör att New Yorks FM relästation på 29,620 MHz hörs starkt.
Det är förvånande hur olika deviation folk kör, uppskattningsvis används +-0,5 till +-15 kHz deviation.
Det gör att det hela låter mycket illa periodvis.
Dessutom kör man relästationer med subton som är så starkt modulerad att den hörs som ett ständigt surrande, kanske +-2 kHz.
FM tyx vara bland de svåraste trafiksättet även bland radioamatörer internationellt.
Att gå ut över hela världen med en relästation så felinställd och med 1000 W är lite förvånade och visar på okunskap.

En stor del av distorsionen beror dock på vågutbredningen, som ge selektiv fading och den är förödande på FM-ljudet.

Som ni vet brukar jag klaga på 145 MHz bandets FM trafik där deviation från +-0,1 till +-15 kHz förekommer, inom SM.
Internationellt tyx det vara samma okunskap.

Vad beror detta på då? Tron att en FM sändare automatiskt justerar modulationen oavsett om man talar på baksidan av mikrofonen, ovanpå densamma, eller genom en kupad hand över mikrofonhålet, eller låter den ligga kvar på bordet, eller kör en förhistorisk radio med +-15 kHz dev och som har mikrofonförstärkare. Överensstämmelse med preemphais tyx vara noll.
Tyvärr då ju FM är ett trevligt trafiksätt....

Avsaknaden av deviationsmätare är kanske ett skäl.

Jo det finns ju en VFO som man kan använda för att slippa höra eländet......

Från ÄssÄmFyraFotPeDahl
 
Jag minns för länge sedan när jag försökte leta i bandplanerna vad som gällde för dev. så var det knepigt att finna.
Idag finns väl (i svenska i alla fall) bandplanen enbart en maxbredd angiven men ingen rekommendation.

Inte för att jag letat så mycket, men finns det internationella rekommendationer angivet någonstans?
 
Jag minns för länge sedan när jag försökte leta i bandplanerna vad som gällde för dev. så var det knepigt att finna.
Idag finns väl (i svenska i alla fall) bandplanen enbart en maxbredd angiven men ingen rekommendation.

Inte för att jag letat så mycket, men finns det internationella rekommendationer angivet någonstans?
I IARU region 1 bandplan är kanalrastret angivet till 10 kHz och deviationen högst +/- 2,5 kHz.
Då får man en FM-signal som har ett spektrum som är nästan identiskt med AM.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top