2el trådbeam för 10m

SM0GLD

Vänsterhänt
10m har ju varit ganska aktivt på senare tid så jag ville prova en bättre antenn än den 110m långa doublet som jag vanligtvis använder.
Min doublet blir ju väldigt flikig på 28MHz så man vet ju inte riktigt varthän den "siktar"

Jag simulerade en trådbeam med hjälp av Eznec. Avståndet mellan de två elementen valdes så att jag fick 50 Ohm matningsimpedans.
Man kan ju optimera antennvinst på bekostnad av krångligare matningsimpedans men jag valde det enklaste alternativet.

Antennen monterades utanför min altan med hjälp av två VP-rör och lite snören.
Detta blir ju inte någon fast installation. Den klarar inte väder och vind eller xyl's kritiska ögon men det var ett intressant experiment.

Antennens riktning blev ca 285 grader som bestämms av altanens läge.
Vid lyssning på New York repeatern, 29.620MHz, fick jag 4 S-enheter starkare signal på min lågt sittande trådbeam jämfört med min doublet med 19m i matningspunkten. De flesta stationer i antennens riktning var mycket starkare än på dubletten.
Tänk bara hur bra det skulle funka med en liten beam på en mast.

ant1.jpg
Här syns antennen monterad på altanräcket.

ant2.jpg
Choken i matningspunkten är ganska tung så jag fick sträcka upp linorna rättså bra.

choke.jpg
En bit kretskortslaminat fick bli centerisolator där jag skar bort överflödigt koppar.

Hela antennen är nu ihoprullad så jag lätt kan montera upp den igen när jag nästa gång besöker sommarstugan på egen hand;)
 
Vill du delge några mått?
Jovisst!

Radiator: 486cm
Reflektor: 510cm
Avstånd mellan elementen: 179cm
Antenntråd: PE-isolerad begränsningstråd till robotgräsklippare.

Jag har fäst antenntråden direkt VP-rören.
Borrade hål och vek tillbaka radiatorn 5cm på var yttersida och reflektorn veks framåt 17cm.
Låste tråden med tape men den ville lossna i kylan så det blir att byta till buntband.


ant layout.jpg
 
Last edited:
Jag har också provat Moxon.
Både för 6m och 2m.
Min vertikala 2m Moxon fungerar väldigt bra. Man undviker att ödsla energi bakåt in i huset.

På sommarstället har jag provat 1/2wl vertikal för 10m och horisontell dipol för 20m men dessa antenner har bara gjort mig besviken.
Min långa doublet fungerar bättre eller lika bra.
Nu ville jag prova något med riktverkan och 2-elementaren fungerar väldigt bra.
Kanske blir det en Moxon för 10m, vem vet.
 
10m har ju varit ganska aktivt på senare tid så jag ville prova en bättre antenn än den 110m långa doublet som jag vanligtvis använder.
Min doublet blir ju väldigt flikig på 28MHz så man vet ju inte riktigt varthän den "siktar"

Jag simulerade en trådbeam med hjälp av Eznec. Avståndet mellan de två elementen valdes så att jag fick 50 Ohm matningsimpedans.
Man kan ju optimera antennvinst på bekostnad av krångligare matningsimpedans men jag valde det enklaste alternativet.

Antennen monterades utanför min altan med hjälp av två VP-rör och lite snören.
Detta blir ju inte någon fast installation. Den klarar inte väder och vind eller xyl's kritiska ögon men det var ett intressant experiment.

Antennens riktning blev ca 285 grader som bestämms av altanens läge.
Vid lyssning på New York repeatern, 29.620MHz, fick jag 4 S-enheter starkare signal på min lågt sittande trådbeam jämfört med min doublet med 19m i matningspunkten. De flesta stationer i antennens riktning var mycket starkare än på dubletten.
Tänk bara hur bra det skulle funka med en liten beam på en mast.

View attachment 9266
Här syns antennen monterad på altanräcket.

View attachment 9267
Choken i matningspunkten är ganska tung så jag fick sträcka upp linorna rättså bra.

View attachment 9268
En bit kretskortslaminat fick bli centerisolator där jag skar bort överflödigt koppar.

Hela antennen är nu ihoprullad så jag lätt kan montera upp den igen när jag nästa gång besöker sommarstugan på egen hand;)
Skulle också vilja ha en liten beam på 10m. Med min EFHW är det inte lönt att ropa på stationer som är sämre än - 10 dB på FT8. Har kört en del 10m med min TS2000. Lite kul om 6m är dött Oscar/SM4CHK
 
Nu har jag kapat dom extralånga VP-rören och gjort färdigt för "trädhäng"
Bilderna visar mina första "provhäng" för att kolla om antennen ville hänga någorlunda rakt.

Provhäng1.jpg
Provhäng2.jpg
Ville känna efter hur mycket jag måste sträcka för att få antennen rimligt rak i luften.
Det får nog bli några tunna linor som håller antennen i rätt läge annars börjar den snurra runt precis som hängmattan när det blåser.
 
Nu är antennupphängningen lite förbättrad.

ant i luften.jpg
Antennen har fått en extra spridare på mitten där koaxen kan hänga. (ber om ursäkt för alla träden i bild)

fästpunkt i bärlinan.jpg

Jag har också försett installationen med en kraftigare "bärlina" som antennen kan hänga i.
Detta medför att jag kan spänna upp hur hårt jag vill utan att antennen brister när det blåser och träden svajar.

mittspridare med koax.jpg

Här syns mittspridaren med koaxen hängande. Mittspridaren hänger i bärlinan med ett kort snöre.

Nu återstår att hitta dom bästa träden på tomten :)
 
Back
Top