2EL Yagi 10-15 o 20m

sluggo

Well-Known Member
Hejsan.
Känner någon till om det finns någon 2el. yagi för 10-15 och 20m?
Mosley TA-33-JR-N finns hos WIMO i Tyskland, men kostar 420 Euro + frakt, i häftigaste laget tycker jag.

Tänkte sätta upp en liten beam för dessa band, då jag hittat en beg.rotor, men har begränsat utrymme.

73 de Erland SM6KTC
 
Hej Sluggo,

varför inte en liten Tribander för 10/15/20m, vi sänder med en DXSR. Den tar ej så stor plats, vet inte om märket DXSR finns kvar. Kolla gärna upp!


Mvh Janne;)
 
Hittade det här Erland dxsystem radio,dxsr vet inte on de tillverkar dessa Tribander längre.



Mvh Janne;)

Hejsan Janne

Tack för svaret. Har kollat på länken du skickade tidigare under dagen.
Det finns några mindre antenner att välja mellan.

Cushcraft D3 HyGain TH-2Mk3 ECO Agrimpex och Mosley MP-33N

Lite klurigt att veta vilken jag skall välja, har läst på eham reviews och de som skriver om sina antenner verkar lite subjektivt ibland.

Har läst på forumet här om olika antenner bl.a. EH antennen, en intressant tråd som inte gör mig så mycket klokare måste jag säga.

Tydligen är det inte så noga vad man kör på, bara man får ut några Watt och att det är konditioner, sedan gäller det att hänga som en "groda" över radion så många timmar man orkar på dygnet:D

Roy nämnde detta i en tråd, att det gäller att vara igång om man skall få någonting i loggen.

Har läst om en märklig konstruktion som heter TAK-Tenna...:rolleyes: den får ju åxå fina vitsord, trots att detta forumet har dömt ut den tillsammans med EH antennen lär strida mot naturlagarna.

Får se vad det blir Janne.
Ha det så bra borta i Fristad
73 de Erland KTC (hälsa XYL)
 
Några små Yagi antenner i små utrymmen

Hej
Har hittat några små yagi´s som passar för de som liksom jag har det trångt.

Det kan vara ett värde i att få kommentarer om dessa, inte enbart för mig, utan för flera andra.
Har hittat några 2elementare samt en stycken 1elementare, som vore hyggligt att få en bedömning på vilken som kan ge mest för prngarna.

Dessa antenner jobbar på 10-15 och 20m bandet allihopa.
Tacksamt att få utdömt någon eller några på sakliga grunder utav dessa.

Cushcraft D3 D-3 Cushcraft Single Element Tribander

Mosley TA-32M WiMo - Antennas and Accessories

Mosley TA-32JRN WiMo - Antennas and Accessories

HyGain TH-2Mk3 Hy-Gain

Tacksam om du vill vara med att bedöma dessa.
73 de Erland SM6KTC
 
Hej
Har hittat några små yagi´s som passar för de som liksom jag har det trångt.

Det kan vara ett värde i att få kommentarer om dessa, inte enbart för mig, utan för flera andra.
Har hittat några 2elementare samt en stycken 1elementare, som vore hyggligt att få en bedömning på vilken som kan ge mest för prngarna.

Dessa antenner jobbar på 10-15 och 20m bandet allihopa.
Tacksamt att få utdömt någon eller några på sakliga grunder utav dessa.

Cushcraft D3 D-3 Cushcraft Single Element Tribander

Mosley TA-32M WiMo - Antennas and Accessories

Mosley TA-32JRN WiMo - Antennas and Accessories

HyGain TH-2Mk3 Hy-Gain

Tacksam om du vill vara med att bedöma dessa.
73 de Erland SM6KTC


När det gäller en vridbar 1elementare är det inte så bra, tänkte köpt en sådan för 17m. Men ändrade mig, det fick bli andra typer av antenner för 17m. HyGain 2elementare verkar vara ett bra köp, men jag har ej provat någon.


Mvh Janne;)
 
Erland!
kolla även Spiderbeam.
Det finns byggsatser att köpa
reflectedwbeam hexbeam
/Lars SM4IVE

Hej Lars
Tnx för svar ang antennval.
Jo jag har varit ute på nätet och läst en hel del om dessa Spiderbeam.

Säkert en bra antenn, men det är alldeles för skrymmande för denna lilla tomtplätt (som ett radhus ungefär) Huset är ett sluttningshus och gavlarnas marklutning är ca 45 grader (inget att ställa stege på)

Taket går jag inte upp på eftersom kåken är ganska hög (höjdrädd)

Inget vidare utgångsläge..:mad:
Jag känner redan hur jag står på stegen och skall ha upp en större beam.

Kan anlita någon av mågarna, det underlättar om antennen är liten.
Har ju antenner uppe i dag, en wajerdipol som jag kör på alla band med samt två hemmabyggda vertikaler (20 & 15m) av glasfiberspön.

De sistnämnda går åxå fint, men kan inte ha dessa jordplan kors och tvärs över den lilla gräsmattan, det var mest ett experiment i höstas.

Får se vad jag väljer, kanske HyGain antennen..??..:confused:

Jo jag läste åxå om en antenn som heter TAK-tenna och EH antenner, men det har skrivits om det här på forumet och är för mig osäkra kort.

En liten Yagi får det nog bli, kommer det ut några Watt i etern utav det jag laddar med så kommer jag nog en bra bit vid konditioner.

Så har vi detta med mottagning...ibland önskar man att bruset vore bara något lägre på dessa vertikaler..
Kommer kanske att använda mig av någon bra magnetic Loop.

Såg en videosnutt på internet vilken otrolig skillnad det var när amatören switchade mellan loopantennen och wajerdipolen(tror jag det var) då hade han ändå denna loop stående innomhus.

Hej så länge och 73/ Erland SM6KTC
 
"Får se vad jag väljer, kanske HyGain antennen."

Det tycker jag att du skall göra Erland, eller varför inte bygga ihop en trevlig antenn. Det är inga svårigheter:)


Mvh Janne;)
 
Comet H422 ???

Hejsan
Finns det någon här ute i cybervärlden som har några erfarenheter av Comet H422 antennen?

Ingen "höjdare" kanske, men har fått skapliga reviews för den som har trångt med utrymme.

Borde få ut några W ur den tycker jag om jag matar in 800W i feedern:rolleyes:

Ifall mottagningen på den blir klen, så kanske det vore ok att sätta på en lågbrusig preeamp.
Har läst om detta men de flesta åsikterna om att göra detta pekar på att det inte höjer S/N någonting på HF banden.
DX Engineering RPA-1 Receive Preamp Product Reviews

Denna antenn skall funka skapligt på 40/20/15 & 10m, är kapabel att klarar 1000W på CW/SSB.

Trevligt om någon har synpunkter på denna "V-Yagi" likaså detta med en extra preamp på HF.
73 de Erland SM6KTC
 
Back
Top